Letní historická praktika

T-graf

T-graf nese svůj název kvůli vizuální podobnosti s písmenem T. Na horní lince T se nachází klíčová otázka, problém, tvrzení. Do levé části píšeme klady, do pravé zápory. Tento způsob ala "ďáblův advokát" nutí respondenty i u vlastních dobrých nápadů hledat jejich odvrácenou stranu, vzniká tak široká škála pro a proti. Ukažme si to na příkladu.


                                                                                      Zrušení národních parků

+-
více kvalitního dřeva na trhuzánik jedinečného přírodního prostředí
větší svoboda pohybupoškození  porostu
více turistůvětší nápor na přidružené obce
legislativní úsporazánik pracovních míst ochranářů


T-graf lze použít ale velmi mnohovrstevnatě, např. jako rámec pro názorové protipóly


                                                                                               Česká kuchyně

Zdeněk Pohlereich  Jiří Babica                                    
kvalitacena
sezónní surovinysuroviny v akci
precizní kuchařská přípravarychlost
autentická chuť surovinvýrazná  chuť i s dochucovadly



T-graf je také možné využít, což je pro dějepis důležité, jako rámec pro uvědomění si příčiny a následku. Lze psát na každý řádek samostatnou příčinu a následek nebo vše řetězit, tj. že se následek v dalším řádku stává příčinou, tím vytváříme řetězec událostí.


                                                                                            Utváření naší krajiny

PříčinaNásledek                          
snazší obhospodařovánírozorání mezí
rozorání mezí velké lány
velké lányeroze a úbytek úrodné půdy
eroze a úbytek úrodné půdy


GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5. 

ČAPEK, Robert. Líný učitel: kompas moderního učitele. Dotisk 1. vydání. Praha: Raabe, [2020]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-456-5. 

ČAPEK, Robert. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. Briquet. ISBN 978-80-7555-105-4.

SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.