PREVENTIVNÍ (minimální) PROGRAM ŠKOLY V OBDOBÍ DISTANČNÍ VÝUKY Autorka: PhDr. Lenka Skácelová a kol. Pracoviště: Pedagogicko-psychologická poradna, p. o., Hybešova 15, Brno, pracoviště Poradenské centrum, Sládkova 45, Brno Materiál vznikl ve spolupráci s OSPRCH. Současný stav Během distanční formy vzdělávání se ukázalo, že školy často neměly příležitost naplňovat preventivní program v rozsahu tak, jak ho měly k začátku školního roku 2020/21 navržený a schválený. Považujeme zpracování základní formy on-line (distanční) primární prevence a její realizaci v době absence prezenční nebo tzv. střídavé výuky za důležitou a legitimní. Řešení Nabízíme proto jednoduchou metodiku postupu pro zpřehlednění či sestavení preventivního programu školy (PPŠ) ve specifických podmínkách, které přináší distanční výuka na vaší škole. Vychází ze zkušeností získaných ve spádové oblasti Brno – město a Brno – venkov. Vzorový PPŠ je zacílený na možnosti zrekapitulování či naplňování všech typů prevence rizikového chování pro zajištění bezpečí a podpory pro hlavní cílové skupiny žáků, pedagogů a rodičů. Materiál jistě ocení zejména kolegyně a kolegové, kteří jsou školními metodiky prevence (ŠMP) krátkou dobu a nemusí mít tolik zkušeností jako služebně starší ŠMP. Role ve školním poradenském pracovišti a školská prevence Významnou koordinační a metodickou roli v tomto záměru sehrává školní poradenské pracoviště (ŠPP) a vydefinované kompetence jejich jednotlivých členů. 1) Činnost školního poradenského pracoviště a kompetence jednotlivých pozic v něm (tj. kdo a co dělá?) a) Monitoring ve škole V této části si pojmenujte (revidujete stávající, nebo pokud nemáte, vytvořte novou mapu pro monitoring a kontakty na členy ŠPP). Zejména jde o následující témata: Kdo dělá monitoring? Co sleduje? Kam eviduje a předává informace? Jakým způsobem probíhá monitoring? Kdo s kým spolupracuje? Jednotliví členové ŠPP monitorují, s využitím základních postupů (např. cílené pozorování, rozhovory s žáky, pedagogy, rodiči, výstupy z třídnických hodin a třídních schůzek) a zaznamenávají informace plynoucí z jejich pozice ve školním poradenském pracovišti. Ze společné analýzy a vyhodnocení dat navrhuje ŠPP postupy další podpory směrem k cílovým skupinám. b) Co nabízí jednotliví členové ŠPP? Dále si určete kompetence pro činnosti: - Co dělá vedení? (předává informace, postupy, pravidla, opatření…) - Co dělá výchovný poradce? (provádí monitoring neúspěšných žáků, karier. poradenství, SPU…) - Co dělá školní psycholog? (individuální konzultace s žáky a rodiči, práce s třídními kolektivy...) - Co dělá speciální pedagog? (poskytuje podporu znevýhodněným žákům, podporu třídním učitelům, komunikuje s PPP...) - Co dělají asistenti pedagoga? (poskytují individuální konzultace a podporu žákům, účastní se na on-line výuce…) - Co dělají třídní učitelé? (monitorují školní neúspěšnost žáků, v rámci PPRCH výskyt rizikových projevů chování a v návaznosti na to dávají podněty k zařazení aktuálních témat PP ve třídě) - Co dělá školní metodik prevence? (prevence PPRCH - viz. Bod 2) Co je důležité odlišovat? Členové ŠPP zabezpečují prevenci a podporu školní neúspěšnosti žáků. Pokud nastavené mechanismy selhávají, může školní neúspěšnost vést u těchto žáků k rizikovému chování. Tato oblast je již v kompetenci školního metodika prevence. 2) Činnost a kompetence školního metodika prevence (ŠMP) A. Monitoruje výskyt rizikového chování – ve spolupráci s třídními učiteli (od rodičů žáků, ostatních pedagogů) a získává tak přehled o dění a potřebách preventivního zacílení. B. Vyhodnocuje získané informace C. Nabízí směrem k cílovým skupinám podporu: a) Třídním učitelům - Informuje o platných metodických doporučeních z MŠMT - Poskytuje konzultace on-line, mailem, telefonicky, osobní - Koordinuje realizaci programů primární prevence (i v režimu on-line) o Využívá vnitřní zdroje školy (předem stanovená či realizovaná základní témata prevence v rámci distanční výuky v jednotlivých předmětech dle ŠVP, spolupráci a aktivity ze strany ostatních členů ŠPP) o Využívá vnější zdroje pro realizaci PP (přehled dostupné nabídky on-line preventivních programů) o Aktualizuje a šíří konkrétní síť podpory v regionu-pro jednotlivé cílové skupiny a témata RCH. b) Žákům - Poskytuje konzultace on-line, mailem, telefonicky, osobní - Zprostředkovává aktualizovanou, konkrétní podpůrnou síť v regionu. c) Rodičům - Poskytuje konzultace on-line, mailem, telefonicky, osobní - Zprostředkovává nabídku programů primární prevence (i v režimu on-line) o vnitřní zdroje-využití nabídky ostatních členů ŠPP o vnější zdroje (přehled dostupné nabídky on-line preventivních programů a webových odkazů, aplikace atd.) o Aktualizuje a šíří konkrétní síť podpory v regionu-pro jednotlivá témata z oblasti PPRCH. d) Kolegům - Poskytuje konzultace on-line, mailem, telefonicky, osobní. - Předává nabídku programů podpory a programy prevence rizikového chování/on-line/ i duševního zdraví. - Předává aktualizovanou, konkrétní podpůrnou síť v regionu pro jednotlivé cílové skupiny. 3) Proces evaluace ŠMP si vede průběžně deník ŠMP, kde jsou zaznamenány veškeré jeho aktivity směrem k jednotlivým cílovým skupinám, má přehled o realizaci preventivních témat v rámci on-line výuky a o využití dalších vnitřních zdrojů školy. Rovněž eviduje případnou realizaci externích on-line preventivních programů ve škole. Toto vše vykazuje průběžně případně ke konci školního roku do on-line Systému evidence preventivních aktivit (dále jen SEPA). 4) Spolupráce a čerpání podpory od MP PPP, KŠKK, NNO ŠPP využívá vnějších zdrojů podpory, aktivit cílených především na pedagogickou obec v oblasti prevence: metodická podpora, supervizní semináře, podpůrné učitelské skupiny, vzdělávání se zážitkovým přesahem a sdílením konkrétních situací z distanční výuky, využití zpracovaných aktuálních metodických podkladů.