Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu: k čemu slouží a co je na nich důležité? Mgr. Tomáš Janko, Ph.D. Úvodem • V běžném životě vnímáme 80 % informací zrakem, 12 % informací sluchem, 5 % informací hmatem a 3 % dalšími smysly. Ve školní výuce je však zapojení smyslů obvykle následující: 80 % sluchem, 12 % je vnímáno zrakem, 5 % hmatem a 3 % ostatními smysly. • Požadavek předvádět učivo tolika smyslům, kolika možno, zmiňuje ve „zlatém pravidle“ didaktiky už J. A. Komenský. • V historii tak lze rozlišovat mezi „generacemi didaktických prostředků“. • Každý nový prostředek má za cíl obohatit starší generaci. Obvykle se ale ukáže, že nové prostředky ty starší zcela nahradit nedokáží. Úloha didaktických prostředků ve výuce • Didaktickými prostředky rozumíme všechny předměty a jevy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují výuku; s využitím odpovídajících výukových metod. • Intenzita vazeb mezi prvky „didaktického čtyřúhelníku“ není stejná. • Nejsilnější bývá mezi učitelem a žákem. • Vazba mezi didaktickými prostředky a ostatními prvky výukového procesu je ve výuce proměnlivá. Obrázek 1. Struktura vyučovacího procesu Názornost Obrázek 2. Stupně názornosti • Geografické jevy jsou svou povahou obtížně představitelné, abstraktní, a ve výuce nesnadno uchopitelné. • Zapojováním didaktických prostředků do výuky zeměpisu proto usilujeme o dosažení dostatečné míry názornosti. • Rozlišováno je mezi názorností předmětnou (bezprostřední vnímání předmětů a jevů) a slovně-obraznou (popis předmětů a jevů, využívání smyslových jevů a zkušeností). • Dosažení názornosti vyžaduje, aby při výuce byly vybírány nejúčinnější analogie, příklady, vysvětlení a způsoby znázorňování. Školní učebnice • „ Školní učebnice je druh knižní publikace uzpůsobené k didaktické komunikaci svým obsahem, strukturou a vlastnostmi.“ (Průcha, 1996, s. 13). • „… vychází z obsahové normy učebních osnov a vymezuje a konkretizuje obsah a rozsah učiva daného vyučovacího předmětu v daném postupném ročníku.“ (Wahla, 1983, s. 12). Obrázek 3. Fungování školní učebnice Obrázek 4. Struktura školní učebnice Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu • Nonverbální prvky představují klíčovou součást mimotextové složky učebnice. Zobecňují zeměpisné jevy na podstatné znaky, ale přitom zachovávají jejich strukturu. Konkrétně se jedná o fotografie, náčrty, grafy, schémata aj. • Přínosem nonverbálních prvků je, že jsou blízké výrazovým prostředkům a každodenním zkušenostem žáků. Umožňují znázorňovat geografické jevy (učivo) tak, že jsou pro žáky lépe uchopitelné a srozumitelné a zároveň více konkrétní a výstižné. • Působí živějším dojmem a u žáků tak podporují „konceptuální změnu“. • Jako didaktické prostředky jsou však „účinné“ pouze za určitých podmínek. • Otázkou tedy je, jak by měly být nonverbální prvky v učebnicích vytvořeny, aby podporovaly porozumění geografickým jevům? (Obrázek 5., Obrázek 6.) Obrázek 5. Vliv průmyslu na životní prostředí – příklad žáky pozitivně hodnoceného obrázku. Obrázek 6. Vliv průmyslu na životní prostředí – příklad žáky negativně hodnoceného obrázku. Nonverbální prvky a jejich charakteristiky • Přínos nonverbálních prvků je podmíněn jejich odpovídajícím ztvárněním. • Mezi hlavní charakteristiky nonverbálních prvků patří: • Typ – naznačuje míru propracovanosti nonverbálního prvku, výrazové prostředky, barevnost. • Abstraktnost – vyjadřuje množství detailů v nonverbálním prvku, strukturovanost, realističnost. • Souvislost s textem – vyjadřuje, do jaké míry se nonverbální prvek překrývá s textem a usnadňuje tak porozumění. • Popisek nonverbálního prvku – vytváří propojení mezi textem a obrázkem. Upřesňuje smysl obrázku. Může poskytovat informace důležité k pochopení zobrazovaného. Jak probíhá hodnocení nonverbálních prvků v učebnicích? • Posuzování nonverbálních prvků (typu a didaktických kvalit) je prováděno pomocí ověřených hodnotících kategorií – kategoriálního systému. V učebnicích se však přístup ke ztvárnění nonverbálních prvků prezentujících učivo může významně odlišovat Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu : zadání praktického úkolu Cíl: Porovnat nonverbální prvky ve vybraných učebnicích zeměpisu pro 2. stupeň základní školy z hlediska typu a vybraných charakteristik (míra abstraktnosti, míra souvislosti s textem, výstižnost popisku), uplatňujících se při transformaci zeměpisného učiva. Úkol: Prostřednictvím hodnotících kategorií „nakódujte“ nonverbální prvky ve vybrané učebnici zeměpisu (cca. 5 stran). Zaměřte se na posouzení charakteristik nonverbálních prvků. Porovnejte vaše zjištění s kolegy. Ukazují se nějaké rozdíly mezi učebnicemi, pokud jde o charakteristiky nonverbálních prvků?