ZÁKLADNÍ ČÍSLOVKY 20 - 199 V 1. PÁDĚ Naučte se další číslovky! Venujte pozornost prízvuku: 20 RBÁailiíTb 30 TpíumaTb 40 cópou 50 rraTwiecííT 60 uiecTwcííT 70 céMbnecfrr SO bóc€m bJieCHT 90 ACBflnOCTO 100 CTO 21 ňsáxuiaTb on&H 32 TpítauaTb .usa 43 CÓpOK TpM 54 rmTbjíecjíT MCTúpe 65 uiecTbiiecjíi mhtl 76 céMfc.aecíiT niecTb 87 BóceMb-necHT ceMb 98 fleBAHÓCTO BóceMb 109 cto nélWTb 115 cto nsTTHáauaih 123 cto ABáflqaTb Tpn 137 cto TpňjuaTb ceMb 145 cto cópoK níiTb 156 cto IWTb^eCMT uicctl 1 ň 1 clo LiiecTijiecáT oma 172 cto céMbuearr nmi 188 cto BÓceMbuecMT nócevn> 199 cto jieBAHÓcTO AÉBffTb 1. Číslovky mají v 1. pádě jen jeden měkký znak: 5 - 20, 30 měkký znak na konci , uiecTt iiiecTHájiiiaTb 50, 60, 70, 80 měkký znak uprostřed -h- uiecTbAecíÍT 2. Víceslovné číslovky mají jen jednu podobu: iiBizmaTb jisa, Tpŕiiuaib niecTb, cópoK Tpii. Porovnej s čeítinou: dvacet dva i dvaadvacet. Počítaný předmĚt POZORUJTE: Mac: 1 Mac, 21 nac, 81 Mac 2, 3, 4 Macá, 24 Macá, 32 Macá 5. 11, 20. 40 MacÓB PAMATUJTE: oflťÍH 4AC I 4 I.p. jma (tph, Meníipe) MACÁ 2, 3,4 + 2. p.jedn. č. !! n«Tb (uiecTb, ceMb...) 4ACÓB 5,.. + 2. p. mn. č. ^137 Podstatné jméno je po číslovce ojiiíh vždy v L. pádě jednotného čisto. Po číslovkách juta, jotee, t pH, 'lerúpe, ale také ooh, óT>ľ je podstatné jméno na rozdíl od češtiny ve 2. páde jednotného čísla. Stejné pravidlo platí i tehdy, jsou-li Číslovky 1, 2, 3,4 na konci víceslovných číslovek; Chiiý cópoK .nea ró,aa. Po číslovce ním a dalších je podstatné jméno ve 2. pádě množného čísla jako v češtině: nírrb Henéjn., ÄBeHáAuaTb iacÓB. Podobne bude: 1 roji, 31 roa, 61 tom 2,3, 4 roja, 24 rójta, 62 rójia 5 jier. 10 jieT, 30 jict, 58 jict POZOR! V češnně je ve 2. p. mn. č. let i roků, v ruštine jen jieT. 7* Rytmické cvičenL Čtěte čísla rusky nahlas a) zleva doprava b) shora dolů podle uvedených rytmických vzorců: 3 023567 3:1 89 10 20 30 40 3:1:1:0) 70 80 2:3 1 2:3:1 4 12 13 15 16 17 2:3:1:1 1 1 14 1:2:3 50 60 1:2:3:1 18 19 90 K. Počítejte do dvaceti, pak po desítkách do sta. —w 9, Odpovězte celou větou. L Ckójimco JieT Báinewy ciímy? (2, 3, 4) 2. CKÓuibKo JieT aáiueft ^óhkc? (5, 8, 11)3. CKÓJTbKO JieT jxríne Kócre? (18, 35, 22) 4. Ckó\7ií>ko JieT Tére MáHe? (42, 58, 39) 5. CjíóJibKO JieT aámeMy fléflymice? (64, 75, 86) 6, A cKÓabKO jist uaM? Zapamatujte si konstrukci: (on) ciápiue Ha (5) Jier (oh) mo/iójkc na (8) ner je starší o (5) let je mladíí o (8) let 10. Čtěte, doplňujte o kolik let je uvedená osoba starší (mladší). Vzor: 3Hájilko jict A^mc? 3. Ha CKÓJibKO Aer Cáma MOJTÓ>Ke JléHbi? 4. K.aKÚro BÓ3pacTa oréq? 5. Kaitóro Fióspacra MaTb? 6. Ha cxántKo jieT nána cTápuie MáMbj? 7. CKÓJibKO jist iicnójiHHJiocb ôáCyuiKe. a cKÓ.ibKO Aéjryuiíce? POZORUJTE: O tm *iepe3 as a róAa pa3BCJiácb, Za dva roky t po dvou letech) se rozvedla, npmiý nepes nojpiacá. Přijdu za půl hodiny. PAMATUJTE: 4EPE3 (v časovém významu) = ZA (po uplynutí určité doby) b) Předložka nemá prízvuk, vytváří rytmický celek s následujícím slovem: nepe:j Äba ro.ua, 'iepe3 nojiqacá. ♦ 139 12. ÍlepenerTiÍTe. 1. 4epc3 rón y muhíí pcmíícfl BTOpóň peSéHOK, 2. 4epe3 ue&émo cecTpá HbTxó^irr 3á\tyM. 3. JXwpéKTop BepHěTcs qepe3 5 fliiew 4. ]"Io3BQHÍťre nepc3 jJčá aha, 5. 4epe3 nojiMacá Mhi 6ýxieM ^ÓMa, 6. Mli jcäcm Bac Hepes ^ác. 7. Hepea ABá rójia cecrpá pa3Be,iácb.