Letní historická praktika

Šest dobrých sluhů

Rudyard Kipling ve své knize Bajky i nebajky uvádí tuto říkanku: Mám dobrých sluhů šestero díky nim hodně znám. Jmenují se: Co, Proč a Kdo a Jak a Kdy a Kam. 


My si ale drobně tuto říkanku upravíme, místo kam, dáme slovo KDE. Budeme tedy odpovídat strukturovaně, tím se nám ukáží problémy, které můžeme dále řešit.


Uveďme si příklad: v rámci enviromentální výchovy se nám např objeví problém: pytláctví  v Africe

Kdo? (kdo je páchá) chudí domorodí obyvatelé

Co? pytlačí

Kde? v rezervacích

Kdy? v době, kdy rezervace jsou málo hlídány

Jak? otrávené návnady, motorová pila, pasti, střelné zbraně

Proč? kvůli čínské poptávce po slonovině a rohovině

Toto je první fáze, druhá řeší tyto problémy:

Premisa: chudí domorodí obyvatelé

Řešení: investicí do vzdělání zlepšit životní úroveň obyvatel

Premisa: pytláctví

Řešení: zaměstnat obyvatele jinak

Premisa: pytláctví v rezervacích

Řešení: zaměstnat co nejvíce lidí v rezervacích, tak, aby je sami chránili 

Premisa: otrávené návnady, motorová pila, pasti, střelné zbraně

Řešení: zpřísnění zákonů, zákaz prodeje střelných zbraní

Premisa: kvůli čínské poptávce po slonovině a rohovině

Řešení: sledování čínských občanů tajnou službou


Fáze lze dále řetězit formou příčina následek, to už se dostáváme ale k metodě T-grafu...