• • •KRAJSKÁ CENTRA PODPORY NIDV PRO ZAČLEŇOVÁNÍ DĚTÍ/ŽÁKŮ–CIZINCŮ DO BĚŽNÝCH ČESKÝCH ŠKOL • •PdF MU, BRNO, 17. DUBNA 2018 •Renée Grenarová, NIDV – centrální pracoviště, Praha grenarova@nidv.cz • • • • • • 1 • • • TÉMA DNEŠNÍ PŘEDNÁŠKY •Příjímání, vzdělávání a začleňování dětí/žáků/studentů–cizinců do běžné české školy; •Národní institut pro další vzdělávání (NIDV); •Prezentace aktivit NIDV k této oblasti – Kontaktní centra podpory: •Aktuální poradenská, metodická, informační činnost; •Ucelená nabídka a realizace vzdělávacích programů (VP) v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zaměřených na podporu učitelů a škol v oblasti dětí/žáků–cizinců (DŽC); •Celostátní konference, krajská diskusní setkání k oblasti DŽC; •Spolupráce s neziskovými organizacemi a dalšími institucemi aj. • • • 1. TEORETICKÁ VÝCHODISKA A LEGISLATIVNÍ RÁMEC OBLASTI DŽC •Globalizace jako jeden ze základních trendů současného světa; •Charakteristické rysy současnosti: •Migrace, mobilita, pohyb, propojování a inovace v ekonomické, sociální, kulturní, politické, náboženské, ekologické sféře lidské činnosti; •Nestabilita, nejistota, ztráta identity a hodnot, obavy z budoucnosti, ze všeho cizího a neznámého, dlouhodobý stres; •Různorodost, rozmanitost a pestrost, multikulturalita, interkulturní komunikace, pluralita, vzájemné obohacení. • • • • 1. TEORETICKÁ VÝCHODISKA A LEGISLATIVNÍ RÁMEC OBLASTI DŽC Aktuální úkoly současného světa: •Lidé žijící v chudobě; •Lidská práva a práva dětí; •Přístup ke vzdělání; •Diskriminace; •Válečné lokální konflikty a terorismus, jejich radikalizace, extrémismus; •Migranti – multikulturalismus, pluralismus, přístěhovalectví – střet kultur, politická, filozofická a náboženská nesnášenlivost, předsudky, „kulturní šok“, xenofobie. • • • • 1. TEORETICKÁ VÝCHODISKA A LEGISLATIVNÍ RÁMEC OBLASTI DŽC Legislativní rámec: •Vládní politika České republiky, MŠMT; •Usnesení vlády ČR ze dne 22. ledna 2014 č. 60 o Postupu při realizaci aktualizované Koncepce integrace cizinců – Společné soužití v roce 2014; •Školský zákon, tj. zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání – § 20, vzdělávání cizinců a jejich přístup ke vzdělávání; •Vyhl. 27/2016 (techn. novela 270/2017) – vzdělávání cizinců a služba školských poradenských zařízení (ŠPZ), výklad § 20 a § 16; •ŠPZ (PPP, SPC) – nárok na poradenskou službu ŠPZ, nedostatečné kumunikační kompetence či úplná neznalost jazyka – speciální vzdělávací potřeba (SVP) . • • • 1. TEORETICKÁ VÝCHODISKA A LEGISLATIVNÍ RÁMEC OBLASTI DŽC Terminologický rámec: •Dítě/žák/student – cizinec; •Dítě/žák/student s odlišným mateřským jazykem (OMJ); •Migrant, imigrant, přístěhovalec, emigrant, běženec, žadatel o azyl aj.; •Čeština jako mateřský jazyk; •Čeština jako cizí jazyk, čeština jako druhý jazyk; •Čeština pro cizince aj. • • • 2. KRAJSKÁ KONTAKTNÍ CENTRA PODPORY PRO PP VZDĚLÁVAJÍCÍ DĚTI/ŽÁKY–CIZINCE Systém podpory dětí/žáků–cizinců od roku 2014 – RÚ MŠMT ČR: •Vznik 13 krajských kontaktních center podpory při KP NIDV; •Aktuální a průběžná systematická poradenská činnost; •Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a metodická podpora PP; •Metodické materiály, výukové soubory, pracovní listy; •Spolupráce s odbory školství krajských úřadů; •Informační, metodický a poradní internetový portál cizinci.nidv.cz, e-poradenství, e-learning pro PP; •Spolupráce s neziskovými organizacemi a dalšími institucemi v oblasti DŽC aj. • • • 3. UCELENÁ NABÍDKA A REALIZACE VP V RÁMCI DVPP – PODPORA UČITELŮ A ŠKOL Nabídka DVPP pro jednotlivce i celé školní kolektivy dle potřeb dané školy a jejích pedagogů: •Migrace a integrace cizinců v ČR; •Cizinec – dítě se sociokluturní odlišností; •Čeština z druhé strany, jak ji učit děti – cizince I., II., III.; •Dvojjazyčná (bilingvní) výchova; •Jak hodnotit a klasifikovat žáky – cizince v předmětu ČJ na ZŠ; •Národnostní menšiny, historie, současnost, multikulturní výchova a lidská práva; •Vzdělávání žáků-cizinců v praxi škol; •Hudební činnosti při osvojování češtiny jako druhého jazyka • • • • • • • 3. UCELENÁ NABÍDKA A