Zápatí prezentace1 Metodologie speciálněpedagogického výzkumu 1 20. 3. 2021 Zakončení: zkouška Vyučující: Helena Vaďurová, e-mail: vadurova@ped.muni.cz Zuzana Szabó Lenhartová, e-mail: lenhartova@mail.muni.cz Anotace kurzu: Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace nezbytné pro tvorbu odborného textu, potažmo bakalářské práce. Studující se stručně seznámí s jednotlivými fázemi výzkumu a získají základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Prostor bude věnován také zásadám pro tvorbu odborného textu, etice ve výzkumu a informačním zdrojům. Průběh výuky Interaktivní osnovy – asynchronní materiály Synchronní online setkání Samostatná práce – četba Zkouškový test Pravidla komunikace v kurzu: Semináře a přednášky jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zkušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost. Asynchronní výuka Interaktivní osnovy Audiopřednášky, literatura, další zdroje Téma na každý týden Synchronní online setkání V čase běžné výuky proběhne synchronní online setkání prostřednictvím MS TEAMS Obsah setkání: Četba, konzultace, procvičování Studující přichází seznámeni se studijními podklady! Studující mají během online výuky zapnutou kameru. Věříme, že počítač či telefon budou studující během online výuky využívat výhradně pro potřeby účasti v semináři. Samostatná práce V týdnu 5, 9, 12 odevzdají studující kvalitní výpisy z četby do příslušné odevzdávárny. Každý úkol je hodnocen maximálně 10 body. Student musí dosáhnout minimálně 60%, aby mohl skládat závěrečnou zkoušku. Způsob hodnocení Celkové hodnocení se skládá z výsledku zkoušky (70%) a hodnocení průběžných úkolů (30%). Zkouška – online test s uzavřenými otázkami. Studující musí získat minimálně 42 bodů. Diskusní fórum Pokud máte jakékoli dotazy k průběhu výuky, můžete využít diskusní fórum v interaktivních osnovách. Určitě nebudete s vaším dotazem jediní! Zápatí prezentace12 Věda, výzkum proměnné Týden 2 Vědecká metoda 6 principů vědecké metody: ̶ Empirická ověřitelnost ̶ Studie a její závěry jsou opakovatelné ̶ Studie je objektivní (nezávislá na osobě výzkumníka) ̶ Studie je transparentní – otevřen. kontrole ̶ Hypotézu je možné falsifikovat ̶ Logicky koherentní (Scholten, 2016, online) Přírodní vs. sociální věda ̶ Rozsáhlost přirozených systémů v sociálních vědách ̶ Riziko zkreslení: Nelze dosáhnout úplného popsání přirozeného systému, vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. redukce počtu pozorovaných proměnných redukce počtu analyzovaných vztahů mezi proměnnými redukce populace na vzorek redukce časového kontinua na jeden časový bod ̶ Korelace = statistický vztah mezi proměnnými ̶ Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínku kauzálního vztahu) Kauzalita ̶ Abychom mohli prohlásit, že vztah mezi dvěma proměnnými má kauzální charakter: ̶ Musí existovat souběžné změny v obou proměnných ̶ Musíme vyloučit existenci další, vnější příčiny ̶ Změny v obou proměnných musí nastat v logickém časovém pořadí (Disman, p. 28) Kauzalitu může prokázat pouze experiment Pomůže nám experiment? Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) Zápatí prezentace19 Manipulace nezávisle proměnné produkuje Změny závisle proměnné Zápatí prezentace20 Proměnné ̶ Závisle proměnná (dependent variable) ̶ Chování, které chceme analyzovat, měřit, pozorovat a měnit ̶ „Závisle“ – hodnoty této proměnné závisí na nějaké experimentální manipulaci během experimentu Zápatí prezentace21 ̶ Jak ji definujeme? Pozornost, poslušnost, agresivitu…. Jak bychom mohli definovat agresi a rušivé chování? ̶ Např. Waters a kol. (2009) definovali agresi a rušivé chování: „Agrese byla definována jakou bouchání, kousání, škrábání terapeuta. Rušivé chování jako házení předmětů, strkání do nábytku, kopání do věcí nebo padání na zem.“ Zápatí prezentace23 ̶ Nezávisle proměnná (independent variable) ̶ Také experimentální nebo intervenční proměnná ̶ Proměnná, kterou budeme v průběhu experimentu měnit, se kterou budeme manipulovat Zápatí prezentace25 ̶ Intervenující proměnná (confounding variable) ̶ Nekontrolované veličiny, o nichž víme nebo máme podezření, že ovlivňují závisle proměnnou Zkreslení – intervenující proměnná Zápatí prezentace27 ̶ Vnější proměnná (extraneous variable) ̶ Faktory prostředí, které se výzkumník snaží udržet pod kontrolou (viz výše – přirozené prostředí) Etické aspekty výzkumu Týden 2 Belmont report (1979) ̶ Formulace tří hlavních zásad směrem k účastníkům výzkumu, jejichž dodržování je posuzováno: ̶ Respekt ̶ Prospěšnost ̶ Spravedlnost Zápatí prezentace30 ̶ Výzkumnice vede rozhovor s žákyní páté třídy. Výzkum se týká efektivity podpůrných opatření a jsou v rámci něho realizovány rozhovory s vyučujícími, kteří vyučují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, s těmito žáky a se speciálními pedagogy ze škol i poraden. Žákyně během rozhovoru několikrát řekne: „Já jsem prostě úplně blbá. Nejde mi to a nikdy nepůjde. Jsem k ničemu.