SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA „ S O C I Á L N Í P E D A G O G I K A J A K O O D P O V Ě Ď N A P R O B L É M Y M O D E R N Í S P O L E Č N O S T I . “ ( B A K O Š O V Á , 2 0 0 6 , S . 1 7 ) Pavla Kremserová sociální znevýhodnění všechny věkové skupiny multikultura volný čas DRAMATICKÁ VÝCHOVA • „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme: „Zavři oči a pokus se najít cestu z místnosti.Tento druhý způsob je tvořivá dramatika.“ • BrianWay CO TO ZNAMENÁ? • Machková (1998): – učení pomocí zkušeností – osobním a nezprostředkované poznávání sociálních vztahů a dějů – prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života současnosti, minulosti, reálných i fantazií vytvořených – proces, který účelně nemusí vyústit v produkt – Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické ale prostředky dramatické. • Josef Valenta (2013, s. 57): – „Jde o takový proces učení, v němž se lidé individuálně, nebo ve spolupráci s ostatními pokoušejí prostřednictvím cílené reflexe o ověřování či transformace zažitého objevit nové možnosti, které nemusejí být zřejmé z běžné zkušenosti.“ HISTORIE DRAMATICKÉ VÝCHOVY • 20. léta 20. století – vliv pedagogických reforem, kdy se dítě stává středem zájmu jako individualita s vlastními názory • ovlivněno Pragmatickou pedagogikou Johna Deweyho – „Learning by doing.“ • zakladatelkaWinifredWardová, nejdříve pod názvem tvořívá dramatika v roce 1924 • experimentovala s improvizovaným divadlem • z USA se rozšířilo do dalších západoevropských zemí VÝVOJ U NÁS • kvůli politické situaci se k nám DV dostala až v 60. letech • pouze jako mimoškolní činnost a spíše formou dětského divadla • největší zásluha má Eva Machková – přivezení a přeložení prvních publikací zVelké Británie • po roce 1989 se dostává do osnov škol jako samostatný či volitelný předmět APLIKOVANÉ DRAMA „ D R A M AT I C K É T E C H N I K Y A M E T O DY U Ž I T É Z A U R Č I T Ý M Ú Č E L E M “ aktivismus pedagogika terapie divadlo A P L I KO V A N É D R A M A V P R A X I SOCIÁLNÍ TÉMATA A DIVADLO DIVADLO UTLAČOVANÝCH HISTORIE • Augusto Boal (1931, Rio de Janeiro) • působil v Brazílii • zabýval se sociálním útlakem, rasismem, chudobou, … • cenzura > zatčení > odchod do exilu (Peru) • Peru, 1973 • práce s negramotnými • spolupráce s Paulem Freirem (Pedagogika utlačovaných) • rok 1978 odchod do Francie • poté návrat do Brazílie, ale postupně změna politické situace DIVADLO UTLAČOVANÝCH • cílem je klást otázky a otevírat diskuze • divadlo jako cesta ke změně > „Lidé mohou svou skutečnost změnit, tím, že se jim ukáže, že je tato změna možná. • cíl je změnit pasivního diváka na aktivního • Jižní Amerika x Evropa TECHNIKY DIVADLA UTLAČOVANÝCH • Novinové divadlo – odpověď na vojenskou cenzuru v zemi, zatajování skutečné pravdy.V článcích se četlo mezi řádky a různými technikami se hledal pravý obsah sdělení. • Divadlo Fórum – herci jako zrcadlo jednání diváků, divák se stává herec – tvůrce (vlastní) změny • Neviditelné divadlo – Boal vytvořil, aby obešel divadelní zákaz, není divadlo v pravém slova smyslu (zapření úřadům), ale má stejný význam – vytvářet diskuzi • Legislativní divadlo – za účelem legislativní změny • Duha touhy – terapeutické divadlo ODKAZY • Publikace Divadlem ke změně:Vybrané texty k divadlu utlačovaných: – https://issuu.com/kristyna24/docs/metodika_o_divadle_utla__ovan__ch-o • Reportáž Divadla utlačovaných: – https://www.ceskatelevize.cz/porady/10435049455-dobre- rano/313292320020031/video/250596 • DIVUFEST 2015 – https://www.youtube.com/watch?v=Z_zPoWJxiFc • Divadlo Fórum: – odkaz na představení z Brna najdete ve studijních materiálech – odkaz na představení z Ostravy – Já,Ty a Oni: https://www.youtube.com/watch?v=CL6Tm6tLxWU KABINET DIVADLA UTLAČOVANÝCH • http://kdivu.ped.muni.cz/index.p hp/nase-projekty CHCEME UŽ BYDLET VE SVÝM • Bytová nouze, krátkodobé smlouvy, sociálně znevýhodnění, divadlo s cílem aktivismu. Hrají je lidé se zkušeností pro lidi se zkušeností. Obchod s byty... • Aslido, ostravská skupina • http://www.aslido.cz/co-delame/hrajeme-divadlo/ PUJČÍME I VÁM PŘÍBEHY JAKO ZE ŠKATULKY PEDAGOGIKA A AKTIVISMUS ŽIVOT VĚZŇŮ • Doprovodný program pro magistrát k výstavěVěznice místo pro umění. Program založen na dramatických technikách jako živé obrazy, simulovaná situace, horké křeslo atp. • přiblížení života vězně • součástí i dopisy vězňů z minulosti PEDAGOGIKA A DIVADLO CIRKUS LEGRANDO • Cirkus legrando - volný čas, kroužky pro děti. – https://www.youtube.com/watch?v=SAplXiFPL-o DIVADLO VE VÝCHOVĚ, STRUKTUROVANÉ DRAMA • programy na různá témata (agresivita, šikana, ppp, atd.) – zapojení žáků do příběhu – participace na řešení problému hlavní postavy – žáci hledají různá východiska problému – techniky dramatické výchovy (ulička, vystavění hlavní postavy, ...) • pro školy, dětské domovy, ... D AV I D T É M A : N E P Ř I J E T Í Ž Á K A T Ř Í D O U N A Z Á K L A D N Í Š KO L E M A G D A T É M A : O P U Š T Ě N Í D Ě T S K É H O D O M OVA "Magdo, v pondělí můžete nastoupit do práce!" "A smlouvu podepisovat nebudeme?" "Já myslím, že si můžeme důvěřovat!" Opravdu? • technika: ulička Partnerské neshody Magdy a jejího přítele Tomáše. "Co jsi udělal s těmi penězi, které jsem ti dávala? Přišel nám dopis, že jsme nezaplatili už dva měsíce nájem!" "No tak jsem je utratil za něco jinýho!" CO MÁ MAGDA DĚLAT? TERAPIE A DIVADLO PLAYBACK • Co je to Playback? • https://www.youtube.com/watch?v=Ipge9F6LWzk AKTVIZACE SENIORŮ • loutka jako prostředník komunikace se seniory • různé scénáře: zapomínání • ztotožnění s loutkou a nalézt společnou pomoc ZDRAVOTNÍ KLAUNI • „protože smích pomáhá“ ODKAZY • https://www.youtube.com/watch?v=QnIIdyd44VQ SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA VOLÍ TAKOVÉ TECHNIKY A METODY, KTERÉ ODPOVÍDAJÍ SKUPINĚ A JEJÍM CÍLŮM. POUŽITÉ ZDROJE • BAKOŠOVÁ, Z. (2006). Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Lorca. • Kabinet divadla utlačovaných • Machková, E. (1998). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS. • Machová, E. (2007). Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy (2. vyd). Praha:Akademie múzických umění v Praze, divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. • Machková, E. (2017). Dramatická hra a tvořivost. H&H • Valenta, J. (1994). Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV. • Valenta, M. (2011) Dramaterapie. (4.. aktualiz. a rozš. vyd). Grada. • Valenta, Josef. (2013) Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Grada. • FREIRE, Paulo. (1996) Pedagogy of the oppressed.Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books. • WAY, Brian. (1996) Výchova dramatickou improvizací.Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. • MACHKOVÁ, Eva. (1990) Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 2. vyd. Praha: SKKS. • BOAL,Augusto. (1985) Theatre of the oppressed.Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. NewYork:Theatre Communications Group.