Dějiny Ruska 2

Vláda Alexandra III.


Mnohonárodnostní stát: Židé

Židé v carském Rusku

Už za vlády Kateřiny II. Veliké byla stanovena tzv. zóna osídlení, území určené pro Židy. Oblast se táhla od Pobaltí, přes Bělorusko, Polsko, Ukrajinu, až k Černému moři. V zóně vznikaly osady podobné městům, tzv. štetly, ve kterých žili Židé. Život tam nebyl lehký, byly vydávány různé omezující zákazy (např. týkající se obchodování), panovaly tu náročné životní podmínky a chudoba. Zóna pro židovské osídlení byla zrušena až v r. 1917.

Na konci 19. st. žilo v Ruském impériu 5 000 000 Židů (uvádí se i 6 milionů), z nichž asi jen 200 000 mohlo žít mimo vymezenou oblast (šlo zejména o vzdělané Židy – lékaře, právníky, obchodníky apod.)

Za vlády Alexandra III. se protižidovská politika ještě vystupňovala, protože z atentátu na cara Alexandra II. byli obviněni právě (a nejen) Židé. První vlna pogromů probíhala v letech 1881–1882. Další, mnohem brutálnější než první, spadá do vlády Mikuláše II., na začátek 20. st. Pogromy rozněcovala ruská ultrapravice a podporovala ruská vláda.

Jak se Židé mohli bránit? Nejčastěji volili útěk, odchod ze země. Nejvíce emigrovali (doslova se masově přesouvali) do USA: v letech 1881–1914 tam odešlo přes 2 miliony Židů. Také se uchylovali k myšlenkám sionistického hnutí, které usilovalo o vybudování národního státu.


Okénko nejen z ruské literatury

Zlatý věk ruské kultury (aneb okénko nejen z ruské literatury)

Díky liberálním reformám Alexandra II. se začala rozvíjet ruská kultura. V r. 1865 byla zrušena předběžná cenzura (ale svoboda slova byla stále omezena).

Uvolnění cenzury znamenalo vznik novin a časopisů, jejichž náklad i kvalita se zlepšovaly díky dokonalejším tiskařským technologiím. Denní tisk hrál důležitou roli v diskuzi o reformách i jiných důležitých tématech. I u tiskovin se projevily 2 základní tendence: existovaly noviny konzervativní (a nacionální), např. Новое время, a liberální (se sklonem k radikalismu), např. Голос.

V časopisech byly publikovány kratší literární texty i romány na pokračování. Romány odrážely dobu: optimismus, pesimismus, víru v lepší budoucnost i nejistotu z ní. V tomto období se prosazuje realismus.

Na ruskou veřejnost působila díla L. N. Tolstého (pozitivněji laděný román Vojna a mír a skeptičtější Anna Karenina).

F. M. Dostojevskij se za svého života nestal tak uznávaným autorem jako L. N. Tolstoj, nicméně jeho romány odrážely rezervovaný postoj k liberalizaci (Idiot, Běsi).

Realismus se projevil také ve výtvarném umění. V r. 1870 byla založena umělecká společnost (передвижники) okolo malíře I. N. Kramského, která se postavila proti akademismu, klasicismu, a přihlásila se k realismu. Malíři zobrazovali ruskou přírodu (krajinomalby I. I. Šiškina), která se postupně stává národním symbolem. Jiní malíři se specializují na realistické portréty (V. G. Perov), na historická plátna (I. J. Repin). Malíře podporovali mecenáši, bohatí podnikatelé (P. M. Treťjakov, S. I. Mamontov). Už v 50. letech 19. st. Treťjakov založil Treťjakovskou galerii. 

Rozvíjí se i klasická hudba: vzniká skupina mladých skladatelů, tzv. Mocná hrstka (např. M. P. Musorgskij), která se věnuje "národní hudbě". P. I. Čajkovskij rozvíjí svůj charakteristický styl. Právě Čajkovského podporoval Alexandr III., a pomohl tím proslavení skladatele v Rusku i za jeho hranicemi.

Alexandrovi III. se progresivní umělci, hledající národní ruskou kulturu, velice hodili, a proto je podporoval (pokud nekritizovali stát a církev, jako třeba L. N. Tolstoj ve svém románu Vzkříšení).

Další spisovatelská generace vidí ruskou situaci střízlivěji a kritičtěji. V Čechovových hrách (např. Tři sestry, Višňový sad) se odráží nerozhodnost společnosti i neochota vyrovnat se s realitou.

Zlatý věk ruské literatury na začátku 20. st. vystřídá stříbrný věk poezie.

Словарик

samoděržaví самодержавие 
pravoslaví православие 
Žid  еврей 
pogrom погром 
индустриализация