“ Když to zopakuje potřetí, výzkumnice řekne: „Nejsi blbá, jen potřebuješ speciální přístup. Já vidím, že jsi úžasná a upřímná mladá žena.“¨ ̶ Zamyslete se, zda se výzkumnice zachovala eticky. Je vhodné, aby výzkumník komentoval a hodnotil odpovědi participantů a participantek výzkumu? Má intervenovat, když cítí, že participant/ka prožívá něco těžkého? Informovaný souhlas • Kdo zkoumá • Co a proč je předmětem výzkumu • Jaká data budou zpracovávána • Jak, kde, jak dlouho budou zpracovávána, uchovávána data • Kde budou data zveřejněna – IS • Souhlas je možné kdykoli odvolat bez sankce • Právo nahlížet do „svých“ dat Nařízení (EU) 2016/679 o ochraně osobních údajů Zápatí prezentace32 Výzkumné téma, výzkumná otázka Týden 3 Kde začít? ̶ Co mě zajímá? ̶ Jaké téma mi pomůže v mém profesním rozvoji? Nebo v dalším vzdělávání? ̶ Co je užitečné pro prostředí, kde pracuji? ̶ Co by se dalo vylepšit? ̶ Co ještě nevím a vědět bych chtěl/a? ̶ Do jakého prostředí mám přístup? Pedagogické odborné časopisy: ̶ Pedagogika: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs ̶ Pedagogická orientace: https://journals.muni.cz/pedor ̶ Studia Paedagogica: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica ̶ Pedagogika.sk: http://www.casopispedagogika.sk/ ̶ Jiné/oborové: http://rozcestnik.nidv.cz/front/sekce/73?idCategory=73 ̶ Orbis scholae: https://karolinum.cz/casopis/orbis-scholae ̶ Komenský: https://www.ped.muni.cz/komensky/ ̶ Speciální pedagogika ̶ Špeciálna pedagogika (Univerzita Prešov) Databáze: ̶ EBSCO ̶ https://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=22 Hierarchie konceptů Plán výzkumu Výzkumná oblast Výzkumné téma Výzkumný problém Obecné výzkumné otázky Specifické výzkumné otázky Otázky při sběru dat Zápatí prezentace37 Výzkumná oblast …něco o autismu …pracuji v domově pro seniory …proměny diskursu o postižení …studuji logopedii, ráda pracuji s malými dětmi Zápatí prezentace38 Výzkumné téma ̶ Rozvoj komunikace u dětí s PAS ̶ Možnosti aktivizace seniorů v domovech pro seniory Zápatí prezentace39 Výzkumný problém ̶ Co? Kde? Jak? ̶ Rozvoj funkční komunikace u dítěte s PAS prostřednictvím postupů ABA Zápatí prezentace40 Výzkumná / Experimentální otázka ̶ Dobře naplánovaná, jasné vyjádření toho, co chce výzkumník zjistit ̶ Obsahuje vztah mezi dvěma jevy (měřitelné koncepty) ̶ Jaký efekt má NEZÁVISLE PROMĚNNÁ na ZÁVISLE PROMĚNNOU u jaké POPULACE a v jakém PROSTŘEDÍ? Zápatí prezentace41 Zhodnoťte následující otázky? ̶ Je inkluzivní vzdělávání prospěšné nebo vede ke zpomalení nadaných žáků? ̶ Jak se promítne přerušení prezenční výuky v době pandemie COVID-19 na naplňování cílů RVP u žáků 9. tříd? ̶ Jak je možné pracovat s osobami ve VTOS? CO U KOHO KDE Zápatí prezentace42 ̶ Rozdělte se do skupin a zkuste promyslet: ̶ Výzkumnou oblast ̶ Výzkumné téma ̶ Výzkumný problém ̶ Výzkumnou otázku Zápatí prezentace43 KVANTITATIVNÍ A KVALITATIVNÍ VÝZKUM Kvalitativní výzkum Kvalitativní přístup je proces zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založený na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu. Záměrem výzkumníka je za pomocí celé řady postupů a metod rozkrýt a reprezentovat to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu. (Švaříček, Šeďová, 2007:17) Kvantitativní výzkum Kvantitativní výzkum je založen na testování hypotéz, tedy jejich potvrzení či vyvrácení. Využívá kvantifikační či statistické metody (Hendl, 2008) Kvantitativní vs. kvalitativní výzkum Kvantitativní číslo Kvantifikace dedukce nestrannost, odstup ověřování hypotéz/teorie standardizované metody sběru dat víme přesně, jaká dat sbírat Lineární výzkumný plán Kvalitativní slovo Interpretace indukce vcítění se, ponoření se vytváření teorie nestandardizované metody sběru dat sbíráme všechna data cirkulární výzkumný plán Kdy zvolit jaký přístup? Kvantitativní • Fenomén, o kterém máme nějaké informace • Aplikace teorie • Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné • Ambice zobecňovat závěry na populaci Kvalitativní • Nové téma, neexistuje teorie, je těžké identifikovat proměnné • Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí • Zájem o význam a interpretace, porozumění z pohledu aktérů • Nemáme ambice zobecňovat závěry na populaci Příklady: ̶ Postoj veřejnosti k lidem s postižením ̶ Žák – uprchlík v českém vzdělávacím systému ̶ Příčiny neúspěšného dokončení SOŠ ̶ Hodnoty mladých ̶ Metoda TPR u žáků s SPU