Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1

TÝDEN 11 Kvalitativní výzkum II.


Základní pojmy:

deduktivní vs. induktivní strategie, strategie výběru případu, výzkumný design, konceptuální rámec, preempirická fáze, empirická fáze, biografie, diskurzivní analýza, etnografie, případová studie,  typy případů, "hustý popis", metoda konstantního srovnávání, indikátory, koncepty, proměnné, teorie, pozorování (ne/zúčastněné, ne/přímé, ne/strukturované), hloubkový rozhovor, ohniskové skupiny, nevtíravé techniky, gate keeper, terénní poznámky

Literatura:

Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskumPraktická príručka. Bratislava: Ikar. Str. 13-25, 131-164.
Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 83-126, 142-206.
Šeďová, K., Švaříček, R. 2013. „Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu.“ Pedagogická orientace, 23 (4): 478-510. Str. 491-497.

Audiopřednáška:


Studijní literatura:

Viz kapitola Kvalitativní výzkum 1


Příklady publikovaných kvalitativních výzkumů:

HOLPUCH, P. (2011): Bezdomovectví jako přístup k životu. Biograf(54): 112 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v5401

ŠEĎOVÁ, Klára; SEDLÁČEK, Martin. Žákovská participace jako předmět akčního výzkumu. Studia paedagogica, [S.l.], v. 20, n. 2, p. 33–58, čec. 2015. ISSN 2336-4521. Available at: <http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1133>. Date accessed: 29 dub. 2020

NEDBÁLKOVÁ, K. (2009): Řád veřejných toalet: Píšu pro sociologii, ne pro svoji zábavu. Biograf (49): 50 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v4901

ČERVENKA, K. (2016) Sud, který nemá dno? Brno: MUNI. Dostupné na adrese http://docplayer.cz/110149890-Sud-ktery-nema-dno.html