Zpráva ŠPZ Datum narození: 24.7.2008 Věk v den vyšetření: 8 let 9 měsíců 4 dny Třída: 2. Podklady pro stanovení podpůrných opatření ve vzdělávání Anamnéza: Z anamnézy vyjímáme (podrobně viz spisová dokumentace): v péči našeho S P C od roku 2012. Dívenka navštěvovala logopedickou třídu MŠ Rosice, následně MŠ při ZŠ logopedické, Brno. Dg. vývojová dysfázie expresivního typu. Měla odklad školní docházky na doporučení našeho SPC. Zaškolena v Z Š logopedické Brno. Do logopedické ZŠ dochází i její sourozenci- dvojčata, dg. vývojová dysfázie. Psychologické vyšetření SPC, 12/2014- 1/2015 se závěrem: jedná se o dívenku 6,5 let s aktuálními intelektovými schopnostmi s lehčími nerovnoměrnostmi ve prospěch schopností názorových (slovněpojmové schopnosti nižší podprůměr- názorové schopnosti vyšší podprůměr, dílčí výkony i průměrné). Logopedická dg. vývojová dysfázie. Přetrvává percepční oslabení. Vyšší riziko rozvoje SPU. Kolísavá práceschopnost. Logopedické vyšetření SPC, 20.5.2015 se závěrem: dívka ve věku 6,10 let s vývojovou dysfázií s převahou v expresivní složce řeči. Dle otce: rodiče se rozhodli pro přestup do běžné ZŠ- Rosice, okres Brno- venkov. Dle tatínka řeč vcelku v pohodě, musí mluvit pomaleji, někdy splete písmenko ve spěchu. Vyjádří se, někdy mluví rychleji, jak přemýšlí. Vysoce komunikativní, nebojácná, nemá problém se dát s cizími do řeči. Čtení, psaní zvládá, někdy lajdá. Předměty zvládá bez obtíží. Chodí do kroužku AJ. Učí se 1/2-1 hodinu denně. Čtení musí trénovat, jsou výkyvy. V diktátech občas horší úprava, občas vynechá znaménko. Chce být první v psaní. K osobnosti: urážlivá, pokud se jí nelíbí, není zbrklá ani neklidná. Je samostatná, někdy svéhlavá. Kamarády má. Neudávají neurotické obtíže. Těší se na kamarády do nové školy. Zájmy: kreativně vytvářet, skaut. Zdravá, léky nebere. Dle třídní učitelky aktuálně: do činností se zapojuje, má zájem. Na výchovné pokyny a sociální hodnocení reaguje dobře. K vrstevníkům kamarádská, pomáhá ostatním spolužákům. Milá, kamarádská, snaživá holčička, ráda pomáhá dětem i paní učitelce. Ke školním dovednostem: výuku zvládá s vyznamenáním, v hodnocení na vysvědčení měla samé 1. Čtení plynulé, s občasnými zárazy. Psaní písmen jisté. Při psaní s pomocnými linkami je písmo úhledné. Diktáty zvládá bez problémů. Početní dovednosti zvládá postupy i kalkulii. Řeč: všechny hlásky vyvozeny a zafixovány. Daným pokynům rozumí. Vyjadřuje se v rozvitých větách. Ráda povídá, vypráví své zážitky. Slovní zásoba běžná. Tvarosloví, větosloví odpovídá věku. Třídní učitelka na základě pedagogického pozorování doporučuje přestup do běžné ZŠ. Průběh vyšetření: (záznam o průběhu vyšetření, popis použitých postupů a diagnostických nástrojů, záznam konzultace s dalšími subjekty, které se podílejí na péči o žáka) a) Část psychologická Z vyšetření: somaticky vyspělá dívenka, kontakt navazuje bezprostředně, slušné vystupování, při vyšetření dobře laděná. Udává, že se učí sama, s taťkou nebo mamkou, Anežkou i Štěpánem. Těžký je pro ni kroužek AJ, jinak ve škole je to lehké. Má samé 1. Na přestup se moc netěší z důvodu zhoršení známek. Chodí do náboženství, skautu. V úkolové situaci snaživá, při únavě snaha mírně kolísá. V pracovním tempu rychlejší, místy překotnější. U těžších úkolů kolísá trpělivost, ale zvládne vyvinout úsilí. Zadání v souvětích je jí opakováno. Aktuální intelektové schopnosti ve složce slovně- pojmové i názorové v pásmu průměru. V rámci sledovaných oblastí průměrné doplňování obrázků, kódování, řazení obrázků dle děje, nápodoba tvaru dle vzoru, skládanky, zobecňování pojmů, počty formou slovních úloh, bezprostřední sluchově- verbální paměť; nízce průměrné