Dějiny Ruska 2

Gorbačovovy reformy

Vlna konzumu

Touha po západním zboží a potravinách získala v SSSR snad ještě větší rozměr než v Československu. Lidé buď nenáviděli Ameriku a zatracovali ji, nebo ji nekriticky obdivovali a toužili po všem americkém a západním. Byl to také problém generační, starší generace nerozuměla mladším "bez hodnot", toužícím po hmotném dostatku, pohodlí, luxusu – zabezpečení sama sebe. To zcela odporovalo myšlenkám komunismu: rovnostářství, společné práci i vlastnictví – kolektivismu.

Nicméně ještě před rozpadem SSSR začaly na jeho území pronikat západní vlivy. Už od r. 1972 se zde vyráběla Pepsi Cola. Monopol této společnosti trval v SSSR až do r. 1985. Pepsi dodávala colový sirup, který pak byl rozléván do lahví. Nešlo ale o klasický obchod: Moskva měla nedostatek tvrdých valut, a proto obchod probíhal formou barteru. Pepsi dostávala od sovětské vlády vodku Stoličnaja, kterou následně prodávala na americkém trhu. Stoličnaja se stala druhou nejprodávanější vodkou v USA. Pepsi však chtěla navýšit prodeje v SSSR – bylo jen třeba najít vhodný výrobek ke směně. V r. 1989 získali 17 starých ponorek, 1 fregatu, křižník a torpédoborec. 


V r. 1990 se v Moskvě na Puškinově náměstí otevřela první restaurace společnosti McDonald's v tehdejším SSSR. Za otevřením stála kanadská divize společnosti (z politických důvodů) a šlo o největší provozovnu McDonald's v té době. Do provozovny, která funguje dodnes, se vejde kolem 3000 lidí, ale i přes takto velkou kapacitu se před restaurací tvořily fronty dlouhé celé kilometry a na vysněný hamburger se mohlo čekat i 6 hodin. Bylo možné zde platit v rublech, což byla velká výhoda – v jiných zahraničních podnicích se vyžadovaly americké dolary.


Как открывали первый в СССР «Макдоналдс»
Podívejte se na video, jak se otevírala první provozovna McDonald's v SSSR.


Michail Gorbačov

Zahájení XXVII. sjezdu KSSS — Sjezdový projev Michaila Gorbačova
Poslechněte si projev M. Gorbačova na zlomovém sjezdu KSSS v r. 1986.
M. Gorbačov v reklamě Pizza Hut (video)
V r. 1997 vznikla reklama americké sítě pizzerií Pizza Hut, která byla ve své době největší sítí pizzerií na světě, v níž si zahrál M. Gorbačov. Své pobočky měla také v Rusku (začaly se otevírat v r. 1990). Gorbačov byl v zahraničí a v USA známá osobnost, a proto ho zástupci Pizza Hut oslovili. Prostřednictvím reklamy chtěli ukázat, že jde o globální, nadnárodní společnost, známou po celém světě. A využili proto moskevské kulisy, které byly (a jsou) svým způsobem "exotické" pro Západ. Nehledě na jistou stereotypizaci a nepravděpodobnost reklama odráží atmosféru postsovětského Ruska a tehdejší názory obyvatel, chápání reforem Gorbačova, potažmo rozpadu SSSR mladší a starší generací.


Berlínská zeď


Словарик

přestavba/perestrojkaперестройка
otevřenost/glasnosťгласность (doslova jde o "uvedení ve známost", používá se v kontextu politiky ve smyslu "veřejná informovanost")
urychleníускорение
plánovaná ekonomika/centrálně plánované hospodářstvíплановая экономика/(централизованное) плановое хозяйство
tržní ekonomikaрыночная экономика
Černobylská jaderná elektrárna
havárie na Černobylské jaderné elektrárněавария на Чернобыльской АЭС
odzbrojeníразоружение
stažení vojsk z Afghánistánuвывод войск из Афганистана
Bělověžská dohodaБеловежское соглашение
rozpad SSSRраспад СССР
srpnový pučавгустовский путч