Jako V zemedelstvi likony, ktere predchazeji sen', ba i sen' samo jsou spolehlive a snadne, avsak jakmile osetek nabude zivota, vypestovat jej je mozn^ velmi ruznymi zpusoby, ale vzdy nesnadn^, tak je tomu i s lidmi: zaset je si nezada velk^ho dumyslu; ale jen se narodi na svet, a jiz ti liloha vychovat a vycvicit je nalozf brime starosti nescislnych, pine zaneprazdneni a lizkosti. Projevy detskych sklonu jsou v litlem veku tak jemne a tak nezretelne, sliby, kter^ deti poskytujf, tak nejiste a saliv^, ze je nesnadne o ne opfit jakykoliv pevny lisudek. Pohled'te na Kimona, vizte Themistokla a tisi'c jinych, jak silne se rozesli se svou puvodni podobou. Mlad'ata medvedi a steiiata svuj pfirozeny sklon ukazi hned; ale lide, okamzite podlehajfci navykum, mfnenim, zdkonum, se meni anebo snadno zakukluji. Pritom nelze snadno vrozene naklonnosti znasilnovat. Stava se proto, ze jim nezvoh'me vhodne smer, a potom se casto marne namahame a vynakladame mnoho casu, abychom deti cvikem pfimeli k vecem, ve kterych pevne zakotvit nemohou. V t^to nesnazi je nicmene moje mi'nenf takove, abychom je vzdy zamefovali k vecem nejlepsi'm a nejprospesnejsi'm a pri'lis nedbali onech povrchnfch napovedi a pfedzvestf, ktere odvozujeme z reakci jejich detstvi. Sam Plat6n, jak se mi zdd, jim ve svem Statu pfici'ta pfemrsteny vyznam. Vedenf, vzacna panf, je velikou ozdobou i nastrojem divuplne uzitecnym, zvlaste u osob povznesenych na takovy stupen stesteny, na jakdm jste vy Vpravde tam, kde je v rukou mrzkych a nfzkych, nenf na mi'ste vskutku prospesnem. Vedeni si mnohem vfc zaklada na tom, muze-li sve prostredky nabi'dnout k vedenf vdlky, k fi'zeni naroda, k pestovani pfatelstvf s nejakym knfzetem nebo cizi'm narodem, nez musf-li skladat dialekticke zduvodnenf nebo hajit v odvolaci pri nebo predepisovat hromadku pilulek. A ponevadz mam za to, vzacna panf, ze tuto stranku ve vychove svych detf neopomenete, vzdyt'jste sama okusila sladkost vedenf a jste z rodu vzdelaneho (mame totiz jeste spisy nekdejsfch hrabat z Foix, z nichz pan hrabe, vas manzel, i vy pochazfte; a Frantisek, urozeny pan z Candale, vas stryc, den za dnem tvorf jine, ktere rozsfff znamost o t^to znamenitosti vaseho druhu do ceU rady stoletf 5), chci vam o tom povedet jediny napad, ten se vsak pffcf obecnemu zvyku: to je vse, cfm vam mohu byt v te vec^ ksluzbam. j Ukol vychovatele, ktereho svemu synkovi date a na jehoz vhodnem vyberu zdvisf veskery ucinek teto vychovy, ma i fadu jinych slozek, ale tech se vubec nedotknu, nezndm nic, cfm bych tu platne prospel. Ba i v tom clanku, do nehoz se mu svym nazorem pletu, at' me vas vychovatel here vazne jen potud, pokud uznd za vhodne. Nuze, bezf-li o dfte z dobre rodiny, kter^ stojf o vzdeIdnf, a to nikoliv pro zisk (licel tak mrzky je totiz nehodny puvabu a prfzne Muz a mimoto jsou zde pfedmetem a podmfnkou lispechu jinf) ani pro vyhody vnejsf, nybrz pro vlastni osobnf pfednosti a aby vedenfm obohatilo a vyzdobilo svoje nitro, pMl bych si - chteje z neho totiz vychovat spfs cloveka platn^ho nez cloveka uceneho - aby mu byl peclive volen vudce, jenz by vladl hlavou spfs zdravou nez pfeplnenou a jenz by sice vyhovoval obema podmfnkdm, ale pfece se honosil spfs charakterem a rozumem nez vedomostmi; a tez aby si v plnenf sveho ukolu vedl novym zpusobem^' Pravidelne se nim jen hucf do iisf, jako by se nalevalo trychtyrem do sudu, a nasi povinnostf je pouze opakovat, co nam bylo receno. Pfdl bych si, aby vychovatel v teto veci zjednal napravu, a aby hned od pocatku - podle toho, nac duse svefena do jeho rukou stacf - jf pomahal k uplatnenf a daval jf z vecf ochutnavat a samostatne je volit a rozlisovat: at' jf nekdy cestu otevre, nekdy at' ji necha cestu si otevfft. Nechci, aby objevoval a mluvil on samojediny, preji si, aby mluvil i jeho zak a on naslouchal. Sokrates a po nem Archesilaos zadali, aby nejdffve mluvili jejich zdci a potom promlouvali oni k nim. Obestplerumque is qui discere volunt autoritas eorum qui docent.^ Je dobr^, aby vychovatel nechal svefence poklusavat pfed sebou, aby mohl posoudit jeho beh a odhadnout, do jak^ az mfry se musf snfzit, aby se pfizpusobil jeho sfle. Neobjasnfme-li si tento pomer, zkazfme vsechno; a umet jej volit a vest si pritom umfrnene a pfimerene je jednfm z nejtvrdsfch offsku, ktere znam; a umet shovfvave sestoupit na urovefi detinskeho chovanf a ffdit je, je ucinkem a dukazem duse vznesene a velmi silne. Bezpecneji a pevneji se krdcf do vrchu nez s kopce. Nenf divu, jestlize ti, kdo - jak uz nas zpusob pfinasf - chtejf celou skupinu duchu ruzne miry a podob cepovat touze lilohou a podle obdobneho vodftka, najdou v ceMm narodu detf stezf dve nebo tfi, ktere si z jejich spravy odnesou nejaky ten nalezity plod. At' vychovatel na zakovi nezada pouze pocet ze slov jeho lekce, nybrz ze smyslu a podstaty poucenf, a prospech z dosazen^ho vysledku at^ posuzuje nikoliv svedectvfm zakovy pameti, ale svedectvfm jeho zivota. At vse, cemu ho prave naucil, mu da pfev^st na sterou tvafnost a pouzft na stejne cetne ruzne namety, aby se pfesvedcil, zdali si zak naucene dobre vtelil a vskutku pfivlastnih^t' se o jeho pokrocfch presvedcuje podle pedagogickych rad Platonovych.Vyvrhneme-li potravu, jak jsme ji spolkli, svedcf to 0 zaludecnfch obtfzfch a spatnem travenf. Zaludek nesplnil svou praci, jesdize nepromenil zpusoby a podobu toho, co mu dali' k zpracovanf. Nase duse se dava do pohybu pouze na liver, je vazana a nucena se rfdit vrtochem cizfch choutek, zije sluzebnicky a otrocky pod panstvfm cizfho pravidla. Tak dlouho nas vodili v poutech, ze jiz neumfme kracet volne. Nase raznost a nase svoboda vyhasly. Niinquam tutelae suae fiunt? V Pise jsem soukrome poznal radneho, ale tak Aristotelem potrhleho muze, ze nejobecnejsfm z jeho dogmat bylo: mentkem a pravidlem vsech rozumnych predstav a vesker^ pravdy je shoda s Aristotelovym ucenfm; mimo ne jsou leda bachorky a prazdnota; Aristoteles vsechno poznal a vsechno rekl. Ponevadz toto tvrzenf bylo ponekud prflis vseobecne a nespravne vykladano, dostal se pro ne sv^ho casu do velikych nesnazf s inkvizicf v Rime a dlouho jimi trpel.^ A^ da vychovatel zakovi vsechno prezkouset a nic mu nevtlouka do hlavy pouhou autoritou a z povinne vfry. Zdsady Aristotelovy pro neho nemajf byt zakonem a stejne ne ani zasady stoiku nebo epikurejcu. Budiz mu tato rozmanitost ndzoru proste predvedena: vybere si, bude-li moci, a nebude-li s to, jednoduse zustane na pochybach. Jen blazni vedf vsechno bezpecne a pfekypujf rozhodnostf.