Zpráva ŠPZ Datum narození: 1.7.2008 Věk v den vyšetření: 8 let 10 měsíců 4 dny Třída: 2. Podklady pro stanovení podpůrných opatření ve vzdělávání Anamnéza: Z anamnézy vyjímáme (podrobně spisová dokumentace): V rodinné anamnéze udávána epilepsie i ADHD. Mladší sestra Anna 2015, dobře vychází. Se starší sestrou Marií 2004 konflikty. Dále udávané významné skutečnosti v období pre, peri i raně postnatálním. Motorický vývoj v normě. Řečový vývoj opožděný. Navštěvoval MŠ Hrušovany u Brna. Měl odklad školní docházky na doporučení P P P Židlochovice. Logopedická péče od 3,5 let na klinické logopedii v Židlochovicích. Chlapec v péči našeho S P C od roku 2012. Zaškolen na doporučení našeho S P C v Z Š logopedické Brno, Veslařská 234. Z vyšetření: Logopedické vyšetření SPC, 22.3.2012, se závěrem: u chlapce ve věku 3,8 expresivní vývojová dysfázie, narušeny jsou všechny jazykové roviny řeči. Rodinná zátěž pro epilepsii, diagnostikovaná specifická, rolandicky lokalizovaná aktivita v EEG, bez klinických paroxysmů. Psychologické vyšetření P P P Brno, pobočka Židlochovice 20.3.2014 - se závěrem: nezralost osobnosti a sluchové percepce, vady řeči. Upravující se vývojová dysfázie (MUDr. Motlová). Doporučen odklad školní docházky. Neurologické vyšetření, 18.12.2014, dg: expr. vývojová dysfázie, v E E G specifická epi PA bez klin paroxysmů, matka a její neví sestra záchvatové projevy; MR mozku březen 2012 arach cysta v zadní jámě, jinak bez patol, hosp KDN 2012 ponechán bez medikace, na dop ko nešli, E E G únor 2014 graf abn- na pozadí vcelku věku přim ZA prakticky kontinuální výboje TP vlevo s ojed projekcí nad vertex a dx, aktivace nemění. Dop. vzhledem k tomu, že nemá záchvaty, ponechán bez léků, ko za půl roku Kontrolní vyšetření logopedické SPC, 7.1.2015 se závěrem: chlapec ve věku 6,6 let s expresivní vývojovou dysfázií a neurologem diagnostikovanou specifickou, rolandicky lokalizovanou aktivitou v EEG, bez klinických paroxysmů. Rodinná zátěž pro epilepsii. Kontrolní psychologické vyšetření SPC, 2/2015 se závěrem: jedná se o chlapce 6,7 let s aktuálně nerovnoměrně rozloženými intelektovými schopnostmi, rozložení ve prospěch schopností názorových (v jasném průměru), oproti schopnostem slovně- pojmovým (v pásmu hraničním). Logopedická dg. vývojová dysfázie. Neurologický nález na EEG- EPI aktivita, bez záchvatů- aktuálně bez medikace. Kolísavá práceschopnost. Osobnostně dětský k danému věku. Kontrolní vyšetření neurologické, 30.6.2016 s dg. vývojová dysfázie, hyperkinetický sy, specif. abn v EEG již 2012, hosp na KDN- MR mozku arach cysta v zadní jámě, ponechán bez medikace, záchv projevy nevyexplorovány, akt E E G vide supra (graf ve srovnání se záznamem z června 2015 se změnou lokalizace epi PA, nyní bil PO, zvýšení frekvence výbojů). Dop. nadále bez léků, ko za rok s EEG, ev dle klin projevů dříve. Bylo oční vyšetření, měl mít doporučeny brýle- dle maminky max. do 0,75 dioptrie (zpráva není k dispozici). Dle matky aktuálně: hodně se zlepšil, rozhodli se pro přestup od 3. třídy do ZŠ Hrušovany u Brna. Bude tam mít kroužek logopedie, potom budou chodit na logopedii do Židlochovic na kliniku LOGO (chodí doposud v delších intervalech). Hlásky občas v řeči zaměňuje, mluví rychle, zadrhne se; řekne, co potřebuje, komunikativní, gramaticky kolísá; pokud