Zřizovatel organizace Řízení, vedení a správa organizace veřejné správy Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy Školská soustava ČR • V ČR výrazně decentralizovaná • Malá část soustavy řízena centrálně: školy a školská zařízení pro děti, žáky nebo studenty se speciálními vzdělávacími potřebami • Malá část je pak řízena buď soukromými zřizovateli anebo církvemi • Školy • Školská zařízení • Podmínkou výkonu činnosti školy nebo školského zařízení je zápis do školského rejstříku Školská soustava v ČR • Další slide Zařízení pro děti do 3 let • Jesle • Státní a soukromé • Počty by se měly zvýšit do r. 2024 • Jesličky, dětské skupinky • např. Brno - web Dětská skupina • Zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů • Péče o dítě v dětské skupině spočívá v pravidelné péči o dítě od jednoho roku věku do zahájení povinné školní docházky, která je poskytována mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí • V dětské skupině nesmí být více než 24 dětí • Převážně finance z peněz EU. Jejich čerpání ale skončí v polovině roku 2022. • Poskytovatel – fyzická nebo právnická osoba – zaměstnavatel rodiče nebo právnická osoba • např. ústav, nadace, obec, kraj, spolek, církevní právnická osoba… Preprimární (předškolní) vzdělávání • Právní nárok od 3 let věku • Školský zákon – obec povinnost zajistit dítěti, které má trvalé bydliště v místě obce a které před začátkem školního roku (do 31. srpna) dosáhlo alespoň 3 let, umístění v mateřské škole. • Děti, které dosáhly 5 let věku – od r. 2017 předškolní vzdělávání povinné (od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dosáhnou 5 let až do zahájení povinné školní docházky) • Vzdělávání v posledním ročníku veřejné či státní mateřské školy se dítěti poskytuje bezúplatně Primární vzdělávání Povinná školní docházka • začíná v 6 letech a trvá 9 let • odklad • přípravné třídy Primární a nižší sekundární vzdělávání • základní školy - devět ročníků, první a druhý stupeň (jednotná struktura) • věk žáků je obvykle 6 až 15 let • nižší sekundární vzdělávání - víceletá gymnázia a osmileté konzervatoře. SEKUNDÁRNÍ VZDĚLÁNÍ BEZ VÝUČNÍHO LISTU, S VÝUČNÍMLISTEM S MATURITOU - KATEGORIE OBORŮ • úplné střední odborné vzdělání s maturitou (obory kategorie M): příprava má profesní charakter a délka studia je 4 roky. • úplné střední odborné vzdělání s odborným výcvikem a maturitou (obory kategorie L): studium připravuje pro náročná dělnická povolání a nižší řídicí funkce. V denní formě je 4leté a jeho významnou součástí je odborný výcvik (obory vznikly z dřívějších 3letých učebních oborů). • úplné střední všeobecné vzdělání (obory kategorie K): všeobecná příprava ve 4letých a víceletých gymnáziích je neprofesní a připravuje především pro vysokoškolské nebo vyšší odborné vzdělávání. Rozlišení oborů se řídí délkou přípravy: – 4leté – po ukončení 9. ročníku základní školy (označení v kódu je K/4), – 6leté – po ukončení 7. ročníku základní školy (K/6), – 8leté – po ukončení 5. ročníku základní školy (K/8). • vyšší odborné vzdělání v konzervatoři (obory kategorie P): – 6letá příprava – po ukončení 7. ročníku základní školy – 8letá příprava – po ukončení 5. ročníku základní školy pro oboru Terciární vzdělávání • poskytují vyšší odborné a vysoké školy • VOŠ - obvykle 3-leté programy • VŠ - programy prvního, druhého a třetího cyklu (bakalářský, magisterský a doktorský studijní program) Vzdělávání dospělých • zahrnuje všeobecné, odborné, zájmové a jiné vzdělávání • univerzity třetího věku Školská zařízení • školská poradenská zařízení • školská zařízení pro zájmové vzdělávání • školská účelová zařízení /knihovna/ • školská výchovná a ubytovací zařízení • zařízení školního stravování • zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků /SSŠ/ • školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči. Členění školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školských zařízení pro preventivně výchovnou péči stanoví zvláštní právní předpis /diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav/ Zřizovatel • Ministerstva (Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo zahraničních věcí) • Kraj • Obec • Svazek obcí • Církev • Soukromá osoba • Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo práce a sociálních věcí zřizuje školy a školská zařízení jako organizační složky státu • Ministerstvo zahraničních věcí zřizuje školy při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu České republiky jako součást těchto úřadů • Školy - školské příspěvkové organizace nebo právnické osoby Školy spravované v rámci veřejné správy • pravomoci rozděleny mezi ústřední řídicí orgány, kraje a obce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - orgán státní správy ve školství: • odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy; • rozděluje finanční prostředky ze státního rozpočtu; • stanovuje kvalifikační předpoklady a pracovní podmínky učitelů; • určuje rámcový obsah předškolního až středního vzdělávání; • Zpracovává dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy • schvaluje vzdělávací programy vyšších odborných škol. Kraje ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR CENTRÁLNÍ ÚROVEŇ MŠMT ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. REGIONÁLNÍ ÚROVEŇ (KRAJE) STÁTNÍ SPRÁVA - vykonávají KÚ (zřizují odbor školství a výbory pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost) – KÚ JmK Vzdělávací politika • dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji; • stanoví strukturu vzdělávacích oborů a jejich kapacitu; • Rada kraje předkládá zastupitelstvu ke schválení část DZ o školách zřizovaných krajem Všeobecná správa • projednává výsledky inspekční činnosti • uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol zřizovaných obcí • jmenuje a odvolává zkušební komise pro vykonání absolutoria • rozhoduje o nostrifikaci Pracovněprávní oblast • kontroluje dodržování pracovně-právních předpisů Odborně technické a administrativní služby • na žádost škol zajišťuje metodickou pomoc • poskytuje konzultace v pracovně-právních a mzdových otázkách • může vykonávat pro školy administrativní a technické činnosti SAMOSPRÁVA • kraje zřizují v samostatné působnosti všechny školy se širší než obecní spádovostí (SŠ, VOŠ), • odvolávají a jmenují jejich ředitele • projednávají výsledky školní inspekce v těchto školách a přijímají potřebná opatření • zřizují výbory pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. Působnost samosprávných územních celků - kraje REGIONÁLNÍ ÚROVEŇ (KRAJE) Zřizují a zrušují • střední školy • vyšší odborné školy • mateřské, základní, střední školy a školská zařízení pro děti a žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona • základní školy speciální • školy při zdravotnických zařízeních • školská výchovná a ubytovací zařízení a zařízení školního stravování pro děti, žáky a studenty škol, které zřizuje • střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem • jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky • základní umělecké školy • školská zařízení pro zájmové dělávání • dětské domovy • a další školy, např. mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem, dále školská zařízení podle § 115 až 120 školského zákona Zajišťuje • dopravu do (a ze) spádové MŠ (povinné předškolní vzd.) a ZŠ, pokud vzdálenost této školy od místa trvalého pobytu dítěte přesáhne 4 km • financování ŘÍZENÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČR – pokr. Působnost samosprávných územních celků - obce MÍSTNÍ ÚROVEŇ (OBCE) dbá na soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, rozvojem svého území, demografickým vývojem atd. zřizuje a zrušuje • mateřské školy a základní školy • mateřské a základní školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny za podmínek stanovených zákonem • zařízení školního stravování sloužící dětem a žákům škol, které zřizuje • může zřídit základní umělecké školy, školská zařízení pro zájmové vzdělávání, školská účelová zařízení za podmínek stanovených zákonem je povinna • zajistit podmínky pro povinné vzdělávání dětí a žáků s místem trvalého pobytu na jejím území, příp. cizince s místem pobytu, zřídí nebo zajistí í vzdělávání ve škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí • školský obvod spádové školy (u MŠ nemůže mít lesní mateřská škola), stanoveno vyhláškou Zřizuje školskou radu Jmenuje a odvolává ředitele školy Zajímavosti • Spokojenost s oborem • https://www.infoabsolvent.cz/Temata/Clanky Absolventi/1#filtrForm Příklady variant zřizovatelů veřejných škol Územně samosprávný celek Zřizovatel Obec (existuje Rada obce) Rada obce Obec (neexistuje Rada obce) Dělba mezi starostou a zastupitelstvem Svazek obcí Orgán vymezený stanovami Kraj Rada kraje Hlavní město Praha Rada hlavního města • MŠMT • https://www.msmt.cz/vzdelavani/predskolni- vzdelavani/informace-o-povinnem- predskolnim-vzdelavani Soupis pravomocí a kompetencí zřizovatelů ve školském zákoně z hlediska administrativy ve vztahu k řízení základních škol Zřizovatelé - nejčastěji Kraje: • zřizují střední školy (ISCED 3) • zřizují konzervatoře (ISCED 2, ISCED 3, ISCED 5) • zřizují vyšší odborné školy (ISCED 6) Obce: • zřizují mateřské školy (ISCED 0) • zřizují základní školy (ISCED 1, ISCED 2) • zajišťují povinnou školní docházku . Děkuji za pozornost Zajímavosti • Spokojenost s oborem • https://www.infoabsolvent.cz/Temata/Clanky Absolventi/1#filtrForm Školy