SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA kombi-studia Speciálně pedagogická terminologie. Vymezení základních pojmů, vztahujících se k podpoře dětí/žáků se SVP při jejich vzdělávání. CO SE VÁM VYBAVÍ, KDYŽ SE ŘEKNE SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA? Slido.com 53053 SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA ¡ v širším smyslu – jako vymezení každé speciálně zaměřené pedagogiky (podle věku, předmětu) ¡ v užším smyslu – věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který vyžaduje speciální přístup při vzdělávání a speciální podporu při pracovním a společenském uplatnění ¡ současné pojetí – zabývá se problematikou jedince se znevýhodněním od jeho narození až po stáří (raný a předškolní věk, školní věk, adolescence, dospělost a stáří) Novinky z Floridy – od Special education k … Exceptional Education - mimořádná pedagogika Unique abilities / skills - unikátní dovednosti SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA ¡ termín poprvé v r. 1957 brněnský pedagog a spisovatel RNDr. Bohumír Justyn Popelář ¡ od r. 1973 začal užívat český speciální pedagog, zakladatel logopedie, foniatr prof. Miloš Sovák Cíle ¡ vychází z principu humanismu à uznání hodnoty a svébytnosti člověka ¡ vychází z práv lidí s postižením na rozvoj a respektování jejich osobnosti a práva na vzdělání INTERDISCIPLINÁRNÍ VZTAHY ¡ obecná pedagogika a didaktika ¡ dějiny pedagogiky a dějiny školství ¡ psychologie, patopsychologie a psychopatologie ¡ sociální psychologie, sociologie, sociální patologie ¡ filozofie výchovy, teorie výchovy ¡ pedagogika volného času, andragogika, pedagogická diagnostika Jednotlivé pédie pak mají vztahy na další obory ¡ biologie, medicína (pediatrie, psychiatrie, ortopedie, neurologie, ORL, foniatrie, plastická chirurgie…), technika TERMINOLOGIE ¡ postižený člověk – nahrazováno § à jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením ¡ WHO 1980 a změna z r. 1990 – viz kapitoly s. 114, obr. 2 § poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace OZNAČENÍ ODLIŠNOSTI – ŽÁK SE SVP TERMINOLOGIE / LEGISLATIVA Podle legislativy – původní znění školského zákona č. 561/2004 Sb. ¡ = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný ¡ Zdravotní postižení § postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování ¡ Zdravotní znevýhodnění § zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc ¡ Sociální znevýhodnění § rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka Lineárnídělení Do roku 2015 OZNAČENÍ ODLIŠNOSTI Podle současné legislativy • „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností …nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními …potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“ • Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. NOVĚ zdravotní znevýhodnění jako zastřešující pojem DĚLENÍ PODLE DRUHŮ POSTIŽENÍ (DLE M. SOVÁKA) ¡ Psychopedie ¡ Somatopedie ¡ Logopedie ¡ Surdopedie ¡ Tyflo- nebo Oftalmopedie ¡ Etopedie ¡ nově § Specifické poruchy učení (SPU) § kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami ¡ východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality ¡ projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním ¡ často v kombinaci MEDICINSKÝ A SOCIÁLNÍ MODEL POSTIŽENÍ METODY ¡ reedukační § zlepšují nerozvinuté funkce ¡ kompenzační § zdokonalení výkonnosti jiných, než postižených funkcí ¡ rehabilitační § ve významu znovu-uzpůsobení (rehabilitace) § ve významu uzpůsobení (habilitace) § s cílem odstranit následky postižení a dosáhnout socializace osoby SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ ZÁSADY (KÁBELE) § Zásada prevence – preventivní předcházení poruch (somatické, psychické) včasným preventivním vyšetřením § Zásada komplexnosti – poskytnutí péče ve všech složkách a úsecích komplexní rehabilitační péče § Zásada dispenzarizace – trvalé sledování jedince (v postižení není sám) § Zásada integrace, socializace a resocializace – zařazování do různých forem společenského života § Zásada optimálního prostředí – podnětné prostředí URČI, O KTEROU „PEDII“ SE JEDNÁ… Kahoot.it ZAJÍMAVOSTI • https://www.lideodvedle.cz • https://lideodvedle.cz/metodiky/ • https://youtu.be/-QQV89b4y-M – taxi • https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie • https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec • https://youtu.be/YjQYLdAFgEA - na zastávku - ZP • https://youtu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP • https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP • https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo - nádraží - SP • https://youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP • https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc - plošina - TP • https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg - exkurze - TP POUŽITÁ LITERATURA