Pedagogická psychologie - SEMINÁŘE

Šikana: Je to hlavně o prevenci


Milí studenti, vítejte u dalšího semináře. Opět je tady pro Vás přichystaná prezentace, kde najdete nejdůležitější informace k tématu semináře. Pod prezentací jsou vloženy užitečné odkazy, které se mohou hodit jak Vám, tak pro poskytnutí žákům. Dále naleznete různé odkazy a inspirace, pokud byste chtěli téma prozkoumat více.

Na závěr této osnovy opět vkládám diskuzní fórum pro Vaše otázky, myšlenky, podněty.

Ještě než se pustíme do dnešního tématu, pojďte si zkusit zodpovědět na pár otázek z předchozího semináře:

Opakování z předchozího semináře
 Zkuste pár slovy nebo jednou větou odpovědět na následující otázky:

1. Jaké 4 potřeby A. Adler shrnuje do základní lidské potřeby náležet? Jaké znáte na ně navazující 4 chybné cíle chování (podle Dreikurse)?

2. Jak se můžete „předpřipravit“ pro efektivní zvládání obtíží s chováním ve třídě?

3. Vyjmenujte některé ze zásad zvládání obtížných situací s žáky.

4. Co vám může pomoci při ztišení třídy?

5. Která z technik konfrontování žáka chovajícího neadekvátně vás zaujala?

5. Sikana
PDF ke stažení

Užitečné odkazy:

Minimalizace šikany
Stránky zaměřené na šikanu. Jak ji poznat, jak s ní pracovat. Jsou zde odkazy, kam se případně obrátit. Je tam také kontakt na poradnu, na kterou se mohou obrátit nejen rodiče a děti, ale také samotní pedagogičtí pracovníci. Je možné se tam poradit, když nevíte jak postupovat, nebo když už jste něco podnikli a chtěli byste to zkonzultovat.
Nenech to být
Online schránka důvěry pro žáky
Linka bezpečí
Žáci by měli vědět, že mají vždy možnost zavolat a poradit se. Linka je anonymní, zdarma, nepřetržitě v provozu.

Rozšiřující (nepovinné) zdroje:

Metodika MŠMT
Podrobná metodika k porozumění šikaně, jak jí předcházet, rozpoznat a jak dále postupovat.

Postav se s námi proti šikaně!
Video, na základě kterého se dá s dětmi bavit o šikaně, o tom, jak se jednotliví aktéři cítí, a představení Linky bezpečí.
Be an Upstander!
Video (v angličtině) pro děti, jak se z role pasivního pozorovatele stát hrdinou, který se za druhé postaví.