Sociální práce je •Společensko vědní disciplína • •Oblast praktické činnosti •Odhalování a vysvětlování •zmírňování a řešení sociálních problémů Pomáhat tak, aby si jednotlivec dokázal pomoci sám Motivem je altruismus Sociální práce •profesionálně se zabývá lidskými vztahy v souvislosti s výkonem sociálních rolí • •podpora sociálního fungování klienta v situacích, kde je taková potřeba buď skupinově nebo i individuálně vnímána a vyjádřena (2000) • •pomáhat jednotlivcům a sociálním systémům zlepšovat jejich sociální fungování • • •měnit sociální podmínky tak, aby chránily jednotlivce a systémy před potížemi •ve fungování • O ideál naplňování lidského potenciálu •Sociální práce se opírá •o rámec společenské solidarity Sociální fungování •Lidé a prostředí – interakce •Prostředí – požadavky – reakce jedince •Možné narušení rovnováhy •Míra zvládání problému •Příčina problémů nebo jejich nezvládání •Intervence sociálního pracovníka • Člověk potřebuje víc než jen uspokojování základních potřeb Sociální fungování v souvislosti s lidskými potřebami (naplnění rolí) •Lidské potřeby: • •tělesné aspekty •osobní naplnění •emocionální potřeby sebepojetí •Při hledání řešení – • •sledování životní •situace jedince •(reflexe, každý člověk je individualita) • Úrovně sociální práce •Mikroúroveň – forma případové práce, podpora klienta – poradenství, koordinace, mediace •Střední úroveň – práce se skupinou; práce s rodinou •Makroúroveň – komunitní práce, koncepce, společenství – řízení, supervize, konzultace Cíle sociální práce •Podpořit schopnost klienta řešit problém, adaptovat se na nároky a vyvíjet se •Zprostředkovat klientovy kontakt na subjekty, které mu poskytnou zdroje, služby a příležitosti. •Napomáhat tomu, aby systémy podpory klientů pracovaly humánně a efektivně •Rozvíjet a zlepšovat sociální politiku Nástroj sociální práce – sociální služby •sociální práce se realizuje v sociálních službách a jejich prostřednictvím •profesionální sociální pracovníci jsou zaměstnávání sociálními subjekty, aby realizovali jejich sociální cíle a programy •školení pracovníci sociální služby profesionalizují •kvalifikovaná i nekvalifikovaná práce Cílové skupiny sociální práce Cílové skupiny v sociálních službách •Osoby v nepříznivé sociální situaci • üSnížení soběstačnosti v základních životních dovednostech z důvodu věku, zdravotního postižení úraz, přechodný špatný psychický stav apod. • üBezdomovectví – neexistence přístřeší, nebo velmi špatné bytové podmínky ohrožující zdraví nebo život – osoby bez přístřeší. • üŽivotní způsoby vedoucí ke konfliktu se společností – zneužívání návykových látek, konflikt se zákonem apod. • üOhrožení vývoje dítěte – snížené dovednosti rodičů při péči o dítě (rodiče závislí na návykových látkách, zdravotně postižení, nízký věk ..), dítě se zdravotním postižením, zneužívané děti. • üNaléhavá krize v osobním životě – snížení schopností vlastními silami zvládnout životní situaci. ü Cílové skupiny a správná pojmenování ( pozor na stigmatizaci ) •Důchodci – senioři •Mentálně postižené osoby – osoby •s mentálním postižením •Nesvéprávný – zbavený způsobilosti k právním úkonům •Bezdomovci – osoby bez přístřeší • Sociální služby •Jsou poskytovány lidem společensky znevýhodněným •Zlepšit kvalitu života •Chránit před riziky •Začlenit • •Spadají do mnoha rezortů státní správy •Široká oblast právních norem • Zřizovatelé i poskytovatelé •Obce •Kraje •MPSV •Nestátní neziskové organizace qObčanská sdružení, SPOLKY qObecně prospěšné společnosti qCírkevní právnické osoby qNadace • Zodpovědnost •Zřizovatel – je odpovědný •za práci poskytovatele •Klient, uživatel, zákazník – ten, kdo využívá sociálních služeb • Sociální služby •Rozsah a forma pomoci a podpory poskytnuté prostřednictvím sociálních služeb musí zachovávat lidskou důstojnost osob. •Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace, a posilovat jejich sociální začleňování. Lidská práva •Sociální služby musí být poskytovány v zájmu osob a v náležité kvalitě takovými způsoby, aby bylo vždy důsledně zajištěno dodržování lidských práv a základních svobod osob. • •Jestliže