Sociální psychologie - přednášky

Týden 3 Druhy učení a sociální učení

Dobrý den,

vítejte v dnešní online lekci.

Opakování z minulé lekce

Nejprve si zopakujme pár věcí z minule - co si pamatujete? 

  • Je vzpřímená chůze člověka výsledkem socializace, nebo je vrozenou kvalitou lidského těla?
  • Jsou vlčí děti socializované?
  • Kdo všechno se u člověka podílí na výchově dítěte?
  • Je záměrné učení mláďat typické pro všechny primáty?



Znáte odpověď na všechny otázky ? Pokud ano, výborně, pokračujte dál. Pokud ne, vraťte se k předchozí lekci a zkuste odpovědi najít. Pokud ani to nezabere, napište nám na diskuzní fórum :) Poradíme.


V minulé lekci (Socializace) bylo řečeno něco o významu a o rozsahu procesu socializace a něco o tom, jak se liší socializace člověka a "socializace" nám geneticky nejpříbuznějšího tvora, což je šimpanz (Pan sp.). V prezentaci o socializaci byla také zdůrazněna důležitost procesu učení při socializaci. Bylo ukázáno, že schopnost učit se je naprosto jedinečnou vlastností právě nás lidí (oproti všem ostatním tvorům, kteří se sice také dokážou něco naučit, ale v míře, která je, oproti nám lidem, zcela titěrná). Pokud je proces učení pro člověka tak důležitou adaptací, je potřeba něco o něm vědět.

Protože studenti při samostudiu leckdy věnují pozornost pouze zapamatování si toho, co je klasické a operantní podmiňování, je třeba zdůraznit, že klasické (a omezeně ani operantní) podmiňování ve skutečnosti nehraje v moderní a ani v klasické (frontální) výuce příliš velkou roli. My, lidé, sice možnost klasického a operantního podmiňování s mnoha ostatními tvory sdílíme, nicméně pro lidskou kulturu a školní výuku je mnohem typičtější spíše práce s pojmy, představami, myšlenkami, názory apod., tedy je typičtější hlavně např. učení pojmové (vedle toho i učení obrazné, symbolické, senzomotorické ad.). Operantní podmiňování se do procesu socializace promítá v roli odměn a trestů. Sociální oceňování (pochvala) je pouze pro člověka specifickým druhem chování (jiní primáti či savci pochvalu nevyužívají v takové míře, či spíše vůbec). Vhodně zvolená pochvala má při socializaci, ve výuce i ve výchově, nezastupitelné místo. 

V celé následující prezentaci se snažím obhájit názor, že je pro učitele třeba pochopit (a k SZZ nastudovat) především zákonitosti a rozsah dalších druhů učení (tedy jiných druhů učení než je klasické a operantní podmiňování). Protože však téma druhů učení vybočuje z oblasti sociální psychologie, není možno se mu zde věnovat podrobněji (viz přednášky z Úvodu do pedagogiky a psychologie). Zvláštní pozornost mezi ostatními druhy učení (tedy mimo klasické a operantní podmiňování) je v lekci věnována sociálnímu učení, které je podstatné pro naši socializaci, zvláště při formování osobnosti  (při imitaci a při identifikaci, kdy formy chování "okoukáváme" od ostatních). 


Sociální psychologie - druhy učení; prezentace
PDF ke stažení


Určitě se prosím podívejte na následující video, které stručně a přehledně shrnuje jednu z nejdůležitějších teorií - sociální učení.: 


Otázky na závěr


Vzhledem k sociálnímu učení - co se stane, když bude učitel ve škole reagovat agresivně (křičet, házet křídou, shazovat různými poznámkami atd. ) ?  

Do jaké míry umí, např. šimpanzi, chválit svoje mláďata?

Jak dlouho trvá šimpanzům, než se v přirozeném prostředí naučí rozbíjet ořechy?

 

Rozšiřující, dobrovolné zdroje pro zájemce


Skvělé video o podmiňování (mimochodem, věděli jste, že Burrhus Frederick Skinner byl nejcitovanějším psychologem 20 století ?  Jeho teorie ovlivňuje různé aspekty lidského života dodnes. 


V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji.