Inkluzivní speciální pedagogika

Dopad na osobnost a Intervence

Dopad na osobnost žáka, jeho psychiku a typické projevy

Žák s poruchou chování (problémovým chováním) se z praktického hlediska dostává do role „nežádoucího žáka“, který může mít jak ze strany spolužáků tak i pedagogů udělenou „nálepku“ (přezdívku, pojmenování jeho typické negativní role, skupinové zařazení apod.). 

Negativně nastavené označení může jen prohlubovat jeho chápání svého zařazení (sebe samotného) a snižovat možnost účinnosti realizované intervence. 

V úrovni vztahů mezi žákem s tímto postižením a pedagogickým pracovníkem tak převládá očekávání negativních projevů chování, přičemž případné pozitivní projevy ustupují do pozadí. 


Možnosti intervence

Jedná se především o takové aktivity, které vedou k následujícím přístupům:
  • eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů,
  • probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat aktivity,
  • vytvářet důvěru, sebeúctu,
  • posilovat pozitivní sociální vztahy jedince k sobě samému i k druhým,
  • pomáhat jedinci orientovat se ve vlastním chování, v reakcích okolí na něj,
  • poznávat a vyhodnocovat chování jedince v přirozených i cíleně vytvořených situacích,
  • motivovat dítě k jiným modelům chování,
  • posilovat odolnost dítěte vůči negativním vlivům z okolí.
Základní cíle intervence - projevy v chování:
  • přerušení,
  • zastavení,
  • změna nežádoucího trendu v chování těchto žáků.
Intervenční působení
  • součástí je prostředí, ve kterém intervenci realizujeme - prostředí základních a středních škol
  • vycházíme především z prevenčního působení (zaměření se na předcházení vzniku poruchy chování)
  • je závislé na profesních vlastnostech pedagogů v přímé činnosti, popř. speciálních pedagogů/etopedů nebo psychologů.
Ryze etopedické působení
  • pro děti a mládež s problémovým chováním nebo již s poruchou chování
  • dochází (na rozdíl od jiných disciplín speciální pedagogiky) k segregačním intervencím, které jsou založeny na oddělení jedince z jeho původního vzdělávacího prostředí a umístění do specifických zařízení.
  • v rámci inkluzivních tendencí speciální pedagogiky se jedná o heterogenní skupiny dětí a mládeže se společným jmenovatelem – problémovým chováním nebo poruchou chování
Zařízení, které zaručují další vzdělávání a intervenční činnost
  • středisko výchovné péče (základním předpokladem poskytovaných služeb je dobrovolnost umístění)
  • diagnostický ústav
  • dětský domovy se školou
  • výchovný ústav


Školní intervence

Je tady vhodné narušit „bludný kruh“, který nepodněcuje ke změně chování. 

  • Žák s poruchou chování získává „nálepku“, která mu brání v zažívání vlastního úspěchu, čím se jen utvrzuje v tom, že jakákoliv aktivita může být zbytečná a bude postrádat smysl. 
  • Ve školním prostředí je nutné, aby žák zažíval úspěch a nebyla zviditelňována jen jeho chybovost. 
  • Při nutném hodnocení používat jen takové sdělení, které je konkrétní a poskytuje žákovi prostor pro změnu.

Kroky intervence ve školním prostředí

  • zaměřit se na všechno projevy chování žáka, který spadá do kategorie problémového chování/porucha chování – vhodné pozorovat v rámci přirozených vazeb v kolektivu během vyučování nebo přestávek (není vhodné vytvářet „umělé“ situace) 
  • správným způsobem interpretovat získané informace – nepodléhat potřebě chování pedagogicky popsat formou odsuzování a kritiky 
  • intervenovat v rámci skupiny žáků, ale v případě potřeby využívat i individuálního přístupu 
  • využít možnosti komunikace s rodiči, pokud prvotní pokusy intervence selhávají
Intervenci provádíme především tam, kde jsou jasně definované pravidla chování

  • nesmí být příliš složitá
  • nemělo bych jít být mnoho
  • měly by být nastaveny s respektem k osobnosti žáků. 

Často žáci pravidlům nerozumějí nebo jsou předávány jen jako pouhé sdělení bez zpětného zjišťování, jak žáci uváděné fakta přijímají a jsou ochotni akceptovat.