Didaktika českého jazyka 2

Týden 5 (30. 3., 31. 3.) Metodický postup při práci s textovou a obrázkovou osnovou

Osnova:

  • metodický postup při práci s textovou a obrázkovou osnovou
  • představení učebnice Český jazyk 3 a Metodického průvodce k učebnici Český jazyk 3 (Vydavatelství Nová škola - skupinová práce)



Samostatná práce: Vymyslete podle vzorového příkladu v textu otázkovu osnovu pro žáky 4. ročníku na téma Moje aktovka (Můj školní batoh).


Zadání pro skupinovou práci (koncepce učebnic):

  • zkoumejte koncepci učebnice (Prolíná slohová výuka celou učebnicí, nebo je v samostatné kapitole? Jaké je pojetí slohového vyučování v učebnici, kolik prostoru je mu věnováno?)
  • sledujte, zda jsou v učebnici mezipředmětové vazby
  • zhodnoťte grafické zpracování, jeho přehlednost a atraktivnost (barevné provedení, typy písma, rozložení stránky; je obrazový doprovod samoúčelný, nebo je funkčně využitý s ohledem na zadání úloh v učebnici?)
  • všímejte si typů a množství úkolů
  • porovnejte učivo v učebnici s metodickými pokyny, dalšími náměty pro komunikační a slohová cvičení a didaktickými hrami z Metodického průvodce - diskutujte, příp. se pokuste navrhnout další náměty a modifikace úkolů.


V průběhu hodiny budete rozděleni do 4 skupin (4 místností v MS Teams). Každá skupina bude plnit vlastní zadání - struktura zadání je společná všem - viz výše. Skupiny však zkoumají jiné části učebnice a metodiky.