ODKRYVANI LEDOVCE Dokument o Ernestu Hemingwayovi pdtrd po muzi za macho mytem, ktery uz dnes neobstojf J I N D R I S K A B L A H O V A kultura dokument Lovit... ...a milovatpropublikum. ernovlasy vousaty muz s sirokym usmevem vitezne kleci vedle Iva, ktereho prave skolil. O mrtve zvife ma opfenou pusku. Fotka patfi k tem mnoha ikonickym, z nichz se skladal obraz americkeho spisovatele Ernesta Hemingwaye. Testosteronovy kral americke moderni literatury byl vedle nebojacneho lovce divoke zvefe rvac,valecny veteran, milovnik bycich zapasu, zen, valecny reporter, svetak, rybaf na sirem mofi - a samozfejme milovnik alkoholu. Casto svleceny do puli tela pozoval i za svym psacim strojem. Sam si pro sebe ve dvacatych letech vymyslel patriarchalni pfezdivku Papa, kterou pfevzal literarni svet i novinafi, vcetne jeho kritiku. Byl chodicim zosobnenim „skutecneho chlapa" s obrovskym dopadem na americkou kulturu a spolecnost. „Hemingway, jako spisovatel i jako vefejny iiber-chlap, stale strasi nasi kulturu. Ernest (Papa) Hemingw^ay strasi nasi kulturu stejne, jako nasi otcove strasi nase vlastni zivoty," napsal v roce 1977 ve svem clanku v deniku The Nevv^ York Times Aaron Latham. Mozna by se divil, ze Hemingwayova extremni persona „strasi" dodnes. Spisovatele obdivoval napf iklad senator John McCain. A to natoUk vasnive, ze jeho tfi roky stary televizni portret si vypujcuje nazev z Hemingwayovy knihy Komu zvont hrana. Navzdory vsem rolim, ktere si peclive pestoval, je ale slavny autor ze vseho nejvic ledovec. Aspoii k takovemu pohledu vybizi aktualni velkorysy trojdilny dokument Hemingway z produkce americke PBS. Vznikl k letosnim sedesati letum od spisovatelovy sebevrazdy 2. cervence 1961. Hemingway razil pro sve vlastni minimalisticke psani teorii ledovce - co bylo z pfibehu vynechano, bylo dulezitejsi, nez CO V nem bylo pfitomne. Podle ni jakoby se fidili i dokumentariste Ken Burns a Lynn Novick. Snazi se ukazat, CO bylo schovane pod hladinou vefejneho obrazu. Oddelit mytus od skutecnosti. Z archivnich materialu a vypovedi expertu se vynofuje nejednoznacny i znepokojivy obraz. Cast mytu dokument narusuje: jak moc si spisovatel vymyslel,jak se choval k zenam a k vlastnim detem nebo jak silny skutecne byl. Cast ale zustava pfekvapive nemenna. Dokument je kazdopadne zajimavym cvicenim: jak dnes tocit o „velk^ch bilych umelcich", ktefi zfejme nebyli v soukromi nijak zvlast' pfijemni lide? 58 R E S P E K T 1 7 I 2 6 . D U B E N - 2. K V E T E N 2 0 2 1 Taktroch.. . ^i. \ na milovanych bycich TMpasech) Neodolatelna sfla „Spisovatel, dobrodruh, pitomec - ale pof ad fascinujici," nadepsal denik The Dallas Morning News svoji recenzi dokumentu Hemingway. Trefne tim vystihl jeho zaber i ton, ktery autofi voH. I to, co noveho o nem fikaji. Zajimaji je hlavne rozpory a protiklady spisovatelovy existence. Na jedne strane soustfedeny, disciplinovany autor, ktery bral sve psani smrtelne vazne jako profesi. Na strane druhe clovek rodici chaos, v neustalem pohybu, touzici po nekonecnych podnetech a vzrusenich. Mladik, ktery zazil fez prvni svetove valky, ale miloval krveprohti bycich zapasu i safari. Muz, ktery potfeboval byt nepfetrzite zamilovany, ale nevefil zenam. Pecujici otec, jenz umel zatratit vlastni deti. Kritici^ syn, jenz nakonec zvolil stejnou cestu ven jako otec, ktereho po jeho sebevrazde nazval zbabelcem. Umel byt velkorysy a obratem kruty vuci tem, kdo mu pomohli. Prodaval publiku velikasske fantazie o sve vlastni osobe. Ale neschopny jim ve skutecnosti dostat. Duraz na rozpory ma jasnou logiku. Vyse popsany macho obraz s Hemingwayem neoddelitelne spojeny uz dnes neobstoji. Ostatne cast jeho silactvi byla komicka uz pro