Didaktika českého jazyka 2

Týden 4 (23. 3., 24. 3.) Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu

Osnova:

  • příprava učitele na vyučovací hodinu slohu
  • představení učebnice Český jazyk 2 a Metodického průvodce k učebnici Český jazyk 2 (Vydavatelství Nová škola - skupinová práce)


Prostudujte si text "Příprava učitele na vyučovací hodinu slohu". Vypracujte dle zadání odpovědi k textu metodou podvojného deníku (tj. jedna z metod kritického myšlení, kterou lze aplikovat při práci s textem).


Zadání pro skupinovou práci (koncepce učebnic):

  • zkoumejte koncepci učebnice (Prolíná slohová výuka celou učebnicí, nebo je v samostatné kapitole? Jaké je pojetí slohového vyučování v učebnici, kolik prostoru je mu věnováno?)
  • sledujte, zda jsou v učebnici mezipředmětové vazby
  • zhodnoťte grafické zpracování, jeho přehlednost a atraktivnost (barevné provedení, typy písma, rozložení stránky; je obrazový doprovod samoúčelný, nebo je funkčně využitý s ohledem na zadání úloh v učebnici?)
  • všímejte si typů a množství úkolů
  • porovnejte učivo v učebnici s metodickými pokyny, dalšími náměty pro komunikační a slohová cvičení a didaktickými hrami z Metodického průvodce - diskutujte, příp. se pokuste navrhnout další náměty a modifikace úkolů.


V průběhu hodiny budete rozděleni do 4 skupin (4 místností v MS Teams). Každá skupina bude plnit vlastní zadání - struktura zadání je společná všem - viz výše. Skupiny však zkoumají jiné části učebnice a metodiky.