je třeba pomoc a podporu zajistit prostřednictvím sociálních služeb, poskytují se přednostně sociální služby v terénní nebo ambulantní formě. • Individualita, aktivní přístup •Pomoc musí vycházet z individuálně určených potřeb osob, musí působit na osoby aktivně, podporovat rozvoj jejich samostatnosti, motivovat je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace a posilovat jejich sociální začleňování. Sociální služby státní, obecní a nestátní •sociální služby preventivní, terapeutické a rehabilitační nebo intervenční a pečovatelské •služby poskytované v bytě, v centru (týdenní nebo denní provoz) nebo v domově (v ústavním zařízení) •služba poskytnutím informace nebo potřebných věcí, zastupování např. před úřadem, úkolem – dovoz jídla úklid, atd. • Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách •Hlavní cíle sociálního zákona: •Podporovat proces sociálního začleňování uživatelů sociálních služeb •Vytvoření podmínek pro uspokojování oprávněných potřeb lidí, kteří jsou oslabeni v jejich prosazování •Zabezpečení základního rámce k zajištění potřební podpory a pomoci. Podporou a pomocí se myslí ty činnosti, které jsou nezbytné pro sociální začleňování osob a důstojné podmínky života odpovídající úrovni rozvoje společnosti • •Obecný cíl sociálních služeb = podpora začlenění lidí v nepříznivé sociální situaci a předcházení vyloučení ze společnosti. • Zákon o sociálních službách – rok 2006 •Primární relevantní informace osobách v nepříznivých situacích •Nástup individualizovaných sociálních služeb •Aktivační služby, podporující samostatnost klienta •Kvalita vázána na dodržování lidských práv a základních svobod Pozitivní koncepční změny •Úprava příspěvku na péče •Nová kategorizace sociálních služeb (sociální poradenství, sociální péče a sociální prevence) •Smluvní princip mezi poskytovatelem a příjemcem •Systém registrace u krajských úřadů, inspekce, hodnocení kvality •Standardy kvality v sociálních službách Základní druhy sociálních služeb •Služby sociální péče •Služby sociální prevence •Sociální poradenství •Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče •Sociální rehabilitaci • SLUŽBY SOCIÁLNÍ PÉČE A SLUŽBY SOCIÁLNÍ PREVENCE §Osobní asistence §Pečovatelská služba §Tísňová péče §Průvodcovské a předčitatelské §Odlehčovací §Podpora samostatného bydlení §Centra denních služeb §Domovy pro osoby se zdravotním postižením §Domovy pro seniory §Domovy se zvláštním režimem §Chráněné bydlení §Poskytované ve zdravot. zařízeních ústavní péče oRaná péče oTelefonická krizová pomoc oTlumočnické služby oAzylové domy oDomy na půl cesty oKontaktní centra oKrizová pomoc oNízkoprahová denní centra oNízkoprahová zařízení pro děti a mládež oSlužby následné péče oNoclehárny oSociálně aktivizační služby oSociální terapeutické dílny oTerénní programy oSociální rehabilitace Typologie služeb podle cílových skupin •Služby pro nezaměstnané, reagující na chudobu a bezdomovectví •Služby pro děti a rodiny •Služby pro rizikové děti a rodiny •Služby pro staré lidi •Služby pro etnické menšiny •Služby pro uprchlíky •Služby pro lidi s postižením •Služby reagující na krize a služby pro lidi trpící duševními chorobami •Služby pro nemocné •Služby pro lidi se závislostmi •Služby související s výkonem spravedlnosti •Služby pro občany účinnost není v současné době stanovena •Návrh novely zákona o sociálních službách Cíl a základní idea „velké novely“ •Napravení problematických míst současného stavu, který staví bariéry •Ujasnění, definování východiska pro poskytování sociálních služeb – nepříznivé sociální situace • Sociální služby šité na míru • Srozumitelnost nabídky •Efektivnost ve využívání státních prostředků •Sociální služba odpovídá klientovým potřebám, situací v které se nachází, zdravotnímu stavu. • Sociální služba je zajištěna odbornými metodami, personálem, zajištěním služby, které odpovídají cílům spolupráce (ale i minimálně registračním vstupním požadavkům). • Cíle velké novely •Snížení administrativy •Nadbytečné odstranit •Zpřesnění správních deliktů •(nákladnost řízení, přiměřenost podle závažnosti správního