Umíme hodnotit žáky a studenty? Eduard Hofmann Jiří Koumar Umíme hodnotit žáky a studenty? •Už jste někdy ve školním prostředí zaslechli povzdechnutí typu: • •„ Když já bych mu to býval i pověděl, jenže jsem nerozuměl tomu, co po mě chce!“ •nebo • •„Já bych si tu známku rád opravil, jenže nevím jak, on (ona) už mně nevyvolá!“ • Systém hodnocení žáků na gymnáziu v Rájci-Jestřebí •Na Gymnáziu v Rájci-Jestřebí je rozpracován systém hodnocení žáků ve •všech předmětech. Základem je bodování a procentuální hodnocení aktivit •a testů. Systém vychází z dlouholetých zkušeností učitelů na gymnáziu (je •používán již od roku 1993) a je stále rozvíjen a zpřesňován. Nyní také •v rámci grantového projektu Jihomoravského kraje v Operačního •programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod číslem •CZ.1.07/1.1.02/01.0060. •Systém neušel pozornosti VÚP v Praze (příručka „Příklady dobré praxe • pro gymnázia“, VÚP v Praze 2008), již třikrát ho výborně hodnotila •Česká školní inspekce v inspekčních zprávách po kontrole na gymnáziu. • K:\fotografie škola\učebny-budova\P1010014.JPG Škola Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. byla založena v roce 1993. V současné době zde studuje 188 žáků v 9 třídách ve 4letém a 6letém studijním oboru gymnázia. Od počátku se škola snažila být alternativou státním gymnáziím – nejen svým alternativním způsobem hodnocení, ale například i nižšími počty žáků ve třídách, menšími jazykovými skupinami, zařazováním volitelných seminářů k prohloubení učiva,… K:\fotografie škola\Debrujáři\leden 2006\P1010005.JPG Pro hodnocení jsou nejdůležitější TESTY a AKTIVITY, které jsou na školním vysvědčení doplněny SLOVNÍM HODNOCENÍM a pořadím ve třídě nebo skupině. Hodnotící systém je vypracován tak, aby byla zajištěna co největší objektivita a pozitivní motivace studentů. * Testy, které probíhají plánovaně mají sumativní charakter, zatímco aktivity mají do velké míry formativní charakter. Alternativní hodnotící systém K:\fotografie škola\Maturita 2004-05\P1010043.JPG Od svého založení škola používá vlastní hodnotící systém, který namísto známek hodnotí žáky pomocí bodů a procent. Na státní vysvědčení se dosažené výsledky v procentech přepočítávají na známky. Aktivity Aktivity jsou činnosti, na které v jednotlivých předmětech kladou vyučující důraz. Každý vyučující si ve svém předmětu určí, jaké aktivity mají studenti plnit a jak budou hodnoceny. K:\fotografie škola\Debrujáři\P1010024-1.jpg Příklady aktivit Příklady: Český jazyk Anglický jazyk Matematika Zeměpis ústní zkoušení slovní zásoba a frazeologie písemné práce orientace na mapě prověrky-témata mluvený projev písemné zkoušení sloh čtení, výslovnost ústní zkoušení mluvnická prověrka gramatika – písemně řešení úloh u tabule nepovinné aktivity poslech dobrovolné aktivity komplexní geog. úkoly esej argumentační esej individuální úkoly dobrovolné aktivity ověřování znalostí teorie Úkol pro studenty: projděte jednotlivé aktivity a vyberte popřípadě doplňte, které budete plánovat do výuky, včetně četností jednotlivých aktivit: •ústní zkoušení •písemné zkoušení •domácí úkol •aktivita v hodině •orientace na mapě •porozumění odbornému textu •komplexní geografická úloha •práce ve skupině •pracovní listy •řešení úloh •dobrovolná aktivita • * Testy musí být aplikovány ve všech povinných předmětech, které nejsou výchovami 2 x za pololetí. * Aritmetický průměr testů tvoří polovinu celkového hodnocení. * Testy jsou hodnoceny procenty a na základě procentní úspěšnosti je pro každý test stanoveno pořadí ve studijní skupině. * * Pokud se student bez řádné omluvy nedostaví k testu, je mu započítáno 0 %. * Pokud se student nedostaví k testu v řádném termínu a je omluven, vykoná test v mimořádném termínu. Mimořádný termín testu stanoví vyučující daného předmětu. Testy K:\fotografie škola\Maturita 2004-05\P1010039.JPG Termíny testů * Studenti jsou seznámení s termíny testů na začátku každého pololetí a jsou povinni testy absolvovat. * Studenti mohou psát v jednom týdnu maximálně 2 testy řádného termínu. Oprava testu * Student má právo na jeden opravný test za pololetí z každého předmětu, pokud je „Hodnocení aktivit“ k předem známému datu alespoň o 20 % vyšší než výsledek řádného testu. Příklad * Termín pro podání žádosti o opravný test, způsob podání a termín jeho vykonání se řídí pokynem ředitele školy. * Do hodnocení se započítává aritmetický průměr řádného a opravného testu. Test č. 1 Test č. 2 Aktivita Nárok na opravný test 55 % 40 % 80 % může opravit zvolený test 55 % 75 % 80 % může opravit Test č. 1 55 % 75 % 70 % nemá nárok na opravu Celkové hodnocení * V celkovém hodnocení jsou všechny povinné předměty, které nejsou výchovami, hodnoceny procentní úspěšností (aritmetický průměr testů a aktivit) a z toho odvozeným pořadím ve studijní skupině. * Student neprospěl z daného předmětu pokud jeho procentní úspěšnost z tohoto předmětu klesne pod 30 %. Výpočet celkového hodnocení [(Test č. 1 + Test č. 2) : 2 + Aktivity] : 2 Příklad dosažených výsledků: Test č. 1 Test č. 2 Aktivita 80 % 63 % 95 % průměr 71,5 % průměr Celkové hodnocení…………….