Komunikace a motivace 3. Seminář z Pedagogické psychologie Na co dnes zaměříme pozornost  Vnitřní motivace – jak ji pomoci žákům rozvíjet  Pomůcky pro zdravou komunikaci  Komunikační zlozvyky  Popisný jazyk jako alternativa k nálepkování  Popisný jazyk v podobě pozitivní zpětné vazby jako alternativa k pochvalám  Kritika  Komunikace o chybě Podmínky pro udržení vnitřní motivace Smysluplnost K čemu mi to bude? Vysvětlení by mělo dávat smysl tady a teď Objasnění smysluplnosti požadavků a trvání na jejich provedení jde ruku v ruce Můžeme vrátit otázku žáka: „Na co to je?“ otázkou (pozor, bez ironie!) „Co myslíš, proč to po tobě žádám?“ Spolupráce Komunikace, pocit sounáležitosti a blízkost druhých posiluje motivaci především u monotónnějších úkolů Blízkost druhých lidí patří mezi základní lidské potřeby Skupinová práce (dvojice, 4 – 5 členná skupina) Svobodná volba Seberealizace a dělat věci podle svého patří mezi základní lidské potřeby V kontextu výchovy dětí se jedná především o možnost výběru okolností, o kterých rozhodovat v rámci situace mohou Umožnění volby = projev úcty, respektu, což uspokojuje potřebu uznání Zpětná vazba Informace k výsledkům činnosti výrazně ovlivňují vnitřní motivaci k zapojení se do podobné činnosti v budoucnu Pozn. Zpětná vazba není to stejné co pochvala (viz dále v prezentaci) Pomocné otázky pro vytvoření hodiny podporující vnitřní motivaci žáků: • Bude žákům jasné, co se mají učit a proč - k čemu jim to bude? Lze zařadit nějaké propojení s reálným životem? • Budou mít příležitost v hodině spolupracovat - ve dvojicích nebo ve skupinách? Dala by se nějaká činnost změnit ze samostatné na spolupráci? • Co budou mít žáci na výběr? Kolikrát za hodinu si budou moci vybrat? • Jak a čím získají okamžitou zpětnou vazbu ke své činnosti? CVIČENÍ: Představte si situaci: V prvouce berete s žáky učivo „Léčivé a jedovaté rostliny“ Napište si ke každému bodu návrh postupu/aktivity, jak podpořit motivaci skrze:  Smysluplnost: _____________________________________________  Spolupráci: _______________________________________________  Svobodnou volbu:__________________________________________  Zpětnou vazbu: ____________________________________________ Vliv komunikace na motivaci  je třeba věnovat pozornost tomu, jakým způsobem komunikujeme, protože i touto cestou ovlivňujeme motivaci žáků  způsob komunikace s žáky má totiž vliv na náš vztah a spolupráci, společně se způsoby sdělení zpětné vazby a nabídnutí volby posléze ovlivňují motivaci žáků  Zároveň můžeme svým příkladem učit žáky, jak lze efektivně a s respektem komunikovat s druhými Pomůcky pro zdravou komunikaci  „Já výrok“ (jak se cítím, co je příčinou, co potřebuji)  Sdělovat svůj pohled  3 části: Cítím se…., když….. Potřeboval/a bych….  Respekt k pocitům dítěte (neumenšovat jen proto, že je to dítě)  Empatická reakce – pomoci pojmenovat pocity a očekávání druhé osoby (používáme slova asi, možná…)  Vyjádření podpory (možnost zeptat se, co by druhý potřeboval/a; případně navrhnout, jak můžu podpořit, zároveň respektovat odpověď) Komunikace s dětmi  Přečtěte si věty nalevo a napravo. Jak si myslíte, že tyto výroky působí na prožívání dětí? Jaký dopad mohou mít na vztah dospělého a dítěte?  Jaký je mezi výroky vlevo a vpravo rozdíl? Rozpoznáte konkrétní „pomůcky“ z předchozího slidu? • Přestaň se rozčilovat. • Uklidni se. • Nic se ti nestalo. • To si teda vyprošuji takovéto chování. • Nech toho. • Chováš se jako fracek. • Moc bys tu zmrzlinu chtěl, já tě slyším. • Dnes se nedaří, viď, chápu, že se zlobíš. • Rozumím, že ti není dobře. • Cítím se naštvaně, když na mě křičíš. • Chápu, že tě něco trápí, jsem tu pro tebe. • Jsem naštvaná, když mi odsekáváš. Komunikační zlozvyky  Na které věty, které ve vás zanechaly negativní pocity, si vzpomínáte ze školy?  