deliktu) •Prolínající se oblast lidských práv a svobod • Základní témata velké novely •Optimalizace registračních podmínek – úprava podmínek vstupu k poskytování sociálních služeb – registrace x oprávnění SPOD •Materiálně-technický a personální standard •Oblast kvality sociálních služeb •Nelegální poskytování sociálních služeb •Financování a pro-vazba na síť •Oblast veřejné správy – kraj, obec •Zajišťování potřeb na území, tvorba sítě, financování (pro-vazba na síť) •Nepříznivá sociální situace •Úprava a upřesnění pojmů •Optimalizace druhů sociálních služeb • Změna ze stávajících 33 druhů sociálních služeb na 28 druhů (prozatím není v platnosti) Aktuálně stagnují změny v legislativě atd. •Nejzásadnější změny: •Terénní sociální dlouhodobá péče (pečovatelské služby, osobní asistence, odlehčovací služby v terénní formě) •Odlehčovací služba – již nebude samostatná služba, , jednotlivé formy budou součástí jiných druhů sociálních služeb •Nový druh služby – krizové bydlení: bylo zřízeno v návaznosti na koncepci sociálního bydlení, v rámci které bylo identifikováno jako potřebné zavedení nového druhu služby •Služby pro rodinu – sloučení několika služeb • Garance kvality sociálních služeb • • •Standardizace •Procedurální standardy •(cíle, postupy, poslání, služby) ØOchrana práv uživatelů ØJednání se zájemcem o službu ØDohoda o poskytování služeb ØPlánování a průběh ØOsobní údaje ØStížnost na kvalitu a způsob poskytování služby Ø • DŮVODY PRO REVIZI ZÁKONNÉHO POJETÍ KVALITY •Poskytovatelé sociálních služeb opakovaně vyjadřují nespokojenost se zákonným nastavením kvality Personální standardy oPersonální zajištění služeb oPracovní podmínky a řízení poskytování služeb oProfesní rozvoj pracovníků a pracovních týmů Provozní standardy ØMístní a časová dostupnost služby ØNouzové a havarijní situace ØZajištění kvality služeb ØEkonomika Odbornost sociálního pracovníka •znalosti z různých oborů •diagnostikování problému a řešení •odkazuje klienta na příslušné odborníky Minimální standard vzdělávání v sociální práci Asociace vzdělavatelů v sociální práci (1993 – 1999) •1. Filozofie a etika •2. Teorie a metody sociální práce •3. Sociální politika •4. Praxe v terénu •5. Úvod do sociologické teorie •6. Úvod do psychologické teorie •7. Metody a techniky sociálního výzkumu •8. Úvod do právní teorie a praxe •9. Sociální patologie •10. Problémy etnických a menšinových skupin •11. Zdraví a nemoc Okruhy činností sociálního pracovníka •Sociálně-správní činnosti •Sociálně-právní poradenství •Sociální diagnostika •Sociální prevence a ochrana •Sociální intervence (provázení, poradenství, terapie, organizování, vyjednávání, trénink) •Sociální koncepce •Supervize •Sociální management •Výzkum v sociální práci •Vědecká činnost – rozvoj teorie a metodologie •Vzdělávání a další vzdělávání sociálních pracovníků • Sociální práce jako věda a umění •Umění – široká škála dovedností • •(empatie, profesionalita vedoucí k osamostatnění klienta, talent, tvořivost + vzdělání a kultivace) •Dnešní komplikované společenské poměry – vysoká kvalita odborné přípravy. • •Věda – disponuje teoriemi a vytváří nové • •vysvětluje vznik a řešení problémů (individuality, skupiny a komunity) •Vztah k jiným vědám • •sociologie, pedagogika, psychologie, právo aj. • •důraz na sociální fungování jedince. Etika sociální práce •Obrovský význam osobnostních rysů pracovníka •Etický kodex – složitá cesta hledání > Mgr. Miroslav Erdinger – ředitel Domova odpočinku ve stáří, Krabčice •Sociální péče potřebuje etiku, aby byla skutečnou pomocí bližnímu v nouzi. •Aby pomoc nebyla urážlivá, degradující, ale naopak partnerská, aby pomáhala budovat lidskou důstojnost v situaci, kde dochází vlastní síly. • • Etický kodex •Vznik Mezinárodní federace sociálních pracovníků (IFSW)– Mnichov, 1956 •Etický kodex přijatý IFSW – rok 1976 •Deklarace etických zásad – 1994 •Společnost sociální pracovníků v ČR – 1990 •Etický kodex - 1995 Etický kodex pracovníků ČR •Etické zásady •Etické chování ke klientovy, •k zaměstnavateli, ke kolegům, •k povolání, k odbornosti, •ke společnosti 9 zásad •Nezávislost •Osvobození