TÝDEN 1 Informace o předmětu
Rozsah: Tato osnova je společná pro dva předměty: SPk 126 (studenti kombinované formy Speciální pedagogiky) a SPc305 (studenti CŽV)
Předmět SPk 126: 3 kr., k
Předmět SPc305: 6kr., zk
Vyučující: PhDr. Helena Vaďurová, M.Sc., Ph.D., e-mail: vadurova@ped.muni.cz
Anotace:
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace nezbytné pro tvorbu odborného textu, potažmo bakalářské práce. Studenti se stručně seznámí s jednotlivými fázemi výzkumu a získají základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Prostor bude věnován také zásadám pro tvorbu odborného textu, etice ve výzkumu a informačním zdrojům.
Komunikace:
Pokud s námi budete chtít komunikovat e-mailem, prosíme, používejte výhradně univerzitní adresu a do předmětu e-mailu napište kód předmětu. V průběhu semestru je možné se s námi domluvit na konzultaci prostřednictvím MS TEAMS.
Pravidla chování a komunikace v kurzu:
Semináře a přednášky jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zkušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost.
Online výuka: Studující mají během online výuky zapnutou kameru. Věříme, že počítač či telefon budou studující během online výuky využívat výhradně pro potřeby účasti v semináři.
Průběh výuky:
Výuka v semestru jaro 2021 proběhne online formou. Synchronní online výuka bude probíhat prostřednictvím MS TEAMS.
Obsah předmětu je rozdělen do tematických celků po týdnech. Způsob práce se studijními materiály a Informačním systémem MU probereme na prvním setkání. Každý týden (s výjimkou týdnů s četbou) se studujícím otevře jedna osnova. Její součástí jsou studijní materiály. V ISu budou zpřístupněny také osnovy přednášek. Tyto materiály však NEJSOU vyčerpávajícím studijním materiálem. Pro úspěšné složení zkoušky je nezbytné seznámit se s doporučenou literaturou.
V týdnu 5, 9, 12 mají studující odevzdat výpisy z četby. Podrobné informace viz níže.
Podmínky získání kreditů:
Celkové hodnocení se skládá z výsledku zkoušky (70%) a hodnocení průběžných úkolů (30%). Každou z těchto částí musí student splnit minimálně na 60%.
Zkouška bude mít formu písemného testu s uzavřenými otázkami (A, B, C, D). Test bude obsahovat 35 otázek, každá je hodnocena 2 body. Pro úspěšné ukončení předmětu musí student získat minimálně 42 bodů z testu. K výsledku testu bude přičteno bodové hodnocení ze samostatné práce.
Průběžná četba je zadána v sylabu předmětu (týden 5, 9, 12). Studenti odevzdávají výpisy z četby prostřednictvím příslušné odevzdávárny v interaktivních osnovách. Každý úkol je hodnocen 10 body. Pro úspěšné ukončení předmět musí student získat minimálně 18b.
Studenti kombinované formy (SPk)
Prospěl 100 - 60
Neprospěl 59 - 0
Studenti CŽV (SPc305)
Stupeň | Bodové hodnocení |
A | 100 - 92 |
B | 91 - 84 |
C | 83 - 76 |
D | 75 - 68 |
E | 67 - 60 |
F | 59 - 0 |
Základní literatura:
Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Časový rozvrh a rozpis témat kurzu (jedná se o nástin, může se v průběhu semestru měnit)
Týden | Obsah | Splněno |
Týden 1 | Seznámení s průběhem kurzu, požadavky a doporučenou literaturou ZDROJ: Interaktivní osnovy | |
Týden 2 8. 3. - 14. 3. 2020 | Co je to věda?: věda versus zdravý rozum; přírodní x sociální věda; kauzalita a korelace Etika ve výzkumu: informovaný souhlas, anonymizace dat, problémy a témata pedagogického výzkumu LITERATURA: Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 12-30. Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Str. 31-45. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 22-27. Punch, K. F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Str. 41 - 45. PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex pro český pedagogický výzkum: zdůvodnění a návrh. In Český pedagogický výzkum v mezinárodním kontextu. Sborník příspěvků XVII. Ročníku celostátní konference ČAPV. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2010. s. 10-16, 7 s. ISBN 978-80-7368-769-4. | |
Týden 3 15. 3. - 21. 3. 2020 | Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad); výzkumný problém; plán výzkumu a jeho struktura Výzkumná otázka: typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum: rozdíly, výhody a nevýhody, možnosti využití LITERATURA: Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 12-30. Gavora, P. 2000. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Str. 31-45. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 22-27. Punch, K. F. 2008. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Str. 41 - 45. | |
