Inkluzivní speciální pedagogika

Etopedie

Vymezení etopedie

Zabývá se podporou žáků s poruchou chování a v riziku poruch chování.
Jedná se o specifickou speciálně pedagogickou disciplínu, která se zaměřuje na rozvoj, výchovu a vzdělávání dětí a mládeže s poruchou chování (respektive v riziku poruch chování nebo problémovým chováním, viz dále).

Hlavní úkol etopedie
  • optimalizace životních perspektiv jedince s tímto postižením
  • jedná se primárně o děti a mládež
  • pozornost může být věnována dospělému jedinci, který se dostává do konfliktu se společností v závislosti na svých nežádoucích vzorcích chování.
Procesní aktivity etopedie (v závislosti na závažnosti poruchy chování) 
  • prevence
  • edukace, případně reedukace
  • rehabilitace
  • intervence
Použití konkrétní uvedené fáze záleží na formách projevů chování jedince a také na prostředí, ve kterém k etopedickému působení dochází.

Optimalizace životních perspektiv

  • směřuje především do oblasti vzdělávání (úzký vztah mezi dosaženým stupněm vzdělání a sociálně přijatelným zařazením jedince do společnosti)
    • vyšší dosažené vzdělání poukazuje na širší možnosti pracovního uplatnění, které může zaručit finanční nezávislost a pozitivní životní perspektivy.
  • V prvotní fázi dosahování životních perspektiv je vhodné zaměřit pozornost na školní neúspěšnost, která bývá průvodním znakem dětí nebo mládeže s poruchou chování.
Školní neúspěšnost odrazuje jedince od studia (nebo navazujícího studia v dalším stupni vzdělávání), neboť nedochází celkově k pozitivnímu prožitku z úspěchu, který zaručuje posilování získaných zkušeností ve vzdělávacím procesu.

S tím souvisí termín „nálepkování“, kdy jednotlivým žákům (pokud se jedná o školní prostředí) bývá uděleno slovní označení související případně s negativním popisem některých vlastností nebo projevů chování
  • jedná se o reakci na nežádoucí chování ve škole ať už ve vztahu k autoritám nebo vrstevníkům, také to může být označení používané pro nedostatečný školní výkon
  • „nálepka“, zjednodušeně „přezdívka“, bývá jakékoliv pojmenování nebo sociální charakterizace, které brání ke změně postoje k jedinci s takovým označením