Napište si jednu nebo dvě, které vás napadnou: ___________________________________________ ___________________________________________ Komunikační zlozvyky CVIČENÍ: Přečtěte si v přílohách PDF s názvem „KOMUNIKAČNÍ ZLOZVYKY“  nepřímé vyjadřování pocitů oklikou  neupřímnost  nejasnost a nekonkrétní sdělení  přehánění  značkování  nadměrné zobecňování  připisování úmyslu  překrucování skutečnosti  nesoulad slovního a mimoslovního projevu  únik od tématu  přehnané emoční reakce Poznačte si: • Dokážete větu/y, kterou/které jste si zaznačili u předchozího slidu, zařadit mezi některý z komunikačních zlozvyků? • Které zlozvyky se vás osobně příliš netýkají? • Které zlozvyky u sebe čas od času pozorujete? • napište si typickou větu, kterou se zlozvyk u vás projevuje: ________________________________________________________________ • zkuste tuto větu přepsat tak, aby měla vyváženější vyznění: ________________________________________________________________ Jak se zlepšovat v komunikaci s žáky  Nyní se podíváme na to, jak můžeme za pomoci tzv. popisného jazyka zlepšovat svou komunikaci  Popisným jazykem lze efektivně nahrazovat „nálepky“ (= zobecňující popis osoby, případně situace) nejen v rámci kritiky, ale i pochvaly Nálepkování X Popisný jazyk CVIČENÍ: Pusťte si video „Chcete dobrý vztah s žáky? Zapomeňte na nálepky a zkuste pozorovat“ od Projektu APIV B: https://www.youtube.com/watch?v=qo2mI0J2DcE&ab_channel=ProjektAPIVB a napište si odpovědi k následujícím otázkám: 1. Jaký postup má připomínat fotoaparát a mikrofon? _______________________________ 2. Je věta „Žák se chová nezodpovědně“ výsledkem pozorování chování? ______________ 3. 3:55 – Popište chování malé holčičky:____________________________________________________ chlapce:_________________________________________________________ dvou studentů :____________________________________________________ kolegyň:_________________________________________________________ 4. Vypište si 3 argumenty, které vám přijdou jako pádné důvody pro to, proč nálepkování nepoužívat:    5. Jaký dopad může mít pozitivní nálepkování na žáka?______________________________________ 6. Zkuste vymyslet několik typických sloves, kterými můžete nahradit nálepku začínající „ty jsi…“ a které vám mohou pomoci v popisu chování, ocenění a kritice (inspirací vám může být cvičení začínající 11:46) _____________________________________________________________________ 7. Vypište si dva přínosy pozorování chování, které vás zaujaly, pro vztah učitele a žáka a žáků mezi sebou:   Pochvala x Pozitivní zpětná vazba popisným jazykem Přečtěte si následující příklady:  Příklad 1.: Tvá úvaha o přátelství je napsána přehledně, je členěna do odstavců podle toho, co k sobě patří, myšlenky se neopakují a ty citáty se mi zdají opravdu neotřelé.  Příklad 2.: Ty jsi opravdu literárně nadaný, napsal jsi to moc krásně, tu úvahu o přátelství pošleme do soutěže. Jaký je mezi nimi rozdíl? Která věta by mohla být příkladem pochvaly a která pozitivní zpětné vazby? (řešení na dalším slidu vpravo dole) Zdroj příkladů: s. 173 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2015). Respektovat a být respektován. Spirála. Pochvaly ve formě superlativů a nálepek Zdroj komiksů: s. 131 Faber, A., & Mazlish, E. (2019). Ako hovoriť s deťmi, aby sa lepšie učili. Lindeni. řešení z předchozího slidu: Př.1 – pozitivní zpětná vazba