POZOROVACÍ ARCH Téma: Interakce učitel/ka x žák/yně, komunikace Datum: Třída: _________________________________________________________________________________ Úkol: Zaměřte se na sledování interakcí učitel/ka x žák/yně, zvláště na jejich vzájemnou komunikaci a vyplňte pozorovací arch. Škála: 1 – vždy, 2 – často, 3 – někdy, 4 – zřídka, 5 – nikdy. 1. Pozorovaný jev Škála Učitel/ka povzbuzuje a oceňuje žáky. 1 2 3 4 5 Zaměřuje se na pozitiva u žáků. (Aničko, tento úkol se ti podařilo dokončit.) 1 2 3 4 5 Dává žákům možnost volby. (Budeš pracovat na tomto nebo jiném úkolu?) 1 2 3 4 5 Nabízí žákům spoluúčast na řešení situací a konfliktů. 1 2 3 4 5 Vnímá a přijímá emoce žáka. (Vím, že jsi teď smutný,…) 1 2 3 4 5 Srovnává žáky mezi sebou. (Podívejte se na Vaška, už je s úkolem hotov.) 1 2 3 4 5 Používá ironii a zesměšňování žáků. 1 2 3 4 5 Dává žákům možnost, aby mu kladli otázky. 1 2 3 4 5 Křičí. 1 2 3 4 5 Připomíná dětem minulé chyby, vyčítá. (Ty se zase neučíš.) 1 2 3 4 5 Oslovuje všechny děti jménem. 1 2 3 4 5 Využívá pozitivní popis. (Správně jsi spočítal tento příklad.) 1 2 3 4 5 Je k žákům zdvořilý/zdvořilá. 1 2 3 4 5 Naslouchá dětem. 1 2 3 4 5 Dokáže se dětem omluvit. 1 2 3 4 5 Vyjadřuje svá očekávání pozitivním způsobem. (Očekávám, že Vašík přijde včas.) 1 2 3 4 5 Užívá nálepkování (Honza je lenoch, Katka je nevychovaná.) 1 2 3 4 5 Při komunikaci udržuje oční kontakt. 1 2 3 4 5 Využívá humoru. 1 2 3 4 5 2. Obsah a forma komunikace Pokuste se sledovat, zda učitel/ka použil/a některý z níže uvedených způsobů komunikace, a aktuálně je doplňte. 1. Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)… 2. Měl/a by sis uvědomit… 3. Tohle jsi udělal/a špatně… 4. Já kvůli tobě… 5. Nedělej to, nebo… 6. Z tebe jednou vyroste… 7. On je takový… 8. Okamžitě běž a udělej… 9. Přestaň nebo… 10. Vezmi si příklad z… 11. Já pro tebe… a ty… 12. Copak ty nechceš… 13. Ty jsi ale … (nešika,… šikovný chlapec, hodná holka, poslušné dítě,…) 3. Pokuste se odpovědět na otázky: Proč učitel, který využívá v komunikaci s žákem kritiku, u něj často nedosáhne cíleného chování? Kam vede používání negativních scénářů, proroctví. (Co z tebe bude? To se nikdy nenaučíš.) V čem spočívá riziko vedení dětí k poslušnosti? Jaké mohou být důsledky používání pozitivní nálepky. (Jirka je jedničkář, vždycky všechno umí.) Moje pozorování interakce učitel x žák (volná odpověď, čeho jsem si všiml/a): Literatura: 1. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 2. ROSENBERG. M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2016. 3. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.