Inkluzivní speciální pedagogika
Potřeba podpory vyplývající ze zvýšeného rizika školního neúspěchu
Klíčové pojmy
KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie.Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 1996.
MATĚJČEK, Z.; DYTRICH Z. Děti, rodina a stres.Praha: Galén, 1994.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2002.
- absolutní a relativní školní neúspěšnost
- příčiny školního neúspěchu
- sebedůvěra a její podpora
- podpora žáků ohrožených školním neúspěchem
Školní neúspěšnost
- Při diagnostice příčin je důležitá spolupráce s psychology a PPP
- Je důležité dělit příčiny na vnitřní a vnější, změnitelné a nezměnitelné
- Zároveň je důležité posoudit, zdali se jedná o neúspěch trvalejší, progradující
- Absolutní i relativní školní neúspěšnost vychází z
- Osobnosti žáka
- Rodinné výchovy
- Výkonnosti ve škole
- Školní neúspěšnost má u každého žáka jinou souhru příčin a podmínek, vlastní vývoj i dynamiku
- Dělíme ji na:
- Absolutní
- trvalejšího nebo celkového charakteru
- plyne z nedostatečně rozvinutých intelektových schopností
- Relativní
- způsobeno dočasnými nebo dílčími příčinami
- nesouvisí s intelektovými schopnostmi žáka
- je reverzibilní
- Absolutní
Příčiny relativní školní neúspěšnosti
- sociálně psychologickými faktory školní neúspěšnosti
- Dítě strádající v neúplné rodině s narušenými interpersonálními vztahy
- Sociální zanedbanost
- Velikost rodiny
- Kulturní úroveň rodiny
- Názory rodičů na význam vzdělání jejich dítěte
- Psychické a emoční strádání
- biologicko-psychologickými faktory školní neúspěšnosti
- přetrvávající neuropsychická nezralost pro školu
- nevyhraněná lateralita
- řečové vady
- záchvatovité stavy
- ADHD, ADD
- Vývojové změny v pubertě
- Rekonvalescence (zvýšení únavnosti, kolísavá výkonnost)
- intrapsychickými příčinami školní neúspěšnosti
- záporný vztah žáka k učení
- nedostatečná školní motivace
- záporný vztah k učiteli
- hypobulie
- intelektuální pasivita
Postup při řešení školní neúspěšnosti
- práce se žákem
- zvýšená spolupráce s rodinou žáky
- práce se sociálním klimatem třídy
Podpora
- důležitá je diagnostika příčin => nastavení vhodných podpůrných opatření:
- individuální přístup (motivace, akceptování pracovního tempa, vhodné metody a formy práce)
- např. využívání pomůcek, oznamování zkoušení, zadávání pravidelných úkolů, konzultace, individuální podpo
- úprava obsahu a rozsahu učiva (dočasně – dlouhodobě) - pomáhá k:
- připravenosti dětí na vzdělávání v základní škole
- ukončení základního vzdělání
- ukončení středního vzdělání
- zvýšení možnosti uplatnění na trhu práce
- individuální přístup (motivace, akceptování pracovního tempa, vhodné metody a formy práce)
- přímá intervence učitele
- poskytování individuálních konzultací a doučování
- vypracování plánu pedagogické podpory
- vypracování IVP
Sebedůvěra a sebehodnocení žáků - jakou roli hraje ve vztahu ke školní práci?
- Kladný vztah k sobě samému výrazně ovlivňuje postoj ke školní práci
- Špatné sebehodnocení a řada neúspěchů často způsobuje, že dítě přestane usilovat o dobré výsledky
Jak podporovat a podněcovat sebedůvěru žáka
Z pohledu intelektuálního vývoj | Z pohledu citového vývoje | Z pohledu duševního vývoje |
---|---|---|
Klást přiměřené nároky /nepřekračujeme schopnosti/ | Oceňujeme jeho jedinečnost | Podporujeme zvídavost |
Zdůrazňovat jeho pozitivní stránky | Pomáháme dítěti s přijetím sebe sama, tím, že ho sami přijímáme | Aktivitu dítěte chápeme jako projev tvůrčí fantazie |
Být nápomocný a radovat se z jeho úspěchů | Oceňujeme jeho schopnost empatie | Umožňujeme dítěti vysvětlovat vlastní názory |
Pomáhat nacházet alternativní řešení | Motivujeme ke školní práci
| |
Posilovat strategie pro lepší zvládání problémů |
Podpora žáků ohrožených školním neúspěchem
„4 B“ – Pocit sounáležitosti
Literatura
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.KOHOUTEK, R. a kol. Základy pedagogické psychologie.Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 1996.
MATĚJČEK, Z.; DYTRICH Z. Děti, rodina a stres.Praha: Galén, 1994.
VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2002.