nechce, nemluví. Do školy chodí rád, dojíždí. Ve škole se hodně snaží, občas je zbrklý a má zbytečné chyby; rychlý v úkolech, čeká na ostatní. Horší čtení, čte obden s otcem; písmo horší, diktáty 1-2, M zvládá. Učí se doma 1/2 hodiny denně. Doma vzteklejší, dá si říct. Někdy trucuje (čtení; příkazy), je náladový. Kamarádský, mimo zájem rychlejší, dokáže se soustředit. Samostatný, někdy impulzivní, není neklidný. Nenechá si líbit, vrátí dětem. Zájmy: TV, vláčky, do kroužku nechodí. Neurotické obtíže neudávají. Přibral. Nebere léky na epilepsii, zahledění matka nepozoruje, omezení dle matky jen PC 1/2 hodiny, matka ho má hlídat, kontrolovat. Má ekzém, nemá plavat do konce školního roku. Dle třídního učitele aktuálně: aktivně se zapojuje do vyučování, projevuje zájem o probírané učivo. Reakce na výchovné pokyny včetně sociálního hodnocení jsou přiměřené. K vrstevníkům kamarádský, komunikativní, nekonfliktní, obvykle optimisticky naladěný. Ke školním dovednostem: výuku zvládá, často pracuje zbrkle na úkor kvality. Čtení: poznávání písmen nejisté, plete tvarově a sluchově podobná písmena, čte slabiky se zárazy. Objevuje se domýšlení slov, vynechávání či přidávání písmen a slabik, záměna samohlásek, chybné porozumění. Čtení třeba rozvíjet z hlediska rychlosti, správnosti, přesnosti, plynulosti, porozumění přečtenému. Psaní písmen nejisté, plete tvarově podobná písmena, nedodržuje proporce tvarů písmen vč. lineatury řádku; časté opravy, nedodržuje hranice slov. V diktátech záměny tvarově podobných písmen, vynechávání písmen a slabik, chybování v délkách. Početní dovednosti zvládá postupy i kalkulii, veškeré učivo v M zvládá bez potíží. V pololetí 2. třídy byl hodnocen 1. Řeč: náprava postupuje přiměřeným tempem dle vývojové řady, vyvozené hlásky třeba automatizovat do běžné řeči. Správně rozumí instrukcím a pokynům. Vyjadřování vjednoduchých větách, případně krátkých souvětích. Sociální využití odpovídá věku. Slovní zásoba: aktivní i pasivní slovník se jeví přiměřený věku, obtíže činí definování pojmů. Tvarosloví, větosloví: nesprávně užívá ohýbání slov, netvoří věty gramaticky správné konstrukce. Mírně nesrozumitelný řečový projev, vázne polohování jazyka. V nápravě nutný celkový rozvoj na úrovni všech jazykových rovin včetně rytmizace a celkové oblasti fonematického uvědomování, f. sluchu a verbální paměti. Třídní učitel na základě pedagogického pozorování doporučuje přestup žáka do běžné ZŠ v režimu inkluzivního vzdělávání s nastavením podpůrných opatření. Průběh vyšetření: (záznam o průběhu vyšetření, popis použitých postupů a diagnostických nástrojů, záznam konzultace s dalšími subjekty, které se podílejí na péči o žáka) a) Část psychologická Z vyšetření: chlapec statnější postavy, dobře laděný po celou dobu vyšetření. Orientovaný v základních údajích o sobě a rodině. Přizpůsobuje se vedení, v úvodu i dále při obtížích potřebné rozvíjení motivace, vzdává těžší úkoly, není pečlivý v kontrole. Po cca 20 minutách nastupuje únava, pozornost místy odklonitelná, se střídáním činností a individuálním přístupem lepší- kolísavá práceschopnost susp. se vztahem k dřívějšímu neurologickému nálezu (viz anamnéza). Osobnostně snížená osobnostní zralost k věku- infantilní rysy, dětštější, zájem o hru, místy mazlivá řeč, více se prosazuje (úkoly chce