Dysgrafie Porucha grafického projevu – nečitelné písmo, velikost písma, mezery mezi slovy, špatný úchop, záměna malých, velkých písmen • Psaní o Akt samotného psaní – komplex kognitivních procesů spojených se zaznamenáváním myšlenek, plánováním psaní (co a jak napsat), převedením myšlenek a plánu do psané podoby a revidování textů • Neobvyklé obtíže při psaní a/nebo pravopisu, které se mohou vyskytnout samostatně nebo s dyslexií • Bývá označována jako specifická porucha grafického projevu, postihující čitelnost a úpravu Specifické chyby při dysgrafii • Záměna tvarově podobných písmen o M-n, o-a, r-z, l-k-h, j-p, s-l-z • Záměna tvarově podobných číslic o 7-4, 3-8, 3-5, 6-9 • Rytmicita psaní bývá narušena – překotné, zbrklé/pomalé, neplynulé, trhané • Projevy v geometrii o Obtíže s přesným rýsováním, nedodržuji tvary, nedotahují linie o Čára je často velmi silná, vyrytá do papíru o Problémy s prací s kružítkem o Časté gumována = šmouhy, neestetické kresby, rozmazané • Kresba o Obsahově chudší, formální zpracování jednodušší o Odpovídá vývojově nižší věkové úrovni Příznaky dysgrafie – fyziologické • Děti s dysgrafií mají ochablé svalstvo rukou o Nezpevněné svaly, vyšší svalové napětí o Často mívají neuvolněnou paži, předloktí, zápěstí a prsty o Pohyby jsou křečovité, nepřesné, rozsah pohybů bývá menší, s rostoucí zátěží stoupá unavitelnost a snižuje se kvalita pohybů • Obtíže s navazováním písmen, udržením řádku, zachováním směru psaní a sklonu, Oblasti reedukace • Cvičení rozvíjející jemnou motoriku a senzoricko-motorickou koordinaci • Grafomotorický nácvik • Osvojování a zapamatování písmen • Písemný projev Dysgrafické obtíže – reedukace • Porucha tvaru o Žák komolí tvar písmene, nepamatuje si postup při správném psaní o Zdůraznění algoritmu, fázování psaní daného písmena, nácvik chybného kroku • Porucha tahu o Písmo je neúhledné, viditelné napojování písmen, zvrácený sklon o Zaměření na proces napojován, nejdříve na velkých plochách, poté na papíře • Porucha vztahu o Dítě není schopné psát písmena ve správném poměru – příliš velká/malá o Pomocné linky – upravené sešity Nevhodné postupy • Dopisování úkolů o přestávce a doma • Přepisování sešitů – neúčinné, často v horší kvalitě Kompenzace • Psaní tiskacím písmem – eliminace stresu ze spojování písmen • Psaní na počítači v kombinaci se psaním krátkých úkolů rukou • Kopírování zápisů v naukových předmětech o Žák by měl čas, v němž ostatní píšou, využít např. ke kreslení náčrtků do sešitu, psací s učebnicí apod. Dysortografie Specifická porucha pravopisu, často spojená s dyslexií (ve vybraných případech se však vyskytují obtíže pouze v písemném projevu, zatímco čtení je v pořádku) Specifické dysortografické chyby • Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek • Rozlišování slabik dy-di… • Rozlišování a vynechávání písmen/slabik • Rozlišování sykavek • Nezvládnutí hranice slov v písmu Chyby postihující aplikace gramatických pravidel • Ovlivněny nedostatečným rozvojem řeči, zejména jazykového citu a nedostatečným osvojením mateřského jazyka Reedukační postupy pro oblast specifických dysortografických chyb • Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek o Fonologický deficit a obtíže při reprodukci rytmu o Při psaní diktátu vhodnější alespoň polohlasně a artikulačně zdůraznit délku – lepší je porušit • Rozlišování slabik dy-di o Chyby mohou být způsobeny obtížemi ve sluchovém rozlišování o Pomůcky ▪ Tvrdé/měkké kostky o Doporučený postup při práci s kostkami ▪ Učitel předříká a dítě ukazuje, jestli je tvrdá/měkká ▪ Vyhledávání a zároveň mačkání na kostce ▪ Určování slabik ve slově ▪ Doplňování slabik do textu, slov se slabik do vět • Rozlišování sykavek s, c, z, š, č, ž o Často podmíněno nesprávnou výslovnosti a nedostatečně rozvinutým sluchovým vnímáním o Brousek pro tvůj jazýček o Pomůcky ▪ Karty s písmeny, obrázky se slovy o Doporučená cvičení ▪ Rozlišování sykavek ve slabikách – učitel vyslovuje • Vynechávání, přidávání, přesmykování písmen, slabik o Nedostatky ve sluchové analýze a syntéze, snížená schopnost vybavování o Nutné provádění systematických cvičení sluchové percepce, vyžadujeme přesnou artikulaci/polohlasné diktování při psaní • Hranice slov v písmu o Spojení dvou a více slov dohromady, spojení předložek se slovy, obtížné rozlišování začátku a konce vět o Obtíže ve fonematickém uvědomení a zvládnutí systému jazyka o Pomůcky ▪ Stavebnice, prvky znázorňující slovo, obrázky, karty s předložkami o Doporučená cvičení ▪ Vyznačování slov částmi stavebnice nebo písemně ▪ Určování počtu slov ve větě – žák opakuje po učiteli větu a počítá Kompenzace dysortografie v povinné školní docházce • Respektování pracovního tempa žáka • Preference kvality před kvantitou • Jistota v osvojení jevu • Dostatečná časová dotace při plnění úkolů • Střídání aktivit k upevňování gramatických jevů + využití PC her • Reflexe chyb s vysvětlením • Využívání gramatických přehledů • Tolerování specifických dysortografických chyb o Projevují se i v cizím jazyce