definování pojmů, porozumění soc. otázkám včetně odpovědí; podprůměrná všeobecná informovanost. Řeč: řečově spontánní, komunikativní. Popis daného děje se daří. Pohádku O Červené karkulce vypráví s lehkou pomocí v detailech. V mluvním projevu není vždy plně plynulá. Mluví ve větách a souvětích, převážně gramaticky dobře tvořených (občasné dysgramatismy- vynechávky jsem, předložky, záměna si-se). Výslovnost dobrá, někdy mluví příliš rychle s odrazem do srozumitelnosti, objevila se artikulační neobratnost v těžším slově. Slovní zásoba celkově dobrá, užívá hovorové výrazy. Volnější výbavnost pojmosloví, pomáhá si zájmenem, ukáže, místy použije opis. Místy nepřesné označení pojmosloví (prkno- schod; naplní si- nalije si). Objevil se novotvar (natlačítkovat). Zobecňování pojmů průměrné, definování pojmů nízce průměrné. Složitější vyjádření není plně obratné. Opakování číselných řad průměrné. Dále hodnoceno logopédkou. Nevýhodný typ laterality- motoricky pravák, senzoriky levák. Pravo- levou orientaci zvládne určit i na protilehlé rovině. Obtíž činí kombinace pojmů (např. pravý horní roh na papíru). Vybrané pojmy z prostorové orientaci váhá (pod), obtíž činí určit pře- za na řádku. Zrakové rozlišování dobré. Kresba postavy v normě. Vizuomotorická koordinace v kvalitě provedení lehce oslabená. Čtení v normě, čte slova, občas v delších lehce odráží či se mezi slovy zaráží, kolísá intonace. Porozumění čtenému je průměrné. Píše pravou rukou, palec přes tužku (chybně fixované držení). V sešitech v pomocných linkách písmo upravené. Občasné vynechávky v přepisu. V sešitě geometrie zvýšený přítlak. b) Část speciálně-pedagogická Navázání kontaktu i spolupráce po celou dobu vyšetření probíhá bez obtíží, dívka spontánně vypráví, reaguje na kladené otázky. Ve škole má ráda všechny předměty, nemá ráda prázdniny, domácí úkoly ji baví plnit. Ve volném čase čte, hraje si se sourozenci. Spontánní projev dívky je srozumitelný po formální i obsahové stránce, občas se vyskytují neplynulosti (repetice slabik, slov i prolongace i finální slabiky slova), v situaci sdělení, s motivací sdělovat lze pozorovat překotnější sdělení, místy se promítá i v úkolové situaci - sdělení odpovědi, postup při činnosti (místy vhodné lehké usměrnění). Dívka na kladené otázky reaguje jednoslovně, jinak hovoří v rozvitých větách, souvětích zpravidla dobré konstrukce (občas se vyskytují nepřesnosti ve vazbách, vynechání zájmen, redukce složených slovesných tvarů - jevy se však výrazně nepromítají do celkové srozumitelnosti sdělení). Pozornost lehce kolísá, pracovní tempo je přiměřené, předkládané úkoly plní bez obtíží. V úkolové situaci lze pozorovat rysy artikulační neobratnosti v podobě redukcí, přesmyků slabik ve slově - tyto jevy se ve spontánním projevu vyskytují ojediněle; slova s kombinacemi sykavek dívenka reprodukuje se zvýšenou kontrolou a úsilím, prakticky bez chyb. Úkony spojené s oblastí oromotoriky plní bez obtíží, skus korigován snímacími rovnátky. V projevu je dívka občas překotnější, spojeno s nerovnoměrnostmi v respiraci, dechovou ekonomií - nadechuje se během projevu, nerovnoměrně. Při plnění úkolů zaměřených na sluchovou percepci postupuje ve volnějším tempu. V diferenciaci občasná chybovost v rozlišování znělosti, tvrdých/měkkých slabik, ve specifikaci rozdílu si není jistá u sykavek, znělosti - sluchové diferenciaci je třeba ještě věnovat pozornost. Ve sluchové syntéze vyrovnaný výkon (pouze 2 chyby/12 - redukce shluku, víceslabičného slova). Ve sluchové analýze postupuje s jistotou, rozloží i slovo se shlukem, vynechání hlásky (princena/princezna), ostatní slova rozložena bezchybně. V opakování souvětí občasné