Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu

Organizační informace


Výstupy z učení:

Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů. 

 

BCBA Tasklist 5th Edition

C. Measurement, Data Display, and Interpretation 

C-10 Graph data to communicate relevant quantitative relations (e.g., equal-interval graphs, bar graphs, cumulative records).

C-11 Interpret graphed data 

D. Experimental Design

D-1  Distinguish between dependent and independent variables. 

D-2  Distinguish between internal and external validity. 

D-3  Identify the defining features of single-subject experimental designs (e.g., individuals serve as their own controls, repeated measures, prediction, verification, replication). 

D-4  Describe the advantages of single-subject experimental designs compared to group designs. 

D-5  Use single-subject experimental designs (e.g., reversal, multiple baseline, multielement, changing criterion). 

D-6  Describe rationales for conducting comparative, component, and parametric analyses. 

 

 Požadavky pro úspěšné zakončení kurzu:

Průběžný test (20%) Z každého setkání budou mít studující zadánu studijní literaturu a navazující online test. Studenti test splní v daném časovém rozmezí. Každý test má váhu 6% z celkového hodnocení.

 Anotace (20%) Studující dle zadání zpracují anotaci a okomentují jednu jinou anotaci v diskusním fóru. Podrobnosti pro zpracování anotace a výběr textů jsou uvedeny v interaktivních osnovách IS MU.

 Výzkumný projekt (60%) zpracují student dle zadání a vloží do odevzávárny. Podrobné zadání výzkumného projektu je uvedeno v interaktivních osnovách v IS MU.

Anotace a diskuse

Anotace z vybraného textu bude obsahovat následující informace o tom proč, kdo, co, jak a s jakými výsledky zkoumal. Můžeme také říci, že nás zajímá: výzkumný problém a výzkumná otázka, výzkumný soubor, design výzkumu, závěry a doporučení. Anotace musí mít minimální rozsah 200 slov.

Reakce: Následně si studující vybere diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnotí, zda příspěvek obsahuje všechny informace, popřípadě navrhne doplnění.

Anotaci studující vloží do 15. 5. 2021 23:59. Reakci na jiný příspěvek studující vloží do 22.5. 2021 23:59.

Krok 2: Reakce

Následně si vyberte diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnoťte, zda příspěvek obsahuje všechny informace uvedené výše a Vám jako čtenáři je jasné, co autor zkoumal, jak to udělala a k jakým závěrům dospěl. Pokud budete mít nějaké poznámky nebo otázky, prosím, položte je autorce anotace.

Výzkumný projekt

Na konci kurzu studující odevzdají zpracovaný výzkumný projekt o maximální délce 2000 slov. V tomto projektu představí navržený výzkumný design, jehož cílem je hodnocení efektivity určitého intervenčního postupu. Studující představí důvody pro volbu tohoto výzkumného designu (uvedou studie, které se daným chováním/dovedností zabývali, jaké postupy využili a jak byla hodnocena jejich efektivita). Studující dále poskytnou definici cílového chování a detailní popis způsobu měření a grafického znázornění dat. Studující se také vyjádří k možným etickým otázkám. 

Pro zpracování projektu není nezbytné mít skutečná data. Můžete využít jen ilustrační data, která představíte v grafech a popíšete.

Výzkumný projekt musí obsahovat následující části:

-       Představení závisle proměnné (popis, definice cílového chování)

-       Představení nezávisle proměnné (intervence) a stručné zdůvodnění, proč je tato intervence vhodná (opřeno o literaturu, publikované výzkumy atd.)

-       Popište výhody a nevýhody navrženého výzkumného designu (můžete využít Coopera)

-       Popište, jak bude měřena závisle proměnná

-       Uveďte příklad grafického znázornění dat

-       Uveďte možné etické otázky spojené s daným výzkumným designem

K citování studující využijí citační normu APA.

 Výzkumný projekt studenti vloží do odevzdávány v interaktivních osnovách IS MU do 15. 5. 2020 23:59. 

Pravidla chování a komunikace v kurzu:

 Semináře jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost. 

Online výuka:  Studující mají během online výuky zapnutou kameru. Věříme, že počítač či telefon budou studující během online výuky využívat výhradně pro potřeby účasti v semináři. 

 

Kontakt:

 V semestru Podzim 2020 je možné se s námi spojit e-mailem a domluvit se na online konzultaci prostřednitvím ZOOM nebo MS TEAMS.

Helena Vaďurová - vadurova@ped.muni.cz

Karel Pančocha - pancocha@ped.muni.cz

 V případě dotazů týkajících se průběhu nebo zakončení kurzu nás neváhejte kontaktovat.


Literatura:

Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge. 

Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education. (chapters 3 to 9) 


Literatura česky:


Šulovská, M. 2015. Analýza dát v single-subject design. Speciální pedagogika 2015/1. s 52-70. Ke stažení zde:

 


Rabušic, L. Výzkumná metodologie typu N=1, Ke stažení zde: Další literatura:

N 1
Učební text prof. Ladislava Rabušice.


Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association. 

Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall. 

Wolf, M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behaviour analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11, 203-2014. 

Ward-Horner, J. & Sturmey, P. (2010). Component analyses using single-subject experimental designs. Journal of Applied Behavior Analysis, 43, 685-704.