Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Věda jako sociální aktivita •„Kritéria rozlišující to, co je a co není věda, se utvářejí uvnitř jednotlivých společenství vědců.“ (Hendl, 2005, s. 31). • •" ... věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“ (Disman, 1993, s. 13) • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Proč to je ve vědách, zabývajících se člověkem, tak složité? • •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení), vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně •Nemůžeme manipulovat s lidmi nebo na nich činit pokusy • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! • KORELACE VS KAUZALITA Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! VĚDY, ZABÝVAJÍCÍ SE ČLOVĚKEM •Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (obtížné naplnění podmínek kauzality) • (Disman, 1998:15) • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Biostatisticka.cz Vědy zabývající se člověkem •„Jen“ • •Pravděpodobnostní závěry •Omezená platnost závěrů • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Novotná, Šťovíčková Jantulová, Špaček, 2020: 214 Co je to výzkumný problém a kde jej vzít? Příběhy geneze výzkumných problémů Postup od tématu k problému 1.Od „něco o autismu“ ke dvěma návrhům •A. Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS: vzdělávání jako permanentní udržování emoční stability • B. Dospělý jedinec s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Očekávané změny v souvislosti s reformou psychiatrické péče Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •2. Od „něco o tom, jak psychologové radí“ k •Jak odráží populárně psychologická literatura současné trendy v rodinných a partnerských vztazích • • •3. Od „dobrovolná bezdětnost“ k „Životní dráhy dobrovolně bezdětných žen: Srovnání vyučených a vysokoškolaček“ Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Časté chyby při formulaci výzkumné otázky • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Výzkumná otázka není otázka kladená účastníkům našeho výzkumu! •Jakým způsobem vás balbuties omezovala v začleňování do kolektivu na základní škole a jakým způsobem na střední škole? •Kdy a za jakých okolností jste se poprvé dozvěděli o postižení vašeho dítěte? •Co vám pomohlo k vyrovnání, že se vám narodilo mentálně postižené dítě? •Jak se vyvíjely vztahy s vaším okolím po narození dítěte? • Výzkumnou otázka není formulována jako otázka •Otázka: Vliv skautského vedoucího na dítě s ADHD • Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“, nebo jedním slovem •Je koncept bazální stimulace využíván pedagogickými pracovníky na základních školách speciálních u žáků s mentálním a kombinovaným postižením? • •Může terapie XY zlepšit hybnost a motoriku po traumatu dolních končetin? • •Kolik osob se zrakovým postižením, zároveň navštěvující tyflocentrum v Brně, vlastní vodícího psa? • •Jak často rodiče čtou dětem knížky a říkanky? Zpívají si s dětmi písničky? Upřednostňují tablet nebo televizi před knihou? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Není reálné na otázku odpovědět •Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • •Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • •Může být mutismus způsoben MMR vakcínou? • • Bylo by možné nahradit Vojtovu metodu judem? • •Jaká je role stresu matky v těhotenství na budoucí vývoj řeči dětí (dvojčat) stejného pohlaví? • •Jak ovlivňuje využívání elektronických zařízení při logopedické intervenci řečový vývoj jedinců předškolního věku? • •Jakým způsobem ovlivňuje vývoj a utváření osobnosti dítěte fakt, že jeho rodič byl nebo je ve výkonu trestu? • •Má na osoby s tělesným postižením sport nějaký pozitivní či negativní vliv? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Otázka „objevuje Ameriku“ •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? •Mají učitelé používat tělesné tresty? Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Procvičování – formulujte téma, problém, otázku vlastního výzkumu •Téma: Žák s PAS na základní škole •Problém: Specifika pedagogické práce s osobami/žáky s PAS •Otázka: Jaké strategie zvládání používají pedagogičtí pracovníci při práci s žáky s PAS? • Téma: Dospělý život člověka s PAS •Problém: Dospělý člověk s PAS jako rébus pro poskytovatele sociálních a zdravotních služeb: Očekávané změny v souvislosti s reformou psychiatrické péče •Otázka: Jakým způsobem se reforma psychiatrické péče odrazí na možnostech sociálních a zdravotních služeb poskytovaných člověku s PAS? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •Téma: Dobrovolná bezdětnost •Problém: Souvislost dobrovolné bezdětnosti a vzdělání u českých žen •Otázka: Jak se liší životní dráhy dobrovolně bezdětných žen různého vzdělání? • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam!