Inspirace – pomůcky a příklady diferenciace Mgr. Markéta Olbertová Pomůcky Montessori KOVOVÉ ÚTVARY ELIPSA TROJÚHELNÍK ČTVEREC OBDÉLNÍK PĚTIÚHELNÍK Skládání písmen Využití pomůcek (příklad Montessori) HLÁSKOVACÍ KOMODA v komodě jsou předměty, které na konkrétní písmeno (hlásku) začínají, končí nebo se procvičované písmeno (hláska) objevuje uprostřed Písková deska, vějíře SLOVA A VĚCI KNÍŽKY • poskládej jako harmoniku • odkrývej písmena a čti slovo Slovní zásoba a tvoření slov - antonyma Slova mnohoznačná Příklady aktivit: • písnička Není oko jako oko (Svěrák, Uhlíř) • karty se sadami obrázků nebo dvojice předmětů • obrázkové domino • domino se slovy mnohoznačnými • zakreslení významů slov k některým mnohoznačným slovům. • připravit zajímavou sbírku předmětů Synonyma Antonyma Tvoření slov kořen - předpona - přípona - koncovka Tvarosloví - bezpečné rozpoznání slovních druhů - rozlišování tvarových homonym (Tráva je zelená – sloveso ale Viděl jsem je v kině – zájmeno) - rozlišování různých tvarů ohebných slov (veselý chlapec ale veselí chlapci) Skladba - bezpečně určit základ podmětu ve větě S – /Z – /VZ Párové souhlásky Psaní velkých písmen Dělení slov na slabiky Vyjmenovaná slova Vytvořte věty se stejně znějícími slovy: pobýt – pobít blízká – blýská milý – myli slepýš – slepíš sýra – síra výr – vír vyla – víla – vila Opravte chyby: Děti postávaly před víkladní skříní s mobilními telefony. Takhle zlobyt při tělesné víchově si nezvikejte. Lyžařský vícvyk se nám lýbyl. V televyzi jsme vislechli zprávy o počasí. Pomůcka Vidico od Nienhuisu • dát si tam jakoukoli slovní zásobu, dítě se podívá, zase zakryje a píše, podívá, zakryje, zapamatuje si a napíše, nakonec papír vyndáme a zkontroluje si. Slovní druhy Pomůcky Druhy vět, interpunkce ve větě Přímá řeč Cvičení V core 8911 Ránodní djesnocený bývor ropuch uční zveřjnil fednici porch nčuí. „Pochy uení je všeobec používa term vztehují se k heterogen skupině poruch, rteké se jropevují rývazními ožtybemi v kodonalém zvládnutý jedné neb více dovednostý nasloucháný mluvený čtený psaný uvažování, matematických a ostatních schopností a dovednostý, které jsou tradičně očnazovány jako sdutijni. Termin poruchy učeni je tedy vhodně aplikován i v situacích, kdy dejinci vykazují významné obtíže v kodonalém zvládání sociálních a ostatních adaptivních schopností a dovedností.“ Diferenciace – porozumění textu Čtení s porozuměním - otázky • Sem napiš své jméno: • ………………………………………………….. • První úkol je ten, kterým začíná každý pracovní list. Na řádek napiš svoje jméno, aby bylo poznat, kdo pracovní list vyplnil: • ………………………………………………….. • Jakou barvu má tráva? • ………………………………………………….. • Tak pozor, začínáme. Jakou barvu může mít tráva v horkém létu, když hodně dlouho nepršelo? Takže nepiš zelenou! To by si myslelo malé dítě, že tráva může být jedině zelená. • ………………………………………………….. • Co je menší: slon nebo sova? • ………………………………………………….. • Představ si, že jsi v zoologické zahradě a okukuješ tam různá zvířata – malá, velká, opeřená i lysá. Napiš, co je menší, jestli slon nebo sova? Nenech se zmást! • ………………………………………………….. Úprava textu Jak dostala propast Macocha své jméno (1.úroveň) Za devíti lesy, za devíti potoky je vesnice Vilémovice. Kdysi tam býval jeden sedlák, vdovec, a měl malého synka. Pak se znovu oženil, aby nebyl sám. Ale nová žena neměla nevlastního chlapce ráda, co udělal, nic jí nebylo po chuti. Jak dostala propast Macocha své jméno (2.úroveň) Je jedna vesnice, která se jmenuje Vilémovice. Kdysi tam bydlel jeden sedlák, kterému umřela žena. Měl malého synka. Znovu se oženil, aby nebyl sám. Ale nová žena neměla chlapce ráda. Nelíbilo se jí nic, co udělal. Jak dostala propast Macocha své jméno (3.úroveň) Byla jedna vesnice. Ve vesnici bydlel sedlák s malým synem. Sedlákovi umřela žena a on se znovu oženil. Nová žena neměla chlapce ráda. Diferencované úkoly • Obejdi dvakrát svoji židli. • Mám pro tebe úkol. Bude to trochu jako na kolotoči. Postav se a dvakrát za sebou jdi dokola kolem svojí židle. • Zatleskej. • Jestlipak někdy chodíš do divadla? Na konci představení diváci tleskají. A to je úkol pro tebe, zvedni ruce a zatleskej. • Usměj se. • Víš, jak můžeš někomu zlepšit špatnou náladu? Je to velmi jednoduché. Podívej se na někoho a usměj se. • Řekni tři jména na písmeno K. • Každý z nás má jméno. Máš nějaké oblíbené? Zkus vymyslet tři jména začínající na písmeno K.