Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1

TÝDEN 6 Případová studie

Design případové studie je užitečný nejen jako metoda pro věděcký výzkum, ale také jako praktický nástroj uplatnitelný v pedagogické praxi.  Skrze případové studie je možné učit se na základě zkušeností získávaných při řešení konkrétních situací. Analytický přístup pomáhá najít životaschopné řešení určitého reálného nebo i modelového problému. Strategii případové studie tak můžete využít nejen při psaní své závěrečné práce, ale bude se vám hodit i později v praxi při práci s jednotlivci, kolektivy či organizacemi.

Případová studie je do detailu rozebraný, popsaný a z určitého hlediska zanalyzovaný případ. Jejím smyslem je porozumět případu do hloubky a v konrétním kontextu.  V prakticky orientovaných oborech jako je pedagogika může zahrnovat i hledání řešení nějakého problému, který se případu týká. Je možné jí využít prakticky v jakémkoli oboru od lékařství, přes psychologii či sociologii až k marketingu. Případovou studii můžete použít k analýze vlastních postupů a strategií, ale třeba i ke komunikaci tématu problému s kolegy a kolegyněmi, nebo třeba s rodiči. Je to skvělý nástroj evaluace pedagogických intervencí.

Seznamte se s designem případových studií v pedagogice a přečtěte si text: 

Sedláček, M. (2007) Případová studie. In. Švaříček, R.,  Šeďová K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. S. 96 - 112. 

Po přečtení textu zodpovězte následující odpovědník

/el/ped/jaro2020/SPp232/odp/tb/Ukol_1.qdesc

Zde máte několik studií postavených na metodologii případové studie. Nahlédněte alespoň do jedné, jejíž téma vás zaujme.

PEKÁRKOVÁ, Simona et al. 2010. Nemoc bezmocných: Lehká mentální retardace. Praha:  Člověk v Tísni
(Při čtení se zaměřte především na následující strany: 4 - 10, 15 - 17, 32 - 62.)

https://www.clovekvtisni.cz/nemoc-bezmocnych-lehka-mentalni-retardace-1079pub

KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi., Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. 

https://soced.cz/cs/2014/03/druhe-cislo/ 

JARKOVSKÁ, Lucie. 2009. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 45(4) s. 727–752. 

http://sreview.soc.cas.cz/uploads/4e46abcb7295d6f727ac95fedffcee171b3633d8_Jarkovska.pdf


Odpovědník:

Po přečtení textu od M. Sedláčka se pokuste odpovědět na otázky v odpovědnímu. Sami si zkontrolujete odpovědi.