-
Letní historická praktika
-
Nyní studovatTýden 1
-
Nyní studovatTýden 2 Vennovy diagramy a česko-německé stýkání a potýkání v 1. třetině 20. stol. (stručný vhled do problematiky vojenství Rakouska-Uherska)
-
Nyní studovatTýden 3 Hranice - naše ochrana, nebo naše vězení? aneb SLIBY-CHYBY T-graf+rolestorming
-
Nyní studovatTýden 4 Ze Znojma až do prérií Ameriky - Křížovníci s červenou hvězdou a Charles Sealsfield - metoda došlá pošta
-
Nyní studovatTýden 5 Pyramidy (metoda), Znojmo, obři a my? Aneb storytelling s osnovou čili zbrusu nové pověsti znojemské
-
Nyní studovatTýden 6 Takešiho hrad a bitva u Znojma
-
Nyní studovatTýden 7 Znojmo přechodné pohřebiště českých králů, čili po stopách románských a gotických staveb s metodami Rudyarda Kiplinga
-
Nyní studovatTýden 8 Synektika a příběh tří pomníků
-
Nyní studovatTýden 9 Znojemský Benjamin Franklin a 6 klobouků
-
Nyní studovatTýden 10 Velká Morava, Znojmo-Hradiště a metoda Sedmilháři
-
Nyní studovatTýden 11 Pravěké nálezy na Znojemsku metoda klíčových slov a puzzle
-
Nyní studovatTýden 12 Poválečný odsun Německého obyvatelstva a NASA test
-
Nyní studovat5 storyboardů a 5 dalších metod
-
Metoda pyramida
Metoda pyramidy patří do metod, které pracují s principem klíčových slov. Vytvořením základní osnovy vzniká i námět pro vypravování, přičemž žák do bvypravování musí použít všechna slova, která do pyramidy použil. Práce by v praxi mohla vypadat tak, že po přečtení některého z textů. Žák vytvoří klíčová slova, případně něco i domyslí a vytváří příběh. Ukažme si to v praxi. Představme si, to na modelovém příkladu, se kterým pracoval např. spisovatel a dramatik Tom Stoppard. Stoppardova nejslavnější hra se jmenuje: Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Stoppard si vybral tyto dvě pobočné postavy z Hamleta a vytvořil podle nich novou divadelní hru, do které zařadil jako uzly ty části z Hamleta, ve kterých se tyto postavy vyskytují. V případě dějepisu tyto uzly představují hlavně ČAS a PROSTOR a dodržení historických reálií.
A jak na to?
Na prvním řádku (1 slovo) je JMÉNO POSTAVY, druhý řádek (2 slova) VĚK POSTAVY či RYSY nebo VLASTNOSTI POSTAVY, třetí řádek (3 slova) ČAS, PROSTOR / MÍSTO, čtvrtý řádek (4 slova) ZÁPLETKA PŘÍBĚHU, pátý řádek (5 slov) PĚT SLOV O PRVNÍ UDÁLOSTI (co způsobilo konflikt), šestý řádek (6 slov) ŠEST SLOV O DRUHÉ UDÁLOSTI (jak se změní hlavní postava po konfliktu a její okolí), sedmý řádek (7 slov) SEDM SLOV O TŘETÍ UDÁLOSTI (co kdo udělal pro vyřešení konfliktu), osmý řádek (8 slov) OSM SLOV O TOM, jak příběh dopadne.
Ukažme si to v praxi na domyšlení příběhu vedlejší postavy v písni Pec nám spadla: Kominík (tučně jsou zvýrazněny věci, které se objevují v písni - domyšlené jsou netučně.
Pec nám spadla, pec nám spadla
kdopak nám ji postaví?
Starý pecař není doma
a mladý to neumí.
Pec nám spadla, pec nám spadla
kdo nám placky upeče?
Naše máma není doma,
těsto z hrnce uteče.
ten má dobré nápady,
strčí štětku do komína
a už je to hotový.
Kominík
20 let - mrštný
vesnice - Rakousko-Uhersko - večer
pád pece - hladové děti - absence schopného pecaře - ucpaný komín
nefunkční pec - matka pryč - hlad dětí - ucpaný komín - utíkající těsto
kominík má dobrý pocit- uvědomí si hodnotu jídla - zjistí vlastní neukotvenost - uvědomí si na peci křehkost života - ujistí se o vlastní zručnosti - zatouží po vlastní rodině
děti na kominíka zavolaly - kominík vzal štětku - strčil ji do komína - opravil pec - vylezl na střechu - zachránil těsto - vyčkal do příchodu matky
vzal si matku - adoptoval děti - pořídil si novou štětku- rozšířil živnost o pecařství - najal pomocníka od starého pecaře a zaučil ho - sepsal návod na opravu pecí pomocí štětky - zbohatl
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Letní historická praktika
-
Nyní studovatTýden 1
-
Nyní studovatTýden 2 Vennovy diagramy a česko-německé stýkání a potýkání v 1. třetině 20. stol. (stručný vhled do problematiky vojenství Rakouska-Uherska)
-
Nyní studovatTýden 3 Hranice - naše ochrana, nebo naše vězení? aneb SLIBY-CHYBY T-graf+rolestorming
-
Nyní studovatTýden 4 Ze Znojma až do prérií Ameriky - Křížovníci s červenou hvězdou a Charles Sealsfield - metoda došlá pošta
-
Nyní studovatTýden 5 Pyramidy (metoda), Znojmo, obři a my? Aneb storytelling s osnovou čili zbrusu nové pověsti znojemské
-
Nyní studovatTýden 6 Takešiho hrad a bitva u Znojma
-
Nyní studovatTýden 7 Znojmo přechodné pohřebiště českých králů, čili po stopách románských a gotických staveb s metodami Rudyarda Kiplinga
-
Nyní studovatTýden 8 Synektika a příběh tří pomníků
-
Nyní studovatTýden 9 Znojemský Benjamin Franklin a 6 klobouků
-
Nyní studovatTýden 10 Velká Morava, Znojmo-Hradiště a metoda Sedmilháři
-
Nyní studovatTýden 11 Pravěké nálezy na Znojemsku metoda klíčových slov a puzzle
-
Nyní studovatTýden 12 Poválečný odsun Německého obyvatelstva a NASA test
-
Nyní studovat5 storyboardů a 5 dalších metod
-