Legislativní a kurikulární rámec vzdělávání Mezinárodní deklarace • Deklarace ze Salamanky a Akční rámec vzdělávání (1994) • Úmluva o právech dítěte (1991) • Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2006; v ČR 2009) Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 • Kurikulum – RVP – ŠVP Legislativa vzdělávací politiky ČR • Ústava (Listina základních práv a svobod) • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školních poradenských zařízeních v aktualizovaném znění (v. č.197/2016 Sb.) • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných v aktualizovaném znění (v. č. 270/2016 Sb.; 416/2017 Sb.) • Vyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání • Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání • Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzděláván Rámcový vzdělávání program pro základní vzdělávání (2017) Část D Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • Žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními se ve svých potřebách liší Úpravy vzdělávání zahrnují (obecně) • Speciálně pedagogická intervence = zajištění předmětů speciálně pedagogické péče pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, které jsou zaměřeny na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, nácviku sociální komunikace, zrakové stimulace apod. • Pedagogická intervence = vzdělávání žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními ve vyučovacích předmětech, v nichž je třeba zlepšit jeho výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku. Podmínky vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními • Uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při organizaci činností a při stanovování obsahu, forem i metod výuky; • Zabezpečit všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání žáků; • V odůvodněných případech odlišnou délku vyučovacích hodin pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo dělení a spojování vyučovacích hodin; • Pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona případné prodloužení základního vzdělávání na deset ročníků; • Při vzdělávání žáka, který nemůže vnímat řeč sluchem, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho potřebám a s jehož užíváním má zkušenost; • Při vzdělávání žáka, který při komunikaci využívá prostředky alternativní nebo augmentativní komunikace, jako součást podpůrných opatření vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho vzdělávacím potřebám; • Formativní hodnocení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; • Spolupráci se zákonnými zástupci žáka, školskými poradenskými zařízeními a odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství (zejména při tvorbě IVP); Literatura: NÚV. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV, 2017. Zákon č. 561/2004 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. V aktualizovaném znění Vyhláška č. 27/2005 Sb. V aktualizovaném znění