plnit po svém), preferuje činnosti libé, nezralost také ve volní složce- vyvinout úsilí mimo zájem. Při nasycení činností povrchní přístup, nekontroluje si. V průběhu testové situaci komentuje činnosti, zkouší hranice, lehce afektovaný. Na dotaz udává, že je rád na PC, hraje se s mašinkami. Ve škole má rád, M, ČJ, Tv, Hv- těžkaje pro něho čítanka. Učí se s mamkou, taťkou, sestrou. Chodí do družiny, dříve chodil i do plavání. Aktuální intelektové schopnosti se pohybují ve složce slovně- pojmové i názorové v pásmu podprůměru, tj. nižšího průměru, v obou složkách intelektu (lehce ve prospěch schopností názorových). V rámci dílčích výkonů: mírně nadprůměrné řazení obrázků dle děje; průměrné doplňování obrázků, kódování; spodní průměr počty formou slovních úloh, definování pojmů, porozumění soc. situacím včetně odpovědí, bezprostřední opakování číselných řad; nízká je všeobecná informovanost, zobecňování pojmů, nápodoba tvaru dle vzoru; velmi nízké jsou skládanky. Řeč: má zájem o komunikaci, řečově spontánní. V úvodu potřebuje otázky ke zpřesnění sdělovaného, daný děj vypráví v souvětích jen lehce dysgramatické konstrukce (obtíže např. spojky, kondicionál). Pohádku O Červené karkulce vypráví v souvětích, ztrácí se v ději, opravuje se, domýšlí, potřebná je dopomoc. V popisu děje s názorem v normě, často užívá zájmena. Slovní zásoba celkově v normě. Užívá hovorové i dětské výrazy, pasivně se vyskytla záměna pojmů rameno- loket. Volnější výbavnost pojmosloví, užívá opisy, nepřesnosti v označení (nožička- schod, apod.). Zobecňování pojmů nízké, definování pojmů spodní průměr. Porozumění se jeví dobré. Místy dysgramatismus ve tvarosloví. Výslovnost dyslalická (sykavky, ojediněle měkčení), dále artikulační neobratnost. Bezprostřední opakování číselných řad je v nízkém průměru. Dále bude hodnoceno logopédkou. Vizuomotorická koordinace lehce oslabená (kvalita překreslování). Zrakové rozlišování v pomalém tempu, chybovost v normě (3 chyby). Při doplňování detailů se objevuje často zaměření na celek. Kresba postavy vývojově subnormní. Pravák, souhlasná lateralita. Pravo- levou orientaci určí na sobě, ploše i protilehlé rovině, daří se i vybrané pojmy z prostorové orientace. Čtení- hraniční dyslexie; čte pomalu, ukazuje si, v technice slabikuje- slabikování dobře navozeno, lehce se opravuje, lehčí spec. chybovost (přídavky, inverze I-!, l-j). Porozumění textu jen v hrubých rysech, na dotazy odpovědi kolísají i domýšlí. Promítá se také faktor nízkého domácího tréninku. V sešitech kolísá úprava, zvýšený přítlak, často škrtá. Písmo větší, tvary v normě. Školní diktáty s četnými opravami, kolísavě se vyskytují občasné specifické jevy- záměny či vynechávka písmene. Maluje pravou rukou, zvýšený je přítlak. Dále hodnoceno logopédkou. b) Část speciálně-pedagogická Chlapec navazuje kontakt volně, na situaci vyšetření se dobře adaptuje. Je zvědavý na novou školu, uvádí, že tam má hodně kamarádů. Ve škole má rád matematiku a tělocvik, občas český jazyk, za náročnější považuje prvouku a čtení. Ve volném čase rád hraje na počítači (zachraňuje panáčky, v budoucnu by chtěl byt průvodčím. V konverzaci reaguje na kladené otázky-jednoslovně, v jednoduchých i rozvitých větách, souvětí tvoří v nižší frekvenci. Projev lze hodnotit jako plynulý, jen ojediněle překotnější, s