--DVACÁTÉ STOLETÍ ZMATENÍ JAZYKŮ (hudebních, samozřejmě) ANEB ZAVRHUJEME A HLEDÁME Čas se krátí, zahušťuje, každý tvůrce chce být jiný, chce být nový. Pablo PICASSO (1881-1973): TŘI HUDEBNÍCI (1921) Klíčové osobnosti: Igor Stravinskij a Pablo Picasso mají mnoho společného, jsou to zakladatelské o> moderního umění. Prošli různými vývojovými stadii, Picasso např. kubismem (Tr. níci: bílý pierot, károvaný harlekýn a černý zakuklenec). Jinak se Picasso pohyb, klasicismem a jakýmsi dramatickým barokismem. Ze členů Pařížské šestky se ne setkáme s Arthurem Honeggerem a Dariem Milhaudem, z tzv. druhé vídeňská s Arnoldem Schônbergem. Mezi zakladatele moderní hudby patří i Paul Hindem:: Bartók, Sergej Prokofjev, Dmitrij Šostakovič a Olivier Messiaen, u nás Leo> 1 Bohuslav Martinů a Petr Eben. Po 2. světové válce reprezentují Novou hudba i Karlheinz Stockhausen, Pierre Boulez, Witold Lutoslawski a Krzysztof Pendere.i- DOPORUČENÝ POSLECH: Arthur Honegger, Pacifik 231 Olivier Messiaen, Probuzení ptáků Leoš Janáček, Symfonietta 3. Moderato 136 POSLECH: Ukázkač. 42a Claude Debussy, Preludia I Potopená katedrála, 1. část (syntetizér - dvakrát) Přepis pro syntetizátory impresionistickým skladbám sluší, zdůrazňuje jejich pr;.:. snovost. Potopenou katedrálu Clauda Debussyho neuslyšíte v tomto podání „Rozřezali" jsme ji na deset dílů, jejich průběh znázornili graficky a pořadí úplně zeli. Kolikátým obrázkem Debussyho preludium začíná? Úvodní půlminutovou ě. nabídneme dvakrát. Při druhém poslechu si můžete svůj názor ověřit. 132 IMPRESIONISMUS V HUDBĚ Claude Debussy (1862-1918) Pracoval obdobně jako impresionističtí malíři - své nálady a dojmy zachycoval neobvyklým způsobem: - celotónovými stupnicemi (opar) - měkkými, jemnými disonancemi obohacenými akordy (barevné skvrny) - zářivými, spíše světlými kombinacemi nástrojových barev (reflexy, odlesky) - hudebními myšlenkami, které plynuly kamsi do neznáma (neurčité obrysy a tvary) - konečně i názvy skladeb byly jakoby vypůjčeny od kolegů malířů (Odrazy na vodě, Zvony pronikající listím, Terasy, na něž dopadá měsíční svit, Potopená katedrála) Metalofon a xylofon místo palety : jnotlivá cvičení hrajte: sólově - se skupinou hráčů na různé nástroje, hráči nastupují libovolně a volí vlastní tempo, hraj-:e velmi slabě, dynamika je v rozpětí p - mf, v závěru nechte znít! 1. Í-5-#"--5- m m rjTPii % o - «-------------•-- 3. ^35 Preludia, cyklus klavírních skladeb, I., II. lobné „sešity" preludií už psali Bach a Chopin, jenomže Debussy je spíš „maloval", . :1 je nejjemnějšími barevnými odstíny, nepostižitelné tvary rozechvěl prchavým i :era. dkový dojem? Kouzelné nálady se přelévají v půvabném tanci, jakoby v beztížném IVU. ECH: Ukázka č. 42b Claude Debussy, Preludia I Potopená katedrála (klavír) ttaňské legendy je na dně moře chrám města Ys. Jen občas, za zvlášť jasných jiter, e na chvíli k povrchu za znění zvonů. 135