14 LIDSKÁ A UMĚLÁ INTELIGENCE odpovědi na otázky vznesené v prvním spisku napsaném čínsky. Searle poté na první spisek odpoví tak, že odpověď má nejen smysl, ale je v dokonalé čínštině. V průběhu doby, předpokládejme, Searle natolik svou manipulaci s pravidly zdokonalí, ze jeho odpovědi budou ve všech ohledech stejně dokonalé, jako by byly odpovědi rodilého Číňana, jenž přesně rozumí tomu, nač byl tázán. Ve skutečnosti Searle stále neumí čínsky ani zbla. Prostě užívá pravidla. Podle Searla se programy, které se zdají chápat různé druhy vstupů a pak inteligentně odpovídat (jako je Winogradův program SHRDLU), chovají stejně jako Searle v čínském pokoji. Počítače nechápou vstupy, které se jim dostávají, o nic víc, než Searle rozumí čínštině. Počítače pouze operují na základě množiny předepsaných pravidel. Searle tvrdí, že počítače ve skutečnosti nevidí ani nechápou vztah mezi vstupem a výstupem, ale užívají předem dané vztahy, na jejichž základě při povrchním pohledu vypadají inteligentně. Podle Searla tyto programy nejsou nositeli umělé inteligence, pouze se zdají vykazovat inteligenci. Dalo se předpokládat, že badatelé AI nesoutěžili, kdo první z nich přijme Searlovu argumentaci a přizná bláznovství svých pokusů modelovat AI. Řada vědců nabídla odpověď Searlově výzvě, podle níž počítače nejsou tím, zač se vydávají. Například Richard Abelson (1980) argumentoval tím, že užití systémů pravidel v Searlově druhé a třetí příručce je ve skutečnosti inteligentní. Abelson dále argumentuje tím, že děti, které zvládají jazyk, také nejprve užívají pravidla dosti naslepo a teprve později začnou chápat jak tato pravidla, tak jejich užití. Jiní uváděli důkazy, že pochopení vykazuje systém jako celek (zahrnující Searla i jeho instrukce). Některé počítačové programy dokonce ukázaly schopnost napodobit přinejmenším mírný vývoj dovedností a získávám znalostí, byť se existující programy lidské schopnosti zmnožit svou vlastní inteligenci nepřibližují. Pozn. překL: Za pozornost stojí zejména analýza Searlova argumentu podaná manželi Church-landovými - ta důkaz čínského pokoje s ohledem na soudobé poznání vyvrátila. Searlův argument podle Churchlandových pomíjí, že paralelně distribuovaný systém, nadto nadaný plasticitou, je nositelem porozumění jako celek. Jediný neuron také není nijak inteligentní. Čtyřiadvacet miliard neuronů a tri biliony jejich vzájemných spojení již nositelem inteligence být mohou. Pokud by v čínském pokoji pracovaly tri biliony Searlů, jako celek by se čínsky naučily. V praxi argument čínského pokoje vyvrací zejména artilekty, viz výše. 14.5 Zdokonalení inteligence: efektivní, neefektivní a sporné strategie ^rci umělé inteligence se sice velmi namáhali s vytvořením programů napodobujících získávání znalostí a dovedností, nicméně se současné programy ani nepřibližují schopnosti lidského mozku rozšiřovat svou vlastní inteligenci. Lidskou inteligenci je možné ve velkém rozsahu utvářet - lze ji přetvářet, a do- 537 KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE konce rozšiřovat různými druhy zásahů (Detterman a Sternberg, 1982; P„ kins a Grotzer, 1997; R. J. Sternberg, Ferrari, Clinkenbeard a Grigorenko 1996; R. J. Sternberg, Powell, McGrane a McGregor, 1997). Přetvořitelnost í mal eabi-lity) inteligence navíc nemá nic společného s mírou jejího genetického základu (R. J. Sternberg, 1997). Atribut (např. výška) je částečně, nebo dokonce rozsáhle geneticky založen, přesto je ovlivnitelný prostředím. Program Head Start byl spuštěn v roce 1960 jako způsob pomoci předškolákům s hraničními intelektovými schopnostmi a výkonem při vstupu do školy. Dlouhodobé sledování ukázalo, že děti, jež se programu účastnily, byly ve středoškolském věku o více než ročník před dětmi z kontrolní skupiny, které se ho neúčastnily (Lazar a Darlington, 1982; Zigler a Berman, 1983). Děti, které se programu účastnily, dosahovaly v různých testech školních schopností lepších výkonů, méně často vyžadovaly mimořádnou míru pozornosti a péče, s nižší pravděpodobností se mezi nimi objevovaly poruchy chování. Tato měřítka nejsou pravá měřítka inteligence, nicméně vykazují silnou pozitivní korelaci s výsledky testů inteligence. Praktické uplatnění kognitivní psychologie Jistý úspěch zaznamenala i řada novějších programů. Jeden z nich, a to program Reuvena Feuersteina (1980) Instrumental Enrichment, se zabývá výcvikem různých druhů dovedností v průběhu abstraktního uvažování. Zdá se, že je zvláště efektivní při zdokonalování výkonu retardovaných jedinců. Jiný program nazvaný Odyssea (viz Adams, 1986) se dobře uplatnil při zvyšování úrovně intelektového výkonu venezuelských dětí ve věku 10-14 let. Program Philosophy for Children (Lipman, Sharp, Oscanyan, 1980) vyučuje logické myšlení děti mezi 6.