narůstající motivací sdělovat. Při činnosti je třeba úkoly střídat, poměrně záhy nastupuje únava, verbální úkoly znamenají pro chlapce zvýšenou zátěž. Reedukace výslovnosti není ukončena, ve srozumitelnosti sdělení je klíčová míra pozornosti, kterou chlapec projevu věnuje, občasné záměny i jednodušších hlásek (K/T), patrné jsou specifické asimilace (při reprodukci izolovaných slov chybovost méně četná, náročnější kombinace jsou š/c, s/š - je třeba docvičit v propojení se sluchovou percepcí), nekonstantní chybovost v měkčení. Ve výslovnosti alveolárních hlásek s polohováním jazyka za horními alveolami - vyskytují se nepřesnosti ve výslovnosti vibrant (aktuálně probíhá nácvik), artikulace L není jistá (ojediněle v kontextu i u T, D) celkově se ve výslovnosti promítají i nerovnoměrnosti v oromotorice - přesnost a flexibilita v polohování jazyka v izolovaných i koordinovaných pohybech. V projevu i v úkolové situaci jsou patrné rysy artikulační neobratnosti - redukce víceslabičných slov, přesmyky slabik - změny ve struktuře slov se různou měrou promítají vjejich srozumitelnosti. V realizaci komunikačního záměru je stále patrné percepční oslabení - v diferenciaci nejistý v rozlišování znělých/neznělých, tvrdých/měkkých slabik, ve specifikaci rozdílu váhá, chybovost s výkyvy ve všech kategoriích (sykavky, znělost, tvrdé/měkké slab). Ve sluchové syntéze s jistotou složí ažtříslabičné slovo se shlukem (petržel, 6/12), ostatní slova se i přes opakování syntetizovat nedaří(uvádí zvukově blízká strašidlo/třišlo, bouračka/broučka). V analýze nutný delší zácvik, stále výraznější tendence ke slabikování slov, správně rozloží tříslabičné slovo s otevřenými slabikami (cibule), slova se shluky redukuje (pstruzi/spuzi), víceslabičná rovněž - této oblasti je třeba v dalším rozvoji věnovat maximální pozornost - v kontextu výslovnosti i písemného projevu. Opakování vět vyskytují se ojedinělé redukce, častěji s dílčími změnami (pořadí slov, náhrada zadaného za vlastní podobného významu, změny vazeb jeho/jehož), které se různou měrou promítají do celkového významu daného celku. Obsahovou stránku projevu chlapce ovlivňují nepřesnosti, které se vyskytují ve fixaci a aplikaci pravidel gramatiky a syntaxe - chybovost se nekonstantně vyskytuje v základních gramatických kategoriích - skloňování, stupňování, časování, v předložkových i zájmenných vazbách - oslabení přetrvává i v oblasti jazykového citu. Při plnění zkoušky jazykového cituje pro chlapce obtížné odvozování adjektiv od základu v substantivech, nerovnoměrnosti ve výkonu jsou i v ostatních kategoriích (užívání ukazovacích zájmen, přechylování, skloňování i časování; při plnění těchto úkolů je vhodné intenzivnější vedení, podpora, ujištění o správném postupu). Obtíže v aplikaci pravidel se vyskytují i při praktickém využití ve tvorbě vět ze zadaných slov (orientačně), obtíže jsou v propojení vazeb (předložkových, zájmenných). Ve vlastním projevu chlapec tvoří sdělení různého rozsahu, vyskytují je stručnější výpovědi, jednoslovné/slovní spojení, hovoří v jednoduchých, rozvitých větách, příp. i v souvětích - koncepci větných celků je třeba věnovat pozornost i nadále, ve spontánním projevu se ve větných celcích vyskytují nepřesnosti ve vazbách, mohou se promítnout i v obsahové nosnosti sdělení. Porozumění