Letní historická praktika

Vennovy diagramy a srovnávací tabulka

Vennovy diagramy vznikly původně jako matematická pomůcka vycházející z teorie množin. Vychází z přesvědčení, že každá množina může obsahovat jedinečné prvky, které nejsou společné s žádnou další množinou, a prvky, které se naopak vyskytují i v dalších množinách, jedná se o prvky společné.  Nám v didaktice bude stačit, že se jedná o jednu z důležitých technik čtenářské gramotnosti, která nám odhaluje vzájemné vztahy a souvislosti mezi různými jevy.

Mohou mít dvojí podobu: 

Buď podobu klasického diagramu:

Nebo srovnávací tabulky:

JEV A                   SPOLEČNÉ KRITÉRIUM                 JEV B





Ukažme si vše na příkladu, představme si, že porovnáme KOČKU a PSA


KOČKA                               SROVNÁVACÍ KRITÉRIUM                PES

hůře/vůbec                              VYCVIČITELNOST                    dobrá

maso                                         POTRAVA                               maso

18 hodin                                  DÉLKA SPÁNKU                    6-10 hodin

ano                                           ZATAHOVACÍ DRÁPY            ne

mňoukání, vrnění                   ZVUKOVÝ PROJEV                vrčení, štěkání

ano                                           SAVEC                                    ano


Kdybychom tedy hledali, co zařadit do společného rysu, tedy do prostřední části Vennova diagramu, budou to veličiny: SAVEC a POTRAVA, tyto dvě vlastnosti mají PSI a KOČKY SPOLEČNÉ naopak mimo průsečík by ležely další veličiny (VYCVIČITELNOST, DÉLKA SPÁNKU, ZATAHOVACÍ DRÁPY, ZVUKOVÝ PROJEV)           


ŠLAPAL, Miloš, Hana KOŠŤÁLOVÁ a Ondřej HAUSENBLAS. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ISBN 978-80-905036-8-7. 

ČAPEK, Robert. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. Briquet. ISBN 978-80-7555-105-4.

SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.