…..83,25 % Celkové hodnocení Výpočet celkového hodnocení v případě, že měl žák nárok opravit si Test č. 1 [((Test č. 1 + opravný test) : 2 + Test č. 2) : 2 + Aktivity] : 2 Příklad dosažených výsledků Test č. 1 Opravný test Test č. 2 Aktivita 40 % 80 % 66 % 70 % průměr 60 % průměr 63 % průměr Celkové hodnocení ………………66,5 % Slovní hodnocení Ve všech předmětech je student hodnocen stručným slovním vyjádřením vyučujícího. Ve slovním hodnocení se zpravidla vyzvednou úspěchy při výuce, poukáže se na části nezvládnutého nebo hůře zvládnutého učiva a doporučí kroky ke zlepšení. K:\fotografie škola\beseda slovníky-2006\P1010050.JPG Příklad slovního hodnocení * „Dílčí úkoly v hodinách plní dobře, má bohatou slovní zásobu a při ústním projevu je pohotová a nápaditá. Hůře se jí daří při testech, kde se projevují slabiny v gramatice. Celkově však mohu pochválit.“ – hodnocení anglický jazyk -------- * „Lukáš zvládl velmi dobře přírodní krajiny, solidně hydrosféru, pouze průměrně však litosféru. V hodinách pracoval výborně, ale v přípravě měl rezervy.“- hodnocení zeměpis -------- * „Johanka se v druhém pololetí zlepšila, vydařil se jí třetí test a připravuje se na opakovací písemné prověrky. Má však mezery ve slovní zásobě, proto má potíže s vyjádřením myšlenek a s porozuměním. Za velkou snahu o zlepšení zasluhuje přesto pochvalu. Vydržet!“ – hodnocení francouzský jazyk -------- * „Sloh se Matějovi nevydařil. Především obsahově, v gramatice se orientuje velmi dobře. Jeho slabinou je poměrně pasivní přístup v hodinách a občas i svérázný ústní projev. Myslím, že má na lepší výsledek.“ – hodnocení český jazyk -------- * „Má výborný přehled o dějinách 20. století, který dokázal vhodně uplatnit v hodinách a dokázal svými postřehy obohatit znalosti ostatních. Chválím.“ – hodnocení dějepis Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Informování rodičů o výsledcích studia jejich dětí probíhá pomocí internetové aplikace WEBNOTES. Každý rodič i každý vyučující má své vlastní Přihlašovací jméno a Heslo. Webnotes Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka stránky Plánovaných aktivit Ukázka stránky učitele Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka Notesu (učitel) Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka Stránky rodičů Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. Ukázka výstupu rodičům Závěry •Klasické známkování -Je přehledné, ale pro učitele je někdy velmi těžké se pro známku rozhodnout. •Známé výroky: …je to taková „lepší dvojka, trojka“ apod. Toto hodnocení •málo vypovídá o tom, jak daleko má žák k lepší či horší známce. • •Alternativní hodnocení -Bodování je v rámci alternativního hodnocení podle získaných •zkušeností přehlednější a ve větší míře žáky motivuje. -Studenti výše uvedeného gymnázia bývají často úspěšní v okresních •krajských kolech zeměpisné olympiády zejména v částech dovednostních /práce s atlasem, projekt/. • Závěry •Uvedený systém je velmi náročný na přípravu a pánování učitele i na celou organizaci a koordinaci výuky na celé škole. •Ve velké míře se zde projevují také schopnosti a dovednosti učitele v oblasti tvorby testů, vedení projektů a terénní výuky, které je spojeno s teoretickými znalostmi z oblasti tvorby a kladení otázek apod. Závěry •Z výše uvedených důvodů zůstává tento systém stále pouze alternativním. •Domníváme se, že se z něj dají čerpat alespoň dílčí zkušenosti. Povinná literatura •Řezníčková, D., Matějíček, T. Učební úlohy ve výuce geografie. nakladatelství P3K. Praha 2014. (str. 36 – 62). •Ostatní podpory jsou obsažené v textu příručky. Kontakt na školu •Gymnázium a SOŠ Rájec-Jestřebí, o. p. s. •Komenského 240, 679 02 Rájec-Jestřebí •telefon: 516 432 181 •mobil: 603 588 369 •e-mail: gymnazium.rajec@tiscali.cz •www.gymnaziumrajec.cz •