od represe a •podřadných životních podmínek •Protidiskriminační přístup •Demokracie a lidská práva •Spoluúčast klientů •Ochrana integrity klientů •Sebeurčení •Odpor proti násilí •Osobní zodpovědnost • závažná etická rozhodnutí na základě osobní zodpovědnosti > Principy vztahu sociálního pracovníka a klienta Axiologický rozměr (úprava principů Felixe Biesteka) •Individualizace •Vyjadřování pocitů klienta •Empatie •Akceptace bez předsudků •Nemoralizování •Sebeurčení klienta •Diskrétnost •Nucená intervence v rámci zákona Obecné předpoklady a dovednosti •Zdatnost a inteligence •Přitažlivost •Důvěryhodnost •Komunikační dovednosti – zúčastněné naslouchání •Opravdovost •Vřelost •(Empatie – vyšší úroveň empatie – emoční inteligence) Tvořivost jako sociální fenomén •cílevědomost, iniciativa, samostatnost, smysl pro poznávání souvislostí, samostatné rozhodování, abstrakce a předvídavost, nápaditost, sebekritičnost, smysl pro humor, vysoká motivace, odolnost k neúspěchu, schopnost nést riziko, schopnost projevit nedůvěru vůči autoritám, odmítání stereotypu, zájem o informace, odmítání rychlých závěrů, potřeba participace na řízení, potřeba komunikace se spolupracovníky, zájem o další odbornost Typologie přístupů k praxi •Sociální pracovník oAngažovaný oRadikální oByrokratický oProfesionální Syndrom vyhoření •Projevy •nezájem o případ, neangažovaný vztah, odpor ke klientovi •neschopnost tvořivě pracovat, ztráta citlivosti, lpění na postupech •v profesi bez energie •minimalizace kontaktů s klientem, preference administrativy •skepse •důraz na pracovní postup, pozici, na mzdu… •ztráta komunikace na pracovišti, častá pracovní neschopnost •konflikty, vyčerpání, až zneužívání klientů > Podmínky vzniku •nekvalitní vedení na pracovišti •pracoviště, kde chybí supervize •neexistují plány osobního rozvoje •rivalita spolupracovníků, soupeřivost •silná byrokratická kontrola •nedostatečné ohodnocení, ocenění •nemožnost se poradit s někým kompetentním •chybějící prostor pro tvořivou práci > Prevence •kvalitní, dlouhodobá příprava na profesi •výcvik v potřebných sociálních dovednostech •dlouhá praxe s klientelou •jasná definice poslání organizace a metod práce, náplně práce, atd. •zácvik nových pracovníků •průběžná supervize •případové konference •omezení počtu případů •organizování programů pro klienty – změny prostředí •omezení administrativy a pracovního úvazku •kombinace přímé práce s klientem s jinými činnostmi > Náměty pro sociálního pracovníka •Učit se celý život •Zkušenosti, věk a znalosti – méně časté dopouštění se chyb •Když dospělí nechtějí pomoci, musím to respektovat, netýká se to však dítěte a mladistvého •V sociální práci se střídá úspěch s neúspěchem – 1:4 Náměty pro sociálního pracovníka •Sociální práce duševně obohatí •Klienti jsou svéprávní a mají zodpovědnost vůči sobě •Sociální pracovník je jen člověk, „nejsem všemocný a vševědoucí“, motivovat a nevnucovat. •Sociální pohlazení neublíží – koření sociální práce •Klient není hloupý, ví co má dělat, ale nechce se mu. Námět •Jednou z nejobtížnějších věcí člověka je změnit se, všichni jsme chybující, všichni můžeme opakovat selhat, ale hlavně že na změně pracujeme. •S výchovou dětí je nutno započít 20 let před jejich narozením (za problémy mladých a dětí často nesou vinu rodiče) •„Poskytování pomoci“ x „páchání dobra“ Velká témata sociální práce ve světě •ženská práva a feminismus •etnické menšiny a deprivační vlivy velkých měst •programy boje s chudobou. •oblast dětských práv •práva homosexuálně orientovaných lidí •boj za sociální spravedlnost •diskuse o sociálních právech občanů •nárok na pomoc v hmotné nouzi a ve stáří, nárok na vzdělání, na práci a svobodnou volbu povolání, ochrana zdraví a pomoc státu, když rodiče pečují o dítě •ideál sociální práce - snaha o dosažení rovnosti příležitostí •snaha o dosažení rovnosti v přístupu k výsledkům práce •nejpalčivější problémy sociální práce - etnické menšiny a deprivační vlivy velkých měst. •problémy spojené s chudobou, stářím, delikvencí, nezaměstnaností, mentální a tělesný hendikep, nemoci, zneužívání žen a dětí a s prostitucí