EMOCE JAK S NIMI PRACOVAT U SEBE A U ŽÁKŮ PRVNÍHO STUPNĚ 2. seminář z Pedagogické psychologie Proč se emocím budeme věnovat: • Je důležité uvědomovat si, jakým způsobem mě ovlivňují mé emoce při práci s dětmi • Zároveň svým příkladem učíme děti, jak s emocemi efektivně a s respektem pracovat • Musíme také brát v úvahu vztah emocí na výkon dětí ve škole Jak se dnes/teď cítím? • Je přínosné trénovat dovednost být v kontaktu se svými pocity • Všichni máme během dne různé pocity. Ty často začínají jako malé šťouchnutí, které postupně sílí, a pak zase pomalu odcházejí. Je to podobné jako vlnobití na pobřeží oceánu. Vlny pomalu začínají na volném moři, cestou k pobřeží sílí, pak pomalu ustupují a jsou nahrazeny novými vlnami, a tak pořád dokola v nekonečném koloběhu. CVIČENÍ Zkuste si následující mindfulness cvičení, které Vám pomůže naladit se na své emoce • mindfulness: věnování pozornosti tomu, co se děje právě tady, právě teď uvnitř nás nebo v okolí. Neutíkání do minulosti, ani do budoucnosti • procvičování mindfulness zvyšuje regulační schopnosti mozku, dokáže snížit stavy emocionálního zahlcení. Zlepšuje schopnost udržet pozornost Mindfulness cvičení – uvědomování si emocí • Na chvíli se soustřeďte na své dýchání. • Uvědomte si svůj dech, aniž byste na něm cokoliv měnili. • Všimněte si, jak se právě teď cítíte, v přítomném okamžiku. Jste šťastní, smutní, ustaraní, klidní, nabuzení, uvolnění, zvědaví,…? • Všímejte si bez hodnocení, jak se cítíte. • Pojmenujte emoci nebo pocit, kterého si všimnete. • Je příjemný, nebo nepříjemný? • Je ten pocit stále stejný, nebo přichází a odchází? • Sílí nebo slábne? • Jak se mění? • Vnímejte ten pocit bez výraznějšího úsilí. • Cítili jste se takhle už někdy předtím? • Přichází pocit z minulosti, nebo z přítomnosti? • Která je přítomná část pocitu? • Jak dýcháte? • Jak vaše poloha těla ladí s pocitem, který cítíte? • Jak se emoce projevuje ve vašem těle? • Cítíte se v některé části těla nepříjemně? • Všimli jste si takového tělesného pocitu už někdy předtím? • Jsou vaše svaly ztuhlé a napjaté, nebo uvolněné? • Jak se tváříte: uvolněně, usmíváte se, mračíte se? • Když si všimnete nějakých myšlenek ohledně něčeho jiného, jednoduše je přijměte, nechte je jít a vraťte se pozorností zpět k pocitům. • Své pocity nijak nehodnoťte, přijímejte je tak, jak jsou. • Připomeňte si, že nejste to, co cítíte, pocit je pocit, vy jste vy. Proč je důležité rozpoznat, jak se cítím? • Emoce, myšlenky, pocity po těle a chování jsou navzájem propojené • Vzájemný vliv emocí a tělesných projevů přináší možnost práce s nimi skrze zklidňující dech, uvolnění svalů, relaxaci.. • Děti se učí nápodobou: způsoby, jakými dospělí kolem nich s emocemi pracují, kopírují CVIČENÍ Vybavte si konkrétní situaci, kdy jste pociťovali silnější emoci/e a zapište si jednotlivé oblasti: • Jakou emoci/e jsem cítil/a • Co jsem v tu chvíli cítil/a po těle • Co se mi v tu chvíli honilo hlavou za věty/představy • Co jsem v tu chvíli dělal/a (konkrétní projevy chování) Matice emočních kompetencí = tabulka vyjadřující, jak dokážeme poznávat a ovlivňovat svoje nebo cizí pocity • Složky: poznání a regulace vlastních emocí, poznání a regulace cizích emocí O emocích VIDEO Podívejte se na celé toto video, pozorně poslouchejte a napište si odpovědi na následující otázky (zkuste každou odpověď zformulovat do jedné věty) https://www.ted.com/talks/susan_david_the_gift_and_power_of_emotional_co