Př.2 – obecná pochvala • Projděte si následující komiksy. Co může být úskalím superlativů a nálepek? Pochvaly ve formě superlativů a nálepek  Přehnaná nebo nekonkrétní chvála může:  na žáka působit nereálně, neopravdově  vyvolávat v žákovi nejistotu, nedůvěru („Přehání“, „To říká jen tak“)  vést ze strany žáka ke shození nebo odmítnutí pochvaly  vést k tomu, že už se žák přestane projevovat, aby nepokazil/a dojem  vést k „závislosti“ na vnějším hodnocení CVIČENÍ:  Zkuste si uvědomit, co si člověk může pomyslet/cítit, když uslyší následující pochvaly. 1. Dítě přinese obrázek, s nímž si dalo dost práce. Dospělý: „Máš to moc pěkné.“ 2. Dítě v mateřské školce sní celý oběd a jde ukázat prázdný talíř paní učitelce. Dospělý: „Ty jsi šikovný. Mám z tebe radost.“ 3. Dítě napíše úhledně a bez chyby cvičení z češtiny. Dospělý: „Ty jsi to krásně napsala. Úplně vzorně! Děti, podívejte se, jak to má Evička krásně napsané. Tak to má vypadat. Za to si zasloužíš jedničku s hvězdičkou. Děti, zatleskáme Evičce!“  Nyní zformulujte možnou podobu pozitivní zpětné vazby pomocí popisného jazyka (domyslete si detaily) Zdroj příkladů: s. 177 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2015). Respektovat a být respektován. Spirála. CVIČENÍ:  Zformulujte možnou podobu pozitivní zpětné vazby pomocí popisného jazyka (domyslete si detaily) 1. Dítě přinese obrázek, s nímž si dalo dost práce. Dospělý: „Máš to moc pěkné.“ =>_______________________________________________________ 2. Dítě v mateřské školce sní celý oběd a jde ukázat prázdný talíř paní učitelce. Dospělý: „Ty jsi šikovný. Mám z tebe radost.“ =>_______________________________________________________ 3. Dítě napíše úhledně a bez chyby cvičení z češtiny. Dospělý: „Ty jsi to krásně napsala. Úplně vzorně! Děti, podívejte se, jak to má Evička krásně napsané. Tak to má vypadat. Za to si zasloužíš jedničku s hvězdičkou. Děti, zatleskáme Evičce!“ =>______________________________________________________ Zdroj příkladů: s. 177 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2015). Respektovat a být respektován. Spirála. CVIČENÍ:  Příklad pozitivní zpětné vazby pomocí popisného jazyka: 1. „S tím obrázkem sis dal docela práci. Vidím tady stromy, lišku, domeček má rozsvícená okna. Tak to je Budulínek asi doma...“ 2. „Vidím, že máš prázdný talíř. Asi ti chutnalo. “ 3. „Všechna písmenka mají stejný sklon, takové písmo se dá dobře číst. Všechno je napsáno správně.“ - společně s intonací, která vyjadřuje uznání, dáváme žákovi tímto způsobem mnohem více informací, které mu/jí pomáhají budovat vnitřní motivaci, učit se rozpoznávat své úspěchy a fungují jako ukazatele pro snažení se v budoucnu Zdroj příkladů: s. 177 Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2015). Respektovat a být respektován. Spirála. Kritika  Typickou reakcí na kritiku samu o sobě je obrana, motivace něco zlepšit je po ní spíše menší  Zároveň je pro posun žáků důležité, aby věděli, co udělali nesprávně  Vhodným postupem může být začít tím, co se daří (byť by to byla drobnost, nebo „normální věc“) a pak až říci to, co bychom původně řekli jako kritiku, ovšem ve formě, co je potřeba/možné vylepšit, na čem konkrétním je potřeba/možné zapracovat  Zároveň je třeba vyvarovat se jakýchkoliv odsuzujících komentářů na osobu žáka Zdroj: s. 134 Faber, A., & Mazlish, E. (2019). Ako hovoriť s deťmi, aby sa lepšie učili. Lindeni. CVIČENÍ: Přeformulujte kritiku tak, abyste začali popisem, co se podařilo, a pak až zdůraznili, co je třeba poupravit (domyslete si detaily). 1. To snad není možný. Máš to zase plné chyb. _______________________________________________ 2. Pořád děláš blbosti a musíme na tebe všichni čekat. ____________________________________________________ 3. Zrychli! Kdyby ses pořád nedívala z okna, už bys to dávno měla. ___________________________________________________________ CVIČENÍ: Přeformulujte kritiku tak, abyste začali popisem, co se podařilo, a pak až zdůraznit, co je třeba poupravit (domyslete si detaily). Příklad řešení: 1. Máš to úhledně napsané a nezapomněla jsi na žádná slova. Jediné, co ještě zbývá, je zkontrolovat si tato čtyři slova, jestli se opravdu takto píší. 2. Vidím, že sis už obul boty. Teď ještě bundu a čepici a můžeme vyrazit. 3. Správně sis v zadání barevně podtrhla slova. Teď se pusť do cvičení, zkusíš ho stihnout dokončit dřív, než zazvoní? Komunikace ohledně chyby  Cílem vzdělávání není minimum chyb, ale získání nových znalostí a dovedností; chyby jsou součástí této cesty  Je třeba tuto myšlenku sdělovat žákům nejen jako pouhou informaci, ale i příkladem, skrze svou reakci na chyby (své i jejich)  Co má reakce na chybu žáka učí?  Chceme minimalizovat obavy, stud, pocit bezmoci apod. a vést žáky k tomu zkoušet nové věci, i když se třeba nepodaří  Za chybu: neshazujeme, neponižujeme, nekáráme; nastavujeme jasné hranice i co se týče reakce druhých dětí  Ke své chybě se přiznáme, pojmenujeme ji (opět: Co se tím žák učí?)  Po chybě by mělo přijít povzbuzení, doprovod ke správnému řešení; je to důležité pro rozvoj zájmu jít dál, k motivaci udělat to příště lépe a pamatovat si i cestu, která vedla ke správnému řešení  Pozn. často mají děti vztah k chybám zažitý z rodiny; vyučující přímo toto neovlivní, ale může dítěti ukázat i jiné postoje k chybě, než doposud poznalo Autor: Mgr. Denisa Machoňová Tichá Shrnutí  Podmínky pro udržení vnitřní motivace: Smysluplnost, Spolupráce, Svobodná volba, Zpětná vazba  „Já výrok“ (jak se cítím, co je příčinou, co potřebuji)  Respekt k pocitům dítěte, empatie, podpora  Popisný jazyk - co vidím a co slyším x Nálepky - zobecňující popis osoby (případně situace)  Škodlivost nálepkování  Přínos popisného jazyka na vztahy vyučující-žák, žáci mezi sebou  Úskalí přehnané a obecné pochvaly  Kritika – první, co se podařilo, pak co je možné/potřeba zlepšit  Přístup k chybám – reakce na ně Co si odnáším z tohoto semináře pro svůj osobní a/nebo profesní život? Napište si jednu větu do svých poznámek. Zdroje  Faber, A., & Mazlish, E. (2013). Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly. Jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly. CPRESS.  Faber, A., & Mazlish, E. (2019). Ako hovoriť s deťmi, aby sa lepšie učili. Lindeni.  Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2015). Respektovat a být respektován. Spirála.  Praško, J., & Prašková, H. (2007). Asertivitou proti stresu. Grada Publishing. Zdroje obrázků  http://www.pngall.com/communication-png  https://www.independenceplus.com/5-keys-of-effective-communication-in-the-workplace/  https://blogs.cfainstitute.org/investor/2016/10/10/poor-communication-hurts-performance/  https://www.martinus.cz/?uItem=735275  https://www.pexels.com/photo/children-sitting-on-brown-chairs-inside-the-classroom- 4019754/  https://www.pexels.com/photo/black-binocular-on-round-device-63901/  https://denikn.cz/206866/delat-chyby-je-potreba-rika-ucitelka-jejiz-nastenka-zaujala-tisice- lidi/  https://www.pexels.com/photo/snow-art-writing-winter-6555379/  https://www.pexels.com/photo/fashion-man-people-woman-7202642/  https://knihy.heureka.cz/jak-mluvit-aby-se-deti-lepe-ucily-doma-i-ve-skole-adele-faber- elaine-mazlish/