Hypotéza jako základ kvantitativního výzkumu, operacionalizace, validita, reliabilita Tato prezentace je opatřena zvukovým komentářem. Klikněte si vždy na šedou ikonku reproduktoru uprostřed snímku a spustíte tak zvuk. •Proměnné a hypotézy • •Ženy, které během těhotenství a péče dostávají péči porodní asistentky, dosahují lepších porodních výsledků než ženy, které dostávají standardní péči. Dedukce Hypotéza •Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie •Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy • •Pravidla pro tvorbu hypotéz •Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou •Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou •Obsahuje měřitelné proměnné •Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích •Víme, proč ji chceme ověřovat • • • •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. • • Kde hledat hypotézu? Máme hypotézu/y, a co dál? OPERACIONALIZACE A VALIDITA Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/197-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-5-2018/3864 •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Agažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 24-48. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci (bc. práce, Karolina Bruncová) •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. •https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/89 • Validita •Validita se týká rozsahu, v němž měření korespondují se skutečnou vlastností, která má být změřena. •Měření je validní, jestli že měří to, co očekáváme, že měří. • • •Příklady Reliabilita •Označuje rozsah, ve kterém způsob měření dává konzistentní výsledky •Měření je reliabilní, pokud jsou výsledky opakovaného měření shodné s původním měřením.