OTEVŘÍT AŽ PO ODEVZDÁNÍ - možné řešení
Víme, že chceme (alespoň dílčím způsobem) naplnit cíl:
- prokáže základní orientaci v problémech současného světa | 1. uvede příklady politických, hospodářských, společenských a environmentálních problémů současného světa na globální, kontinentální a regionální úrovni |
Můžeme si zvolit jako výchozí problém problematiku pomníků.
1) Prvotní problém můžeme přetavit v tvrzení popisující problém a výchozí stav:
Předěláváním a odstraňováním pomníků měníme minulost.
2) Vytvořte přímé analogie (metaforické) z co nejširší škály oborů a z nejrozmanitějších oblastí: (srovnání pomocí paralelních faktů, znalostí, technologií nebo přírodních jevů)
vše zbytečné spalte, síň nejvyšší harmonie, bílá bělejší-prádlo čistější, o tatínkovi přede mnou nemluv, národní park, kam nesmí lidé, černá plomba nebo díra po vylomeném zubu, báseň Nepřemožitelný nápis .
3) Vytvořte osobní analogii (ideálně spjatou s běžným stavem nebo tělesnými stavy)
vymazávají mi paměť, tlumí moji bolest, nechci vzpomínat na zlý sen, radši zapomenu vše, kdo jsem?
4) Vytvořte symbolickou analogii (oprostěte se od emocí, klaďte důraz na podobný princip (nemusí být realistický, ale esteticky silný)
tavba zvonů na děla, pálení knih, trest jako v Egyptě, přejmenování ulic, změna čítanek, děvčátko z Wall street
5) Vytvořte fantastické analogie (nemožné je možným, použijte pohádkové motivy či Sci-fi motivy)
kašna na Ministerstvu kouzel, 1984, Indiana Jones a místnost mimozemšťanů s nálezy, oživnutí soch na Velký pátek
6) Důkladně analyzujeme jednotlivé věci a vztáhneme je k původnímu problému
Podívejme se na výklad vybraných slovních spojení:
Báseň B. Brechta - Nepřemožitelný nápis:
Za světové války
V cele italského vězení San Carlo
Plné zatčených vojáků, opilců a zlodějů
Vyškrábal voják-socialista inkoustovou tužkou na zeď:
AŤ ŽIJE LENIN!
Ten nápis bylo sotva vidět nahoře v zešeřelé cele, ale
Napsán byl obrovskými písmeny.
Když si ho dozorci všimli, poslali tam natěrače s vědrem vápna.
A natěrač štětcem zabílil výhružná nápis.
Poněvadž však zabílil jenom obrysy písmen
Stálo nyní nahoře na zdi cely napsáno vápnem:
AŤ ŽIJE LENIN!
Teprve druhý natěrač to všechno přetřel širokým štětcem
Takže nápis na několik hodin zmizel, ale k ránu
Když vápno oschlo, vystoupil znovu:
AŤ ŽIJE LENIN!
Tu poslali dozorci proti nápisu zedníka s nožem.
A zedník celou hodinu vyškrabával písmeno za písmenem.
A když byl hotov, vyvstal nahoře na zdi cely nyní bezbarvý
Ale hluboko do zdi vrytý, nepřemožitelný nápis:
AŤ ŽIJE LENIN!
Tak - a teď odstraňte zeď! pravil voják.
tj. bourání pomníků ještě více zesílí jejich význam.
o tatínkovi přede mnou nemluv - i v případě mezilidských vztahů se snažíme někdy naprosto vymazat bolestivé vzpomínky jako obranu před znovuprožitím, ve skutečnosti tato strategie nefunguje
vymazávají mi paměť - i pomníky jsou součást minulosti
tlumí moji bolest - tlumením bolesti neřešíme příčinu, naopak ta ještě roste
tavba zvonů na děla - strhnutím pomníku může eskalovat střet do otevřené konfrontace
děvčátko z Wall street - socha děvčátka, která přibyla před býka na Wall street představuje prvek dialogu, který dává nenásilně soše nový význam, hledejme nové významy soch (nehledají se změnou kontextu samy)?
kašna na Ministerstvu kouzel - na Ministerstvu kouzel se kašna proměňovala vždy podle ideologie, která na Ministerstvu kouzel převládala, ukázka tekuté modernity, nestability.
oživnutí soch na Velký pátek - na Wawelu v Polsku podle legendy vždy na Velký pátek ožívají postavy z gobelínů. Co by řekly sochy z pomníků na dnešní dobu, nevypadaly by oživlé sochy nepatřičně, nebyly by všem "jedno"? Co říká nezatížený význam soch dnešní době? Není řada soch už minulostí? Co si z jejich odkazu odnést?
7) Reflexe - plán řešení problému: (vycházíme z kombinace analýzy jednotlivých věcí a prvotního problému)
Vraťme se k původní otázce: Předěláváním a odstraňováním pomníků měníme minulost.
Odstraňováním pomníku tlumíme bolest z minulosti, (mnohdy bolest, která se přímo nám ani nestala), odstranění pomníku představuje líbivé a snadné řešení, které ale ještě více eskaluje situaci, je třeba hledat nové významy soch a mluvit o jejich příbězích, aby byl patrný i jejich druhý život - vývoj symbolu. Důležité je, aby sochy a pomníky žily, ne aby byly jen nicneříkající veteší, ale plnohodnotný prvek veřejného prostoru.