ONLINE 20. 3. 2021 9:00 - 11:00 | Online setkání prostřednictvím MS TEAMS Konzultace, procvičování učiva. Studující přichází seznámeni s obsahem týdnů 2 a 3. | |
Týden 4 22. 3. - 28. 3. 2020 | Jak psát odborný text, struktura seminární a bakalářské práce; struktura odborného textu; pokyny děkana a Standardy závěrečných prací KSIP, volba tématu práce, vyplnění projektu v Isu Informační zdroje: vhodné a nevhodné zdroje, kritická práce se zdroji, zásady správného citování zdrojů Informace: informační prameny, informační instituce, jak hledat informace, hodnocení informací; elektronické zdroje a databáze LITERATURA: Šanderová, J. 2005. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Slon. Str. 85-142 Šeďová, K., Švaříček, R. 2013. „Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu.“ Pedagogická orientace, 23 (4): 478-510. Str. 491-497. Pedagogická fakulta MU. Pokyn děkana č. 1/2010 K realizaci závěrečných (bakalářských, diplomových, rigorózních a disertačních) prací. 2014. [cit. 15. září 2015] Dostupné na World Wide Web: <http://is.muni.cz/do/ped/VPAN/pokdek/Pokyn_dekana_c._1-2010__2_.pdf>. Spousta, V. et al. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce. Brno: PdF MU. | |
Týden 5 Deadline 4. 4. 2021 | Četba Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna. Rozvaha výzkumného projektu. In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 35-56. ISBN 978-80-7571-025-3. Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 1 do 28. 3. 2020 23:59. | |
Týden 6 5. 4. - 11. 4. 2021 | Případová studie ve speciálněpedagogickém výzkumu LITERATURA: Sedláček, M. (2007) Případová studie. In. Švaříček, R., Šeďová K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. S. 96 - 112. | |
Týden 7 12. 4. - 18. 4. 2021 | Kvantitativní výzkum I. Hypotéza a operacionalizace: Jak vypadá hypotéza, formulace dobré hypotézy, základní pravidla formulování hypotézy, špatné hypotézy, proměnná, zkreslení Výzkumný soubor: základní soubor; reprezentativní a nereprezentativní výběr; náhodný a nenáhodný výběr; popis výzkumného souboru LITERATURA: Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str. 60 – 69. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Str. 17 – 23. Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 165 – 176. | |
Týden 8 19. 4. - 25. 4. 2021 | Kvantitativní výzkum II. Základní techniky sběru dat: dotazník, experiment, formulace otázek LITERATURA: Skutil, M. a kol. 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Str. 60 – 69. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. Str. 17 – 23. Disman, M. 2002. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Str. 165 – 176 | |
Týden 9 Deadline 2. 5. 2021 23:59 | Četba Špaček, Ondřej. Populace a výběr. In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 123-140. ISBN 978-80-7571-025-3. Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 2 do 2. 5. 2021 23:59. | |
Týden 10 3. 5. do 9. 5. 2021 | Kvalitativní výzkum I. Tradice a principy kvalitativního výzkumu: zakotvená teorie, etnografie, případová studie LITERATURA: Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar. Str. 13-25. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 83-126, 142-206. Mareš, J. (2010) Případová studie. | |
Týden 11 Materiály přístupné v IS od 10. 5. do 16. 5. 2021 | Kvalitativní výzkum II. Jak sbírat a analyzovat kvalitativní data: rozhovor, pozorování, terénní výzkum Jak analyzovat kvalitativní data: provázanost teorie a analýzy, jak interpretovat data, kódování poznámek LITERATURA: Silverman, D. 2005. Ako robiť kvalitatívny výskum. Praktická príručka. Bratislava: Ikar. Str. 13-25, 131-164. Švaříček, R., Šeďová, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Str. 43-50, 83-126, 142-206. Šeďová, K., Švaříček, R. 2013. „Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu.“ Pedagogická orientace, 23 (4): 478-510. Str. 491-497. | |
Týden 12 Deadline 21. 5. 2021 23:59 | Četba Heřmanský, Martin. Analýza a interpretace dat v kvalitativním výzkumu. In: Novotná, Hedvika, Šťovíčková Jantulová, Magdaléna, Špaček, Ondřej. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií, 2020, s. 415-446. ISBN 978-80-7571-025-3. Výpisy z četby vložte do Odevzdávárny 3 do 21. 5. 2021 23:59. | |
ONLINE pouze pro studující SPk126 | Online setkání prostřednictvím MS TEAMS Konzultace, procvičování učiva. Studující přichází seznámeni s obsahem týdnů 4 - 12. |
Sylabus ke stažení: