Letní historická praktika

Kimova hra

Rudyard Kipling, autor Knihy džunglí, jehož díla dnes již vyznívají (co do otázky rovnosti mezi národy) poněkud zastarale, se navždy zapsal do srdcí skautů a skautek Kimovou hrou, neboli "Kimovkou". Pravidla této hry předestřel ve svém románu KIm.

Rudyard Kipling: Kim

Ale teď je ve škole — v nové madrissah — a ty budeš jeho učitelem. Hraj proti němu hru na drahokamy. Já budu dělat vruby.“

Dítě, malý Ind, usušilo pojednou slzy a běželo do pozadí krámu, odkud se vrátilo s měděným táckem.

„Dávej mi!“ řeklo k Lurganu sahibovi. „Nechť přicházejí z tvé ruky, jinak by mohl říci, že jsem je znal dříve.“

„Zvolna — zvolna,“ odvětil muž, a rozdělil ze zásuvky pod stolem po půl hrstce chřestících drobností na tácek.

„Nuže,“ pravilo dítě, mávajíc kusem starých novin. „Hleď na ně, jak dlouho chceš, cizinče. Počítej a je-li třeba, i ber do rukou. Mně stačí jediný pohled.“ Obrátil se pyšně zády.

„Ale jaká je to hra?“

„Když jsi spočetl a měl v rukou, a jsi jist, že si je všechny dovedeš pamatovat, přikryji je tímto papírem, a musíš pak skládati počet z nich Lurganu sahibovi. Já si budu psát svůj.“

„Oah!“ Pud závodění probudil se v Kimovi. Sklonil se nad táckem. Bylo na něm jen patnáct kamenů. „To je lehké,“ řekl po chvíli. Dítě pošouplo papír přes jiskřící drahokamy a čmáralo do domácí účetní knihy.

„Pod tímto papírem je pět modrých kamenů — jeden velký, jeden menší a tři maličké,“ řekl Kim spěšně. „Jsou tam čtyři zelené kameny, a jeden je děravý; pak je jeden žlutý kámen, který vidím i papírem, a jeden jako stonek píšťaly. Pak jsou dva červené kameny, a — a — napočítal jsem patnáct, ale dva jsem zapomněl. Ne! Dopřej mi času. Jeden byl slonoviny, malý, zahnědlý; a — dopřej mi času..

„Jedna — dvě —“ Lurgan sahib počítal až do desíti. Kim zavrtěl hlavou.

„Slyš můj počet!“ vybuchlo dítě, třesouc se smíchem. „Za prvé jsou dva poškrabané safíry— jeden asi dvě ruttee těžký a druhý čtyři, pokud mohu

soudit. Čtyřruttový safír je na kraji olámaný. Je tam jeden turkestanský tyrkys, s černými žilkami, a dva jsou s nápisy — jeden je se jménem Boha ve zlatě, a druhý nápis nemohu přečíst, ježto kámen byl vylomen ze starého prstenu a má napříč trhlinu. Máme tedy všech pět modrých kamenů. Dále jsou tam čtyři kazovité smaragdy, ale jeden je na dvou místech provrtán, a jeden se poněkud drobí — —“

„Jejich váha?“ ptal se Lurgan sahib netečně.

„Tři — pět — pět — a čtyři ruttee, pokud mohu souditi. Je tam kus starého zelenavého jantaru z dýmky, a řezaný topas z Evropy. Je tam jeden rubín z Barmy, dvouruttový, bez kazu, a jeden dvouruttový rubín, bledý, s kazem. Je tam vyřezávaná slonovina z Číny, představující myš, jak vysává vejce; a konečně je tam — aha! — křišťálová kulička, velká jako bob, zasazená v zlatém listě.“

Skončiv, zatleskal rukama.

„Je tvým mistrem!“ pravil Lurgan sahib s úsměvem.

„Huh! Znal jména kamenů,“ pravil Kim, zardívaje se. „Zkus to znovu! S obyčejnými věcmi, které oba známe.“

Položili na tácek různé věci, sebrané v krámě, ba i v kuchyni, a po každé dítě vyhrálo, až se Kim divil.

„Zavaž mi oči — a nech mne jednou věci ohmatat prsty, a i tu zůstaneš s otevřenýma očima za mnou,“ vyzýval ho.

Kim dupal hněvivě nohama, když hoch dostál své chloubě

„Kdyby to byli lidé — nebo koně,“ pravil, „šlo by mi to lépe. Toto hraní s klíštkami, noži a nůžkami je příliš malicherné.“

„Dřív uč sebe — a pak jiné,“ pravil Lurgan sahib. „Je mistrem nad tebou?“

„Ovšem. Ale čím to je?“

„Tím, že věc koná kolikráte za sebou, až je vykonána dokonale — neboť stojí za to.“ 

 V čem hra spočívá, na stůl se vyskládá libovolný počet věcí, ty se ukážou, pak se zakryjí a hráči si musí vybavit nejen věci, ale i co nejvíc detailů. 

Jakkoliv ve vyučování procvičuje tato hra pouze znalost, může občas ozvláštnit výuku.

Představme si, že budeme třeba ve výuce učit ptáky, chceme, aby si žáci zapamatovali a rozpoznali 20 ptáků. Kartičky s fotkami zavěsíme ve třídě a žáky v týmech necháme, aby si je  detailně prohlédli, zkoušeli se navzájem atd.  Po nějaké chvíli ještě zopakujeme, pak už se fotky zakryjí. Když žáci píší i detaily, které jim pomohou k vítězství, tak nám vznikne i rozsáhlá část znaků, které můžeme dále třídit do obecnějšího systému.