-14. rokem. Program Intelligence Applied (R.J.Sternberg, 1986a), zaměřený na výuku intelektových dovedností, zdokonaluje jak dovednosti týkající se náhledu na problematiku (Davidson a Sternberg, 1984), tak schopnosti naučit se významy slov z kontextu coby primární prostředek při rozšiřování slovní zásoby (R.J.Sternberg, 1987a). Učit je možné i praktickou inteligenci (Gardner, Krechevsky, Sternberg, Okagaki, 1994; R. J. Sternberg, Okagaki a Jackson, 1990). Alternativou intelektového obohacení mimo domov může být obohacení domácího prostředí. Podporu tvrzení o významu domácího prostředí přinesli Richard Bradley a Bettye Caldwellová (1984) ve vztahu k vývoji inteligence malvch dětí. Tito badatelé našli v domácím prostředí malých dětí několik faktoru. které zřejmě korelují s vysokým skóre IQ: schopnost hlavní pečující osoby o tově a slovně odpovídat, dále její míra zaujetí dítětem, mna s níž se hlavni pečující osoba vyhýbá omezování a trestání dítěte, organizace Ivzickoho piv středí a rozvrhu činnosti dítěte, možnost opatřil diUHi prmuMvňe prostivilk' /iryadoHtatečnáp/Y>mé/i//ř;o^(pestn)st,)lui/d(»(UMinuh podnětů Bradl« lC»l' dwellová dále zjistili, že tyto faktory lépe předpovídaly výsledkv test MCfclM 538 14 LIDSKÁ A UMĚLÁ INTELIGENCE předpovídal rodinný socioekonomicky status nebo proměnné týkající se struktury rodiny. Je vsak nutné poznamenat, že Bradleyova a Caldwellové studie je korelační, a tudiz ji nelze vyložit jako studii určující kauzální vztahy. Výzkum se rovnez zabyva předškolními dětmi a dětské IQ přibližně do věku čtyř let nepředpovídá vysi IQ dospělých. Skóry IQ navíc ve věku do sedmi let nejsou příhs stabilm (Bloom, 1964). Novější práce (např.Pianta a Egeland, 1994) dokazuji, ze klíčový vyznám pro nestabilní skóre výsledků testů intelektových ^hopnosti ve veku mezi druhým a osmým rokem mohou mít vlivy, jako je ,ciálni podpora ze strany matek a jejich interaktivní chování. sc soci Praktické uplatnění kognitivní psychologie Jaký je váš převažující kognitivní styl? Dokážete-li definovat převažující způsob svých interakcí s prostředím, pomůže vám to vylepšit výkony ve škole nebo v zaměstnání. Smyslem části pojmenované Přemýšlení o myšlení, která je na konci každé kapitoly, bylo oslovit rozličné kognitivní styly za účelem smysluplnější integrace informací, jež kapitoly obsahují. Které otázky vás oslovily víc a které vám nejvíce pomohly? Analytické otázky vyžadovaly, abyste porovnávali, analyzovali a hodnotili myšlenky. Tvořivé otázky vás žádaly, abyste něco vytvořili nebo uspořádali. Praktické otázky vás žádaly, abyste získané informace užili i v dalších situacích. Snažte se své znalosti užít ve všech třech směrech co nejefektivněji a nejpružněji. Bradleyova a Caldwellové data by se neměla vykládat ve smyslu toho, že demografické proměnné mají na skóre IQ malý vliv. Naopak - v průběhu dějin a napříč kulturami se řadě lidských skupin dostal status páriů, podřadných členů sociálního žebříčku. Napříč různými kulturami se u těchto znevýhodněných skupin (např. domorodí Maorové versus Evropané na Novém Zélandu) prokazují v porovnání s ostatními skupinami rozdíly v testech inteligence a schopností (Steele, 1990; Zeidner, 1990). Byl to i případ japonských koželuhů Bura-kumin, jimž se v roce 1871 dostalo emancipace, nicméně nikoli plného přijetí v japonské společnosti. Bez ohledu na jejich špatné výsledky a podřadný status v Japonsku, ti Burakuminové, kteří imigrovali do USA a zacházelo se s nimi jako s jinými japonskými imigranty, dosahovali v testech IQ a školního výkonu úroveň srovnatelnou s jejich japonskoamerickými bližními (Ogbu, 1986). Podobný kladný vliv integrace se ukázal na opačné straně světa. Děti evropských Židů v Izraeli docilují v testech IQ daleko vyšší skóre než děti arabských Židů - s výjimkou dětí vychovaných v kibucech, kde žijí odděleně od rodičů a jsou bez ohledu na svůj původ vychovávány speciálně vyškolenými pečova-teli. Jakmile děti sdílely totožné výchovné prostredí, rozdíly IQ podmíněné úrodností jejich předků se neprojevily (Smilansky 1974). JCJ v ť . AUU. „nřpf dokladů, které svědci pro to, ze pro-V současnosti existuje rozsáhlý počet aoKiauu^ p , j st^í, v němž lidé žijí (např. Ceci, Nightmgale a Baker, 1992, T. E. Reed, 1993, 539 KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE R. J. Sternberg a Wagner, 1994),jejich motiva£»(BÄpfeOollÍer( Uj04j K ohledu na to, jak rozmanité jejich životní podmínky mohou byt Není teih dh Q že studium kognice je v užším úhlu pohledu základem psychologie, v pak základem pochopení lidského chovám obecně. 540