Fontes ad legendum Cosmas - De morte Brazislai ducis Dux Bracizlaus, qui (jenž) cum adjuvante Deo totam sibi subjugabat Poloniam, proponebat invadere Pannoniam. Dum (zatímco) suum expectat exercitum, in urbe Hrudim pulsatur acri egritudine. Ut sentiebat, quod egritudo magis magisque ingravescit et vires e suo corpore evanescunt, convocat primates terre et ad primates predictos in verbis talibus dicebat: „Primates cari!“ … Slovíčka: dux, cis, m. – kníže adjuvans Deus – pomáhající Bůh/Boží pomoc subjugo,as, are – podrobit propono, is, ere – vyhlašovat, předsevzít Pannonia, ae, f. – Uhry ingravesco, is, scere – zhoršovat se invado, is, ere – vtrhnout do …, obsadit … urbs, urbis, f. – hrad Hrudim – Chrudim sentio, is, ire – cítit egritudo, inis, f. – nemoc, choroba egritudine pulsari – být stižen chorobou vir, viris, f. – síla convoco, as, are – svolat primas, primatis, m. – velmož dico, is, ere – mluvit, říkat expecto, as, are – očekávat exercitus, us, m. – vojsko pulso, as, are – ochořet, (být stižen) acer, acris, acre – prudký evanesco, is, ere – ubývat (sil) verbum, i, n. – slovo talis, tale – takový (adjekt. 3. deklinace) 1. Přeložte úryvek textu do češtiny: 2. Otázky k textu: Určete: a) autora a stručně jej charakterizujte. b) název díla, c) žánr d) dataci vzniku textu a účel textu. 3. Okolnosti které významné historické události z hlediska panovnictví v českých zemích úryvek ukazuje? Který letopočet určuje tuto událost? 4. Najděte v textu všechny znaky středověké latiny. Vypište sem výrazy, které tyto znaky obsahují, a vysvětlete, o co se jedná. 5. Ve kterém pádě, čísle a rodě jsou uvedená předložková spojení? Určete a přeložte. Překlad do češtiny Pád Číslo Rod cum adjuvante Deo in urbe Hrudim e suo corpore acri egritudine ad primates predictos in verbis talibus 6. Podtrhněte v textu slovesa v určitém tvaru a do závorky za sloveso uveďte číslovkou KONJUGACI, k níž sloveso řadíme. 7. Níže pracujte s větou Dux convocat primatem terrae. a) Všechny větné členy latinské věty převeďte do opačného ČÍSLA: b) Zadanou větu převeďte v latině do ČASU minulého a ČASU budoucího. 8. Uveďte konkrétně, jak byste úryvek využili ve výuce dějepisu.