Dopad na osobnost a Intervence
Dopad na osobnost žáka, jeho psychiku a typické projevy
Žák s poruchou chování (problémovým chováním) se z praktického hlediska dostává do role „nežádoucího žáka“, který může mít jak ze strany spolužáků tak i pedagogů udělenou „nálepku“ (přezdívku, pojmenování jeho typické negativní role, skupinové zařazení apod.).
Negativně nastavené označení může jen prohlubovat jeho chápání svého zařazení (sebe samotného) a snižovat možnost účinnosti realizované intervence.
V úrovni vztahů mezi žákem s tímto postižením a pedagogickým pracovníkem tak převládá očekávání negativních projevů chování, přičemž případné pozitivní projevy ustupují do pozadí.
Možnosti intervence
Jedná se především o takové aktivity, které vedou k následujícím přístupům:- eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů,
- probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity,
- vytvářet důvěru, sebeúctu,
- posilovat pozitivní sociální vztahy jedince k sobě samému i k druhým,
- pomáhat jedinci orientovat se ve vlastním chování, v reakcích okolí na něj,
- poznávat a vyhodnocovat chování jedince v přirozených i cíleně vytvořených situacích,
- motivovat dítě k jiným modelům chování,
- posilovat odolnost dítěte vůči negativním vlivům z okolí.
- přerušení,
- zastavení,
- změna nežádoucího trendu v chování těchto žáků.
- součástí je prostředí, ve kterém intervenci realizujeme - prostředí základních a středních škol
- vycházíme především z prevenčního působení (zaměření se na předcházení vzniku poruchy chování)
- je závislé na profesních vlastnostech pedagogů v přímé činnosti, popř. speciálních pedagogů/etopedů nebo psychologů.
- pro děti a mládež s problémovým chováním nebo již s poruchou chování
- dochází (na rozdíl od jiných disciplín speciální pedagogiky) k segregačním intervencím, které jsou založeny na oddělení jedince z jeho původního vzdělávacího prostředí a umístění do specifických zařízení.
- v rámci inkluzivních tendencí speciální pedagogiky se jedná o heterogenní skupiny dětí a mládeže se společným jmenovatelem – problémovým chováním nebo poruchou chování
- středisko výchovné péče (základním předpokladem poskytovaných služeb je dobrovolnost umístění)
- diagnostický ústav
- dětský domovy se školou
- výchovný ústav
Školní intervence
Je tady vhodné narušit „bludný kruh“, který nepodněcuje ke změně chování.
- Žák s poruchou chování získává „nálepku“, která mu brání v zažívání vlastního úspěchu, čím se jen utvrzuje v tom, že jakákoliv aktivita může být zbytečná a bude postrádat smysl.
- Ve školním prostředí je nutné, aby žák zažíval úspěch a nebyla zviditelňována jen jeho chybovost.
- Při nutném hodnocení používat jen takové sdělení, které je konkrétní a poskytuje žákovi prostor pro změnu.
Kroky intervence ve školním prostředí
- zaměřit se na všechno projevy chování žáka, který spadá do kategorie problémového chování/porucha chování – vhodné pozorovat v rámci přirozených vazeb v kolektivu během vyučování nebo přestávek (není vhodné vytvářet „umělé“ situace)
- správným způsobem interpretovat získané informace – nepodléhat potřebě chování pedagogicky popsat formou odsuzování a kritiky
- intervenovat v rámci skupiny žáků, ale v případě potřeby využívat i individuálního přístupu
- využít možnosti komunikace s rodiči, pokud prvotní pokusy intervence selhávají
- nesmí být příliš složitá
- nemělo bych jít být mnoho
- měly by být nastaveny s respektem k osobnosti žáků.
Často žáci pravidlům nerozumějí nebo jsou předávány jen jako pouhé sdělení bez zpětného zjišťování, jak žáci uváděné fakta přijímají a jsou ochotni akceptovat.