Letní historická praktika

Metoda pyramida


Metoda pyramidy patří do metod, které pracují s principem klíčových slov. Vytvořením základní osnovy vzniká i námět pro vypravování, přičemž žák do bvypravování musí použít všechna slova, která do pyramidy použil. Práce by v praxi mohla vypadat tak, že po přečtení některého z textů. Žák vytvoří klíčová slova, případně něco i domyslí a vytváří příběh. Ukažme si to v praxi. Představme si, to na modelovém příkladu, se kterým pracoval např. spisovatel a dramatik Tom Stoppard. Stoppardova nejslavnější hra se jmenuje: Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi. Stoppard si vybral tyto dvě pobočné postavy z Hamleta a vytvořil podle nich novou divadelní hru, do které zařadil jako uzly ty části z Hamleta, ve kterých se tyto postavy vyskytují. V případě dějepisu tyto uzly představují hlavně ČAS a PROSTOR  a dodržení historických reálií.

A jak na to?

Na prvním řádku (1 slovo) je JMÉNO POSTAVY, druhý řádek  (2 slova) VĚK POSTAVY či RYSY nebo VLASTNOSTI POSTAVY, třetí řádek  (3 slova) ČAS, PROSTOR / MÍSTO, čtvrtý řádek (4 slova) ZÁPLETKA PŘÍBĚHU, pátý řádek  (5 slov) PĚT SLOV O PRVNÍ UDÁLOSTI (co způsobilo konflikt), šestý řádek  (6 slov) ŠEST SLOV O DRUHÉ UDÁLOSTI (jak se změní hlavní postava po konfliktu a její okolí), sedmý řádek  (7 slov) SEDM SLOV O TŘETÍ UDÁLOSTI (co kdo udělal pro vyřešení konfliktu), osmý řádek  (8 slov) OSM SLOV O TOM, jak příběh dopadne.


Ukažme si to v praxi na domyšlení příběhu vedlejší postavy v písni Pec nám spadla: Kominík (tučně jsou zvýrazněny věci, které se objevují v písni - domyšlené  jsou netučně.

Pec nám spadla, pec nám spadla
kdopak nám ji postaví?
Starý pecař není doma
a mladý to neumí.

Pec nám spadla, pec nám spadla
kdo nám placky upeče?
Naše máma není doma,
těsto z hrnce uteče.

Zavoláme kominíka,
ten má dobré nápady,
strčí štětku do komína
a už je to hotový.


Kominík

20 let -  mrštný

vesnice - Rakousko-Uhersko - večer

pád pece - hladové děti  - absence schopného pecaře - ucpaný komín

nefunkční pec - matka pryč - hlad dětí - ucpaný komín - utíkající těsto

kominík má dobrý pocit- uvědomí si hodnotu jídla - zjistí vlastní neukotvenost - uvědomí si na peci křehkost života  - ujistí se o vlastní zručnosti - zatouží po vlastní rodině

děti na kominíka zavolaly - kominík vzal štětku - strčil ji do komína - opravil pec - vylezl na střechu - zachránil těsto - vyčkal do příchodu matky

vzal si matku - adoptoval děti - pořídil si novou štětku- rozšířil živnost o pecařství - najal pomocníka od starého pecaře a zaučil ho - sepsal návod na opravu pecí pomocí štětky - zbohatl


ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3450-7.