Název předmětu: PdF: SOk741 Terénní a komunitní sociální práce (jaro 2020) Vyučující: Mgr. Margita Rácová, doktorandka (učo 403826) Jak psát kazuistiku? Kazuistika je případová studie (popisuje individuální sociální situaci člověka, který vyžaduje odbornou sociální pomoc). Popisuje činnost sociálního pracovníka, která je zaměřená na řešení sociálního problému klienta. Jedná se o popis výchozí situace problému klienta, popis jeho rodinné a osobní situace, jaké kroky se již podnikly pro řešení problému, jaký plán řešení sociálního problému sociální pracovník společně s klientem vytvořili, zhodnocení spolupráce klienta a sociálního pracovníka a další doporučení. Je to dokumentace sociální intervence zaměřená na odborní pomoc, shrnutí postupu práce s klientem a zhodnocení sociální činnosti soc. pracovníka pro odbornou diskusi a vzdělávání sociálních pracovníků. Zde nabízím strukturu kazuistiky, která vám pomůže vytvořit vaši kazuistiku: 1. Anamnéza klienta: - Představení klienta - jméno (doporučuji vymyslet jiné jméno, nepoužívat jeho skutečné), věk, socioekonomický status, rodinná situace, osobní situace, vzdělání, zaměstnání, zdravotní stav a pod. 2. Anamnéza sociálního problému: - představení sociálního problému - podrobný popis situace, jak se klient do problému dostal, čemu teď čelí a jaký to má dopad na jeho život. 3. Historie sociální intervence: - jaké postupy a metody již byly použity na řešení sociálního problémů, míra zapojení klienta do řešení svého problému a míra zapojení osob jemu blízkých a dalších osob, případně institucí. 4. Individuální plán: představení možného plánu řešení sociálního problému, případně popsat kroky, jak ho sociální pracovník společně s klientem vytvořili. 5. Vyhodnocení sociální situace a potřeb klienta po tom, co byl realizován individuální plán klienta. 6. Uvést další doporučení pro práci s klientem, pokud problém nebyl vyřešen (návazné sociální služby, další postupy a doporučení). Níže uvádím některé sociální problémy, které můžete zpracovat, nebo si můžete zvolit vlastní. Můžete čerpat z internetu, ale vždy prosím uvádějte zdroje. Chtěla bych abyste sami nad případy přemýšleli a sami se snažili najít vhodné řešení sociálních problémů. Pokud kazuistiku jenom zkopírujete, lehko si to ověřím a taková práce nebude hodnocena. Určitě se inspirujte různými kazuistikami z internetu, ale prosím nepřekládejte jako vaši písemní práci. Je to cvičení, na kterém se můžete kazuistiku naučit psát. Ráda bych viděla, že jste s textem opravdu pracovali a čerpali jste také z odborné literatury nebo z dalších odborných zdrojů. Videa, rozhovory a pod. Formální stránka práce: rozsah nejméně 2 stránky A4, max. 4, velikost písma 12, uvést vaše jméno a učo, dodržet strukturu, zasílejte mi prosím vaše kazuistiky na můj pracovní email moje učo: 403826. Kdyby jste potřebovali poradit, volejte nebo pište na uvedené kontakty. Seznam některých sociálních problému: - Alkoholik bez práce s dluhy, rozvod manželství, - Vícečetná diskriminace dlouhodobě nezaměstnané Romky, - Senior – invalida bez financí, manželka mu zemřela, bydlí sám, - Mladý recidivista, právě propuštěn z vězení, rodinu nemá, hledá práci a bydlení (vyrůstal v dětském domově), - Mladistvý drogově závislý, nechce nastoupit na léčbu, chce odejít ze střední školy. Mgr. Margita Rácová, doktorandka Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky MU v Brně, Poříčí 31, kancelář Cvidos 5 patro, první kancelář vpravo. Telefonické konzultace od 15h do 16:30h pondělí a středu tel: 775 652 804 Email: racova.margita@mail.muni.cz. Doporučena literatura k napsání kazuistiky MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 335 s. ISBN 80-7178-226-2. NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. 1. vyd. Brno: MZ, 2001. 162 s. ISBN 80-903070-0-0. ŘEZNÍČEK, Ivo. Metody sociální práce: podklady ke stážím studentů a ke kazuistickým seminářům. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994. 75 s. ISBN 80-85850-00-1. CHATRNÁ, Ivana. Práce s rizikovou mládeží v projektu LATA : návrh empirického výzkumu. Brno, 2002. 50 l. Práce s rizikovou mládeží: Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Edited by Oldřich Matoušek. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 87 s. ISBN 80-7178-064-2. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-150-9. KRAUS, Blahoslav; HOFERKOVÁ, Stanislava. Ke vztahu sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika /Social Education ročník 4, číslo 1, Duben 2016. ISSN 1805-8825 NAVRÁTIL, Pavel a Libor MUSIL. Sociální práce s příslušníky menšinových skupin. Sociální studia, Fakulta sociálních studií MU Brno, 2000, roč. 2000, č. 5, s. 127-163. ISSN 1212-365Xhttps://is.muni.cz/auth/publication/337371 KAHÁNKOVÁ, J., MYŠÍKOVÁ, M., NEDĚLNÍKOVÁ, D.: Sociální asistence pro rodiny s dětmi jako jedna z forem terénní sociální práce. Sociální práce/Sociálna práca, 2/2005 KABÁTOVÁ, I.: Probace. Sociální práce, 1/98 Elektronické zdroje: https://videotrendy.cz/perspektivy-komunitni-socialni-prace-v-cr-odborna-konference/ https://www.charitaopava.cz/equal/metodika/cd/cz/text5c.htm