se jeví jako adekvátní v běžné, konverzační situaci. V úkolové s výkyvy - nejistý, potřeba ujistit o správném postupu a motivovat - prodloužit zácvik (především v úkolech náročnějšího, verbálního charakteru), v nejistotě kolísá motivace k činnosti. Úkoly spojené s pasivní slovní zásobou plní bez obtíží (mezi obrázky vybírá i další vazby), úkol komentuje. Při aktivním vysvětlení významu pojmů ve vyšší četnosti užívá zájmen k nahrazení chybějícího slova, konstrukce sdělení jsou velmi jednoduché (chlapcův záměr je zřejmý, avšak ve vyjádření se promítají i výše uvedené obtíže). V projevu se vyskytují občasné pauzy při vyhledávání vhodného slova - pojmová výbavnost není stabilní (při uvažování, v koncepci se vyskytují i neukončená slova, sdělení a nepřesnosti ve využívání pojmů) - prolínají se i nestabilita v gramatice a syntaxi. Slovní řady na základě významové blízkosti (orientačně) doplňuje bez obtíží u konkrétních podstatných a přídavných jmen, náročnější jsou výrazy abstraktní, časové pojmy, slovesa - v těchto kategoriích váhá. Popis obrázku má zprvu charakter jednoslovného pojmenování vybraných detailů, následně rozvíjí vjednodušších celcích, snáze s oporou v otázkách. V popisu situačního obrázku hovoří ve větách a občas i v souvětích s výše uvedenými občasnými nepřesnostmi, při komentování situací formuluje i stručná sdělení v podobě přímé řeči - využívá i hovorové výrazy, citoslovce. Chlapec píše pravou rukou, ve školních sešitech výkyvy v úpravě, s pomocnými linkami jistější, jinak četnější opravy, škrtání i na úrovni celých slov (i opakovaně), doplňování chybějících písmen/škrtání písmen, která jsou ve slově navíc, přepisy části větných celků z důvodu četnější výše uvedené chybovosti - orientace ve struktuře slova není dostatečně rozvinuta. Diktát píše v pomalejším tempu, slova si potichu slabikuje, rozmýšlí, zde nejistý i v diktátě velkých písmen (U, H). Zde v diktátě slov specifická chybovost (záměna znělosti); ve větách záměna písmen (hajný/hahní) - dále záměny tvrdých/měkkých slabik, nepřesnosti v měkčení, rovněž se jedná o chyby specifického charatkeru. Ve školních sešitech kromě nestability v úpravě i občasná specifická chybovost (znělost, měkčení), občasná absence interpunkce, diakritiky. Přepis zde provádí ve velmi pomalém tempu, důsledně postupuje dle předlohy, s pauzami - odkládá tužku, odpočívá, úkol hodnotí jako náročný; zachycena 1 chyba v podobě vynechání písmene (ořehů/ořechů), s námahou roste i přítlak na psací náčiní, občasné přepisy. c) Část pedagogická (vyhodnocení plánu pedagogické podpory) Závěr z vyšetření: Závěr: jedná se o chlapce 8,10 let; výchozí diagnóza vývojová dysfázie. V oblasti komunikační schopnosti došlo k dílčímu pozitivnímu posunu. Aktuálně - reedukace výslovnosti není ukončena (vyskytují se i specifické asimilace, artikulační neobratnost), přetrvává i určité oslabení sluchové percepce a paměti. V řečovém profilu jsou patrné nerovnoměrnosti v jazykovém citu, fixaci a aplikaci pravidel gramatiky a syntaxe. V obsahové nosnosti sdělení a práci s informacemi se může promítnout i nestabilní pojmová výbavnost. Aktuální intelektové schopnosti se pohybují ve složce slovně- pojmové i názorové v pásmu podprůměru, tj. nižšího průměru, v obou složkách intelektu (lehce ve prospěch schopností názorových). Kolