•Středně těžké MP • •Často organická etiologie •Výskyt v celkovém počtu jedinců s MP 12%, v populaci 0,4% •Rozvoj myšlení, komunikace i motoriky výrazně opožděn a omezen, opoždění přetrvává do dospělosti •Možný výskyt DS, PAS… •Těžší somatické postižení méně časté • •Řeč : jednoduchá, slovník obsahově chudý, vyskytují se dysgramatismy, jen jednoduché věty nebo slovní spojení, narušení artikulace. Někdy pouze nonverbální komunikace. •Příčiny NKS: orofaciální patologie, motorická neobratnost (hypotonie), MP, selhávání v komunikaci (negativní zkušenost), nedostatečná motivace ke komunikaci, nepochopení významu komunikace (komunikačního partnera) •Kognitivní fce: Celoživotní omezení a opoždění, slabá schopnost kombinace a usuzování, třídění, srovnávání, analýzy, syntézy, abstrakce, oslabená paměť, myšlení, změněné vnímání (omezení sluchové diferenciace…) •Vývoj motoriky zpomalen, trvale zůstává celková motorická neobratnost, nekoordinovanost pohybů, zasahuje jemnou, oromotoriku i grafomotoriku (v menší míře i hrubou motoriku) •Samostatnost v sebeobsluze pouze částečná • •Emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce, vysoká míra emocionální i sociální závislosti, celoživotní vývojové opoždění (infantilnost) •Vzdělávání: v ZŠ speciální, možnost integrace do běžné ZŠ •Další vzdělávání v praktické škole. •Jednoduché pracovní zařazení, nejčastěji pod dohledem nebo v chráněném prostředí •Těžké MP •Výskyt v celkovém počtu jedinců s MP 7%, v populaci 0,3% •Psychomotorický vývoj výrazně opožděn již v raném věku •Značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů (výrazné omezení i hrubé motoriky) •Časté somatické vady a příznaky celkového poškození CNS (MO, epilepsie, smyslové vady, PAS…) •Možnost osvojení jen základních hygienických návyků a prvků sebeobsluhy •Značné omezení kognitivních procesů, poruchy pozornosti a emocí • •Minimální rozvoj komunikačních dovedností, řeč jednoduchá, omezena na jednoduchá slova. Nemusí se vytvořit. •Komunikace často spíše nonverbální, pomocí zvuků a izolovaných slov (narušení i zvukové jazykové roviny) •Výrazné narušení afektivní sféry •Poznává blízké osoby, potřeba celoživotní péče •Vzdělávání v ZŠ speciální •Hluboké MP •Výskyt v celkovém počtu jedinců s MP 1%, v populaci 0,2% •Těžké postižení celé osobnosti (kognice, komunikace, motoriky i sociální oblasti) •Nonverbální komunikace bez smyslu. Výkřiky, grimasy, echolálie •Stereotypní pohyby •Kombinace s postižením sluchu, zraku, epilepsí, PAS a dalšími těžkými neurologickými poruchami •Častý atypický autismus •Max porozumění jednoduchým požadavkům •Neschopnost sebeobsluhy, vysoká míra závislosti •Okolí poznává omezeně, reaguje nonverbálně •Totální narušení afektivní sféry •Sebepoškozování (sebestimulace, forma komunikace…) •Vzdělávání zaměřeno spíše na stimulaci smyslů, rehabilitaci a terapie •