REALIZACE VP V RÁMCI DVPP – PODPORA UČITELŮ A ŠKOL •Specifika předškolní výuky u dětí – cizinců a uprchlíků; •Odborná podpora pedagogických pracovníků při vzdělávání dvojjazyčných dětí – žáků; •Hry ve výuce češtiny jako cizího nebo druhého jazyka; •Plnění povinné školní docházky v zahraničí; •Sociokulturní aspekt ve výuce žáků – cizinců na ZŠ a SŠ; •Práce s materiály pro výuku češtiny jako cizího jazyka na úrovni A1 a A2 a řada dalších. •Diskusní setkání v rámci jednotlivých krajů 2 x ročně; •Celostátní konference 1x ročně. • • • • • • 4. E-LEARNINGOVÝ PROGRAM ČEŠTINA JAKO DRUHÝ JAZYK V ČESKÉM ŠKOLSTVÍ • • • • • • • • v • • • • • 5. WEBOVÝ PORTÁL http://cizinci.nidv.cz • • • • • • • • • v • • • • • 4. WEBOVÝ PORTÁL http://cizinci.nidv.cz • •Stanovené cíle: •Poskytovat podporu PP a školám, tj. zprostředkovávat informace; a rešerše informací, výukové a podpůrné materiály pro přijímání, začleňování a vzdělávání dětí/žáků – cizinců, kontakty na krajské koordinátory a odborné pracovníky; •Provozovat e-poradnu, sbírat dotazy online prostřednictvím e-mailové schránky, nabízet průběžně nejčastější kladené dotazy a odpovědi: • Příklad dotazu: Co všechno si musíme při přijetí žáka-cizince od ZZ vyžádat? • Pas (včetně pasů rodičů), případně rodný list, údaje o trvalém či přechodném bydlišti, doklad o rodném čísle, zdravotní pojišťovně a doklady o předchozím vzdělávání. (Školský zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění zákona č. 82/2015 Sb., s účinností ke dni 1. 5. 2015, Dokumentace škol a školských zařízení, § 28 odst. 2 – školní matrika školy, písm. a–i. Dále zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území ČR, zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců. • • • v • • • • • 5. WEBOVÝ PORTÁL http://cizinci.nidv.cz • •Stanovené cíle: •Vést odbornou diskusi ve třech okruzích – legislativa, přijímání a začleňování a výuka dětí/žáků – cizinců; •Nabízet VP – viz nabídka k dispozici též na webu jednotlivých KP NIDV; •Informovat o seminářích, webinářích, konferencích a workshopechshopech; •Sdílet kontakty na spolupracující instituce, neziskové organizace, zasíťované organizace – např. META, Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ); Integrační centra aj.; •Prezentovat odkazy k oblasti DŽC, kontakty; •Publikovat v elektronické podobě podpůrné metodické materiály pro PP, ředitele a další pracovníky věnující se DŽC aj. • • • v • • • • • 5. WEBOVÝ PORTÁL http://cizinci.nidv.cz 5. WEBOVÝ PORTÁL http://cizinci.nidv.cz FORMULÁŘE A INFORMACE V JAZYKOVÝCH MUTACÍCH • •Integrace žáků–cizinců do základních škol – interaktivní materiál ve spolupráci se ZŠ a MŠ, Brno, Staňkova 14 •Metodický materiál pro výuku dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ, DVD – Milena Kmentová (UK) •Český žák–cizinec – Lucie Slavíková-Boucher (Česká škola bez hranic) •Quadreso – karetní hra •Hezky česky, Hezky česky II – Jana Táborková (ZŠ Karlovy Vary) •Prázdninová škola češtiny – Blanka Jaurisová (Oxford) •Hrajeme si s říkankami – Linda Doleží (MU) •Bulletin. Zpravodaj pro pedagogické pracovníky. Speciální vydání věnované vzdělávání žáků–cizinců – NIDV, říjen 2017, ročník VI, číslo 3 •Už 15 let učíme v našich školách děti cizinců – ZŠ Bělá pod Bezdězem a ZŠ T. G. Masaryka Zastávka • • v • • • • • 6. PUBLIKOVÁNÍ PODPŮRNÝCH METODICKÝCH MATERIÁLŮ KLASICKY I ELEKTRONICKY • • •Přijímáme, začleňujeme a vzděláváme děti/žáky–cizince II • •Místo konání: Praha, MŠMT, Karmelitská ulice 7 Datum konání: 10. 10. 2018 Rámcový program: • dopolední část – jednání v plénu odpolední část – tematické workshopy, příklady dobré inspirativní praxe • • v • • • • • 7. CELOSTÁTNÍ KONFERENCE • • •Adaptační koordinátoři do škol •Poskytování tlumočnických a překladatelských služeb • •duben až červen 2018 – pilotáž • v • • • • • 8. NEJNOVĚJŠÍ AKTIVITY REALIZOVANÉ OD ZAČÁTKU ŠKOLNÍHO ROKU 2018/2019 • • • • •DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST... •grenarova@nidv.cz • • • • • • 19 C:\Users\Reneé\ownCloud\PC_pracovna\disk_E\A 2018\PPP 17.4.2018\cizinci.nidv.cz_files\RDF223-767x350.jpg