Didaktika českého jazyka 2
Týden 11 (11. 5., 12. 5.) Písemné slohové práce - opravy, hodnocení, klasifikace, témata
Osnova:
- písemná slohová cvičení, oprava, hodnocení, klasifikace, témata
- představení učebnice Český jazyk 2, 3, 4 (Nakladatelství Tobiáš, edice Zatracená čeština) - skupinová práce
- pozn.: ČJ 2 nemá žádný obsah ani na začátku ani na konci učebnice
Úkol: U textu "Oprava a hodnocení slohových prací" splňte úkol v podobě stylistické úpravy žákovských prací a jejich slovního hodnocení.
Doplňující materiál: Níže přiložená prezentace Vám ještě podrobněji přibližuje téma hodnocení slohových prací. Prezentace byla primárně určena k přednášce, která je se seminářem provázána. Rozhodla jsem se Vám ji zpřístupnit i v rámci seminárních hodin. Prezentace mj. obsahuje i soupis často užívaných korekturních značek.
Zadání pro skupinovou práci (koncepce učebnic):
- zkoumejte koncepci učebnice (Prolíná slohová výuka celou učebnicí, nebo je v samostatné kapitole? Jaké je pojetí slohového vyučování v učebnici, kolik prostoru je mu věnováno?)
- sledujte, zda jsou v učebnici mezipředmětové vazby
- zhodnoťte grafické zpracování, jeho přehlednost a atraktivnost (barevné provedení, typy písma, rozložení stránky; je obrazový doprovod samoúčelný, nebo je funkčně využitý s ohledem na zadání úloh v učebnici?)
- všímejte si typů a množství úkolů
- vyberte 1 úkol z učebnice a vytvořte vlastní návrh modifikace úkolu (např. jak by šlo s výchozím textem, osnovou, zadáním dále v hodině pracovat - použijte vlastní fantazii a invenci).
V průběhu hodiny budete rozděleni do 3 skupin (3 místností v MS Teams). Každá skupina bude plnit vlastní zadání - struktura zadání je společná všem - viz výše. Skupiny však zkoumají jiné učebnice, resp. části učebnic.