redukce, nahrazení, které se výběrově promítají do celkového významu věty. Pozitivní posun je patrný v rovině morfologicko-syntaktické, ve spontánním projevu dívka hovoří v rozvitých větách, souvětích, občas se vyskytují méně přiléhavé, přesné vazby mezi větnými členy, dysgramatismy spíše ojediněle (...obout do obuv, redukce slož. sloves, vazeb). Jazykový cit postupně vyzrává, správně užívá rody (i ve spontánním projevu), chybovost se vyskytuje ještě při přechylování a odvozování (zde snáze pracuje s vedením, uvádí více variant řešení, ke správnému výsledku se propracuje); ve skloňování a časování v úkolech chybuje spíše v méně obvyklých tvarech. Občasné nepřesnosti se vyskytují v předložkových a zájmenných vazbách. Pravidla gramatiky a syntaxe dovede využít při tvorbě vět ze zadaných slov, celky pohotově rozvíjí. Výše uvedené nepřesnosti významně neovlivňují srozumitelnost a informativní hodnotu dívčina sdělení, může se promítnout i překotnější forma sdělení. Slovní zásoba se dále rozvíjí, v projevu dívka prakticky užívá běžné slovní druhy. Úkoly spojené s pasivní slovní zásobou plní bez obtíží, vybírá požadované, související obrázky, je orientovaná. V aktivním vysvětlení významu pojmů formuluje sdělení ve větách i souvětích - význam vystihne, užívá příklady, dále sdělení rozvíjí (policista - když se rozbije semafor, stojí na křižovatce a diriguje). V případě absence pojmu, při zahájení sdělení využívá ustálené slovní obraty, kompenzuje zájmenem, opisem. Pojmová výbavnost je místy nestabilní, ve spontánním projevu, v úkolové situaci občas uvažuje, slovní řady na základě významové blízkosti doplní (místy uvažuje při doplňování sloves). Při popisu obrázku zpočátku pojmenovává, na dotaz sdělení formuluje do rozvitých vět. Při popisu příběhu strukturuje sdělení do rozvitých vět, přiléhavě popisuje situaci, formuluje přímou řeč. Přiměřeně používá i prozodických prostředků, ve spontánním projevu rovněž. Porozumění se jeví jako adekvátní, v konverzační i úkolové situaci je dívka orientovaná, dle potřeby je vhodné mírnější vedení, usměrnění při činnosti v případě překotnějšího postupu, který se může promítnout do výsledku činnosti. Výše uvedené prostředky - formální i obsahové dovede dívka využít v komunikační situaci i ve vzdělávacím procesu. Dívka píše pravou rukou, patrné je zvýšené úsilí - nesprávně fixovaný úchop psacího náčiní. Ve školních sešitech úprava mírně kolísá (občasné opravy, škrtání, přepisy v čj i m), úpravu snáze dodržuje v sešitech s pomocnými linkami. Domácí úkoly zpracovány velmi pečlivě, velmi dobrá úroveň domácího vedení a podpory. Zde v diktátě velkých psacích písmen bezchybný výkon, daří se i diktát izolovaných slov. V diktátě vět prakticky bezchybný, zachyceny 2 chyby specifického charakteru; formálně čitelný, jen občasné dvojí obtažení písmene. Ve školních diktátátech občasné záměny písmen (pampouch/rampouch), ve výkonu stabilní. V přepise četnější opravy (přepisy a škrtání, absence diakritiky), doplňování chybějících písmen, přepisovaný text si polohlasně diktuje. Vlastní písemný projev má jasný záměr (pozdrav rodičům), dílčí nepřesnosti v interpunkci, přesně uvádí i adresu. c) Část pedagogická (vyhodnocení plánu pedagogické podpory) Závěr z vyšetření: Jedná se o dívenku 8,9 let; V rozvoji komunikační schopnosti je patrný pokrok, v kontextu vývojové dysfázie je aktuálně patrné určité oslabení sluchové percepce (analýza, syntéza, diferenciace), jazykový cit postupně vyzrává - v dívčině projevu je občas snížená obratnost vyjádření, pojmová výbavnost může v zátěži kolísat, aktuální intelektové schopnosti ve složce slovně- pojmové i názorové v pásmu průměru. Práceschopnost v normě.