Letní historická praktika

Divergentní tvořivá metoda

První metodu, kterou si představíme, je metoda divergentního myšlení. Tato metoda neklade důraz na intelektové schopnosti žáka, ale naopak na jeho myšlení a tvořivost. Tato metoda je velmi dobrá jako asociační a evokační, zároveň dává velký prostor i slabším žákům. Zároveň žák musí analyzovat, řešit problémy a a zároveň kreativně myslet. Prostor je dán i naprosto bláznivým nápadům. V čem metoda tedy spočívá? Do jisté míry kopíruje Torranceho testu, v rámci metody se klade důraz na FLEXIBILITU, ORIGINALITU, ELABORACI, REDEFINICI a FLUENCI

Ukažme si vše na příkladu. Představme si, že se učíme KYSLÍKU

Flexibilita: VYMYSLI, k ČEMU JINÉMU než k dýchání může sloužit kyslík?

Originalita: VYMYSLI využití kyslíku, které nemá nikdo ze třídy.

Elaborace: VYTVOŘ NÁVOD v pěti bodech, jak vyrobit kyslík.

Redefinice: UPRAV třídu tak, aby se kyslík stal pro člověka zdraví škodlivý.

Fluence: UVEĎ, v jakých školních předmětech a u jaké látky ses setkal s KYSLÍKEM.

Petty, G. (2000). Moderní vyučování. Praha: Portál. 

Čapek, R. (2000). Moderní didaktika. Praha: Grada.

Příklad jsem záměrně uvedl na příkladu přírodovědného oboru, abyste nebyli ovlivněni, až budete aplikovat tuto metodu na téma zámky v Podyjí.

Ukažme si možné řešení, na základě výše uvedeného:

Flexibilita: VYMYSLI, k ČEMU JINÉMU než k dýchání může sloužit kyslík?

ke svařování, jako raketové palivo, jako přísada do chemických směsí, pro hoření, při výrobě oceli

Originalita: VYMYSLI využití kyslíku, které nemá nikdo ze třídy.

přísada do sifonových bombiček na podmořské párty bez dýchacích přístrojů

Elaborace: VYTVOŘ NÁVOD v pěti bodech, jak vyrobit kyslík.

1) Zmrazíme vzduch na teplotu - 190 stupňů, aby byl kapalný

2) Opatrně zvýším teplotu směsi na 182,9 stupňů

3) Aparaturu propojím s tlakovou lahví

4) Zachytávám kyslík do tlakové  lahve

5) ukončím proces destilace a uzavřu závěr tlakové lahve

Redefinice: UPRAV třídu tak, aby se kyslík stal pro člověka zdraví škodlivý.

Detailně utěsním třídu, do třídy budu pod tlakem pouštět kyslík, aby ho bylo ve vzduchu více než 75 %, potom nastane situace, kdy dochází k nenávratnému poškození plic.

Fluence: UVEĎ, v jakých školních předmětech a v jaké souvislosti ses setkal s KYSLÍKEM.

chemie - anorganická chemie + značky prvků + oxidace

přírodopis - fotosyntéza, savci, ptáci, ryby, ostatní druhy, geologie

fyzika - stavba atomu, pohyb (rakety)

dějepis - 2. světová válka letectví, dobývání vesmíru

zeměpis - atmosféra

čeština - Jules Verne: 20 000 mil pod mořem