nektere jeho soucasniky. Kritici se napf iklad ohrazovali proti jeho az sadisticke lasce k bycim zapasiim. Figura velkeho bileho muze, miry vsech veci, uz davno neni zdrojem autority ani obdivu, ale kritiky. A autofi dokumentu to vedi. Nahhzenim za mytus se snazi velikana poHdstit bez lakovani naruzovo a pfiblizit soucasnemu pubUku i mysleni. Zarovefi je vsak zjevne, ze chteji najit rovnovahu mezi pojmenovanim nepfijatelnych aspektu jeho zivota a psani vcetne rasismu nebo antisemitismu a jeho „nevymazanim" v dobe, kdy se „rusi" kdekdo a kdeco. Nechteji ho „zrusit", ale ani „oslavovat". Hemingway ]t tak i testem,jak spisovatelovo dilo obstoji ve svete citlivejsim vuci rasismu, kolonialismu nebo krutosti vuci zenam. Vypravi proto dva pfibehy. Pfibeh literatury a pfibeh muze, ktery j i psal. Nejdfive literatura. Dokument ma temef povahu eseje na tema Hemingwayuv styl a jeho vHv na moderni americkou prozu. Dobfe ukazuje, jak jeho revolucne strohy, pfimocary sloh ovlivnila novinafina. Konkretne jeho pusobeni v deniku The Kansas City Star, kde jako osmnactilety pokryval policejni akce. Motto deniku znelo: „Piste kratke vety. Piste kratke prvni odstavce. Pouzivejte zivou anglictinu." Hemingway si ho pfetavil pro sebe. Jeho heslo bylo: „Vsechno, co musis udelat, je napsat jednu pravdivou vetu. Nejpravdivejsi vetu, kterou znas." Zastup slavnych spisovatelu vcetne Maria Vargase Llosy vysvetluje, ze Hemingway od zakladu zmenil, jak je mozne psat. Slovy Tobiase Wolfa: „Zmenil rozestaveni nabytku v mistnosti." Zadny americky spisovatel pry nemuze nebyt ovlivneny Hemingwayem. Nemuze zacit Hemingway \e testem, jak spisovatelovo dilo obstojf ve svete citlivejsim k rasismu ci zenam. R E S P E K T . c z 59 CO se nosi Maj 2021 KAROLINAVRANKOVA B yl pozdni vecer, prvni maj a vsechno melo tenkrat grady. Srdce pukalo, slavik pel a pro lasku Vilem zabijel. To vsak davno jiz. Dnes V i lem brouzda po Tinderu a pojida toust s avokady. Doba se zmenila, laska se zmenila; kdo by se chtel naveky zaslibit po prvnim rande s typkou ze seznaml^^? Jmenuje se Jarmila a nevypada spatne. Vilem se ale neciti na vazny vztah. Chram vecne lasky? Tentokrat fakt ne. Radeji situationship. Je to neco jako relationship, tedy vztah. Ale zaroveii to vztah neni, zalezi na situaci. Je to ucelove spojeni dvou osob, ktere nechteji hyt ani samy, ani ve vztahu, takze jsou tak nejak plus minus obcas trochu spolu. Jako spousta lidi dnes. Jako Vilem s Jarmilou. Situationship je nezavazny. Dvojice se schazi, kdyz se jim to hodi, uzivaji si sexu a neni nikde feceno, ze ho nemohou mit jeste jinde s nekym j i nym. Rodice, pfatele a budoucnost nefesi, takze se da jen tak V pohode koukat na serial a popijet bile ze spolecne lahve. Melo by to zahnat pochybnosti, ale ony hlodaji. Co vlastne bude dal? Spolecne vize jsou hnacim motorem kazdeho vztahu, fikaji psychologove: vyhh'dka na spolecny byt, papouska, miminko, stafi. A bez toho to nejak dfe. Pak jednoho dne potka Vilem s Jarmilou kamose a ani ji nepfedstavi. Nemuze pfece fict, ze je to holka, se kterou zrovna obcas spi - kdyz je na to situace. A Jarmila breci, hlubol^^ sten ji iiadra zdviha, v slzach se zrcadli umfele hvezdy svit. Vilem se diva na boty a namita, ze pfece nejsou spolu, a pak Jarmila zacne googlovat vztahove rady. Nevypada to dobfe, zborcene harfy ton, ztrhane struny zvuk. Situationship nepfinasi dlouhodobe mnoho pozitiv. Ale nejak to patfi k dobe. Stejne jako vahavost milenialu. Jako unava tech, ktefi to uz zaziU a nemaji silu jit do toho znovu na sto procent. A fesi praci a najem a spoustu planu a mozna jeste neco vystudovat a otevf it si kavarnu. Jak pf i tom vsem jeste nekoho milovat? Na tvafi lehky