urage • Co je rizikem falešné pozitivity? • Co nám může přinést pojmenování našich emocí? • Jaký je rozdíl mezi větami Jsem smutný/á X Cítím se smutný/á? • Co je emoční agilita? • Co je to amplifikace emocí? Jak učit děti pracovat s emocemi Kroky: 1. Nácvik uvědomění si, jak se cítí 2. Vyjádření, jak se cítí (ukázání/pojmenování) 3. Zdravé a bezpečné prožití toho, co cítí 1. Nácvik uvědomění si, jak se cítím • s. 67,68 z knihy: Snel, E. (2016). Klidně a pozorně jako žabka: cvičení mindfulness pro děti a jejich rodiče. BizBooks. 2. Vyjádření, jak se cítím • Ukazování na obrázky smajlíků s názvy emocí • Pomáhat dítěti emoce pojmenovávat • Zkusit dítě vést k tomu, aby určilo, jak silná emoce je: Emoční teploměr 3. Zdravé a bezpečné prožití emoce a) Vypustit přebytečnou energii adekvátním způsobem (cvičení, tlačení proti zdi, vytřepání končetin…) b) Prožít emoci zdravě a bezpečně - položit si ruku na místo, kde cítím bolest/napětí, vnímat emoci jako vlnu – přichází a odchází, prodýchat s. 86 z knihy: Snel, E. (2016). Klidně a pozorně jako žabka: cvičení mindfulness pro děti a jejich rodiče. BizBooks. Jak fungovat pro děti jako průvodci v záplavě jejich emocí PŘEČTĚTE SI KAPITOLU V PŘÍLOHÁCH „POMÁHÁME DĚTEM PŘEŽÍT SILNÉ EMOCE“ a udělejte si zápisky, co Vám přijde důležité pro praxi vyučujícího na prvním stupni Hlavní poselství: Prožívat emoce, i ty nepříjemné, je v pořádku, každá má svou důležitost a funkci SMUTEK • Zastavuje, bere energii • Dává čas, abychom si mohli promyslet, co dělat jinak • Je normální cítit se čas od času bez energie • ! Pokud je smutek déle trvající, u dítěte pozorujeme výraznou změnu v chování, snížený zájem o aktivity, které mělo předtím rádo, sníženou chuť k jídlu, obtíže se spánkem, dlouhodobou únavu apod. může se jednat o depresi, je vhodné se spojit s rodiči a probrat situaci, poslat za odborníkem (rodinná poradna, klinický psycholog…) VZTEK • Dává energii, aktivizuje nás • Není cílem nemít vztek, ale usměrnit ho tak, abychom neublížili ani sobě, ani druhým • U dětí je vhodné pracovat s metaforou sopky (vztek postupně stoupá, podobně jako láva v sopce, dokud je vztek nižší, dá se lépe zvládnout), využívat emoční teploměr („Jak silné je teď to naštvání?“) • Vhodné učit převádět vztek do užitečné podoby (např. energie do pohybu) STRACH A ÚZKOST • Upozorňuje nás na nebezpečí • Připravuje organismus k reakci • Strach (z něčeho konkrétního) x Úzkost (nespecifická obava) STRES A UČENÍ • Při hledání vlivu stresu/nabuzení na paměť, pozornost a kognitivní výkon je důležité zaměřit pozornost na INTENZITU prožívaného stresu/nabuzení • Pokud je míra stresu/nabuzení příliš nízká (dalo by se říct, že nám na té věci nezáleží), výkon bude také nízký • Při optimálním stresu/nabuzení (tzv. eustres) se nám dobře pamatuje i přemýšlí • Jakmile je míra stresu/nabuzení příliš vysoká nebo dlouhotrvající (chronická), mozek se zaměří na „přežití“ (reakce boj/útěk/zamrznutí), pro ukládání a vybavování informací nebo přemýšlení není prostor; intenzivní nebo chronický stres/nabuzení má negativní vliv na paměť, pozornost a kognitivní výkon JAK EMOCE OVLIVŇUJÍ UČENÍ PUSŤTE SI VIDEO Z ODKAZU A UDĚLEJTE SI Z NĚJ POZNÁMKY: https://www.youtube.com/watch?v=EW7FBndUPe8&ab_channel=CambridgeU niversityPressEspa%C3%B1a A POTÉ ZKUSTE POPŘEMÝŠLET NAD ODPOVĚĎMI V DALŠÍM SLIDU. EMOCE A UČENÍ CVIČENÍ: • Ve videu se dozvídáme, že emoce jsou výraznou složkou v procesu učení. Zkuste si vybavit situaci, kdy jste pociťoval/a, že emoce ovlivňují váš proces učení (ať už pozitivně nebo negativně): • Ve videu je zmíněna reakce zamrznutí a příklad žáka, který je ve třídě spíše pasivní. Napište si 2 - 3 nápady, jak by bylo možné takového žáčka vtáhnout do učebního procesu tak, aby to pro něj nebylo ohrožující?    • Emoce jako spokojenost, nadšení, radost pomáhají žákům být více otevření a připravení se učit. Napište si 2-3 postupy, jakými byste mohli žáky do tohoto rozpoložení dostat.    JAK PRACOVAT SE STRESEM První pomoc: • zklidňující dýchání (nádech do břicha, chvíli počkám, dlouhý klidný výdech) • zpomalení tempa pohybů a řeči • mindfulness – být teď a tady, pozorovat, co se děje ve mně a kolem mě bez hodnocení • progresivní svalová relaxace – napětí a uvolnění svalů Průběžně: • pravidelná fyzická aktivita • dostatečný spánek • pravidelná relaxace • příjemné a naplňující činnosti • sdílení • vděčnost Prakticky zaměřené knihy pro práci s emocemi u dětí: SHRNUTÍ: Dnes jsme probrali… • Důležitost uvědomění, jak se cítím • Propojenost emocí, myšlenek, chování, tělesných pocitů • Práci s emocemi u dětí: uvědomit si (např. technika počasí), vyjádřit (např. pomocí obrázků), prožít (např. představa emoce jako vlny, která přichází a odchází, přijetí emoce) • Zažívat emoce, i ty nepříjemné, je v pořádku, každá má svoji důležitost • Smutek – zastavení, čas promyslet si; Zlost – aktivizace, dodává energii; Strach – příprava na nebezpečí • Stres a učení (stres může pomáhat při učení, pokud je ale příliš intenzivní nebo dlouhodobý, učení blokuje), Eustres a distres • Emoce ovlivňující učení • Jak pracovat se stresem (Zklidňující dýchání, Progresivní svalová relaxace – napětí a uvolnění, Mindfulness – teď a tady, pozorování bez hodnocení) Pojmy: • Emoční agilita • Matice emočních kompetencí (poznání a regulace vlastních a cizích emocí) • Strach x úzkost Co si odnáším z tohoto semináře pro svůj osobní a/nebo profesní život? Napište si jednu větu do svých poznámek Zdroje: • ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce: učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0361-0. • FABER, Adele a Elaine MAZLISH. Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly, jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly: [rady pro rodiče dětí od 2 do 18 let]. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1747-7. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:ae3ae5b0-bb88-11e5-b5dc- 005056827e51 • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1697-8. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:ee5805b0-a59e-11e5-b5dc- 005056827e51 • SNEL, Eline. Klidně a pozorně jako žabka: cvičení mindfulness pro děti a jejich rodiče. V Brně: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0510-5. Zdroje obrázků: • https://cz.pinterest.com/pin/70439181660127301/ • https://cz.pinterest.com/pin/838091811892144636/ • https://cz.pinterest.com/pin/403916660329525765/ • https://cz.pinterest.com/pin/500955158553478694/ • raabe.cz • https://cz.pinterest.com/pin/861665341192660995/ • https://cz.pinterest.com/pin/383509724500883398/ • https://pixar.fandom.com/wiki/ • https://nevypustdusi.cz/2018/11/05/relaxacni-techniky/ • https://www.databazeknih.cz/knihy/deti-a-emoce-181588 • https://www.kosmas.cz/knihy/259177/jak-se-citim/ • https://www.albatrosmedia.cz/tituly/33944603/klidne-a-pozorne-jako-zabka/ • https://www.placebaby.cz/ma-kouzelna-zahrada-2/