smich, hluhoky V srdci zal. Ale tedje skoro prvni maj, vecerni maj je lasky cas a hrdliccin zve ku lasce hlas. O lasce septal tichy mech a Vilema ten podvecer zas svedi ekzem na zadech. Co kdyby zavolal Jarmile? Mohla by mu zada namazat, otevfeH by si bile a podivaH se na serial. Treba ten o chlapkovi, co ho popravili, protoze z lasky vrazdil. Po oudu laman oud, je to trochu psycho. Jak se to jmenuje? Maj? Jarmila bude vedet. Vilem j i napise pfes Messenger, ale nic, tak radsi zavola: Jarmilo! Jarmilo! Ale zni nejak divne, neni nastvana? Coze Jarmilo, ty jsi u Hynka? Tak to je situace. To je situationship. Hynku! Vileme! Jarmilo! © psat, dokud bud'„nezabije jeho ducha", nebo ho „nepfijme". Literarni vedci se nofi do procesu psani. Rozebiraji do detailu knihy, povidky. Silu carky ve vete. Temata jako valka a smrt. Mluvi o revoluci formalni i obsahove. Psal o „osklivych" jevech zivota jako homosexualita, nevera, potrat. T i m zustava stale aktualni. Svuj pozorovaci talent znasobeny zjitfenym vnimanim pfecitlivele mysli zacilil na extremni detail. At' to byla navsteva holice nebo valecna vfava. Dokazal vzit ctenafe dovnitf deni. Jeho modernismus, slovy literarniho kritika Stephena Cushmana, sel proti „kultu slozitosti" reprezentovanemu Jamesem Joycem ci jeho paf izskou mentorkou Gertrude Stein. „Vsichni byli obtizni, jen Hemingway mel odvahu byt pfimocary, zosobnit jednoduchost, vtahnout s jeji pomoci ctenafe a pak si s nim hrat." Promlouva i samotny Hemingway. Prostfednictvim svych romanu a novel, povidek a dopisu. Z nich pfedcita pomalym, hypnotizujicim hlasem herec JefF Daniels. Charisma v kombinaci s obsahem nabizi cast odpovedi na otazku, proc Hemingwayovi tolik lidi nebylo - a stale neni - schopno odolat. M a v sobe magnetismus manipulatora. Vladnouciho slovy a emocemi lepe nez kdokoli jiny z jeho „ztracene generace" otfesene prvni svetovou valkou a tvofici V Pafizi. Hemingwayovo charisma ani po letech nevyprchalo. I nektefi zpovidani jsou do nej az pfilis „zamilovani". Treba irska spisovatelka Edna O'Brien omlouva moznou mizogynii v jeho psani hledanim idealu romanticke lasky. Pfed citlivymi tematy jako rasismus (pouzival ve svych dopisech slovo „negr") nebo otevfeny antisemitismus (v prvnim romanu I slunce vychdzt) dokument neuhyba. Ale zaroveii je rychle opousti. Nebo je fesi sokem, ktery nad nimi zazivaji nektefi zpovidani. Nepatra po duvodech, nepfipousti moznost, ze by mohl byt Hemingway jakkoh netolerantni.Jako by bylo dulezite zachovat urcitou fantazii. V kultufe, kde se vse podoba nebezpecne tekutym piskum, je pfitazlive mit pfed ocima neco, co se nemeni. Konstantu - minimalne literarni. Vlastni' hologram V psani tak zustava Hemingway nedotceny. V soukromi uz je to ale jinak. Dokumentariste ukazuji, nakoUk se podilel na vytvafeni sveho „hologramu", ktery nabizel svetu. Jak moc si vymyslel, zveHcoval a lhal. Na stylizaci statecneho hrdiny, dobrodruha a muze vasnive milujiciho zivot, lov, piti, bitky a sex pracoval uz od navratu z bojiste prvni svetove valky. Pracoval u zachranky a vratil se domu jako prvni zraneny American. V rodnem meste Oak Park ve state lUinois za poplatek vypravel o svych dobrodruzstvich. Nutkava potfeba publika, jez by bylo svedkem jeho zivota, mu uz zustala. A jen se znasobila pote, co se proslavil. Pokracoval V tom po vydani knihy Sbohem, armddo v roce 1929. Tvrdil, ze chtel byt profesionalni boxer, sedmkrat byl zraneny behem valky a temef zemfel hlady v Pafizi, kdyz se zkousel prosadit. Ani jedno z toho nebyla pravda. V Pafizi zil celkem pohodlne z penez sve prvni zeny. Vlastni mytizaci mohl maskovat alkohoUsmus ci behani za suknemi. Nebo si drzet hdi od tela. Postupne ale mytus zacal zit vlastnim zivotem. „Bylo extremne namahave byt Hemingwayem," poznamenava spisovatel Michael Katakis. 60 R E S P E K T 1 7 I 2 6 . D U B E N - 2. K V E T E N 2 0 2 1 Zajimaji nds rozpory. (Autofi dokumentu Lynn Novick a Ken Burns) V mytologizaci pokracoval i ve svem psani. Psal jakoby o sobe, o svych dobrodruzstvich, o svych prozitcich. O svych valecnych i safari dobrodruzstvich {Snehy na Kilimandzdru, Zelenepahorky africke), fascinaci bycimi zapasy {Smrt odpoledne) nebo mUostnych aferach vypravel obratem ctenafum. Zamerne ale matl, kde konci on a kde zacinaji fiktivni postavy. Pfekvapenim dokumentu je, jak velky vliv na jeho psani melyjeho ctyfi manzelky. Prave ty dostavaji vetsi prostor, nez hywi. u podobne dostfedivych del zvykem. Ve vztahu k nim se ukazuji nektere z temnych Hemingwayovych stranek - detinskost, nedospelost, sobeckost, krutost. Stfidani manzelek a milenek jako na bezicim pase neni romanticke. Odhaluje patologickou zavislost na silnych emocnich impulzech. Kdyz opustil svoji prvni zenu a dite, dokazal pfesvedcit sam sebe, ze je obet'. Katolickym rodicum sve nastavajici tvrdil, ze jeho prvni manzelstvi je neplatne a jeho dite nelegitimni. Jeho tfeti svazek s americkou novinafkou Marthou Gellhorn, s niz se seznamil behem spanelske obcanske valky, byl piny vzajemneho nasili, krutosti a ponizovani. „Me budou cist jeste dlouho pote, co tebe uz davno sezerou cervi," vmed ji do tvafe. Nikdy j i neodpustil, ze ho opustila. Dokumentariste nic z tohoto neodsuzuji pfimo. Spise nechavaji tizi vyplout na povrch. Z jeho chovani vuci nekterym jeho pfatelum. Z jeho kolonialisticke nadfazenosti vuci mistnim obyvatelum v Africe. Z jeho krutosti vuci zvifatum, ktera byla stejne sebestfedna, jako jeho milostne vztahy. Pfirodu dokazal milovat jen egocentricky,jako kuUsu pro sve ego.Je vyslovene nepfijemne sledovat, s jak bezohlednou nenasytnosti archetypalniho bileho muze v ere pfed koncem kolonialismu pfistupoval ke svetu kolem sebe. Neni na tom nic dramatickeho ci dobrodruzneho. Spis tra- gickeho. Hemingway se tak pozvolna vynofuje jako tragicka figura. Obrovslq^ talent, ktery pod fasadou neotfesitelneho mytu silneho muze a skveleho umelce zil osobni destrukci. Obzvlast' tragiclq^ je ve tfetim aktu. Byl alkoholik. Propu- Pfekvapenim dokumentu je, jak velky vliv na jeho psani melyjeho ctyri manzelky. kaly u nej klinicke deprese. Opakovane se lecil elektrosoky na psychiatrickych klinikach. Na fotografiich pusobi jako zanedbany bezdomovec. Jeho problemy prohlubovala tezka zraneni hlavy a otfesy mozku, ktere za svuj zivot opakovane utrpel. Psychiatfi dosli pfed par lety k zaveru, ze trpel chronickou traumatickou encefalopatii, takzvanou boxerskou demenci, kdy opakovane narazy do hlavy poskodi mozek. Vzacne video pofizene k pf ebirani Nobelovy ceny, kterou ziskal v roce 1954, zachycuje muze,jenz pfisel o podstatnou cast svych mentalnich sil. O svoji pamet'. Dekovnou fee cte mechanicky z karticek - vcetne tecek a carek. Dokument Hemingway ]t po vsech strankach bohaty portret sloziteho muze. Nakonec ukazuje jeste neco jineho nez to, ze se V jeho textech vyskytuje slovo „negr". A vlastne dulezitejsiho, protoze stale platneho. Ze v zapadni spolecnosti tolik ceneny a romantizovany kreativni uspech neco podstatneho stoji. Nejen odfikani, discipHnu a nekdy zdravy rozum ci vlastni zivot. Ale i sobecke obetovani vsech kolem sebe. • I WWW.RESPEKT.cz/AUDIO 'Pnpravek proti plisnim a stimulatmiVStu. Polyversum-^iogarden zakoupite V zahradkafskych prodejnactt H f ' nebo zahradnich centrich. Ml It www.polyversum. eu Vyrobcsa driitet jfatentu: Biopreparaty s.r.d Tyliiovska 1, ISO 00 Praha 6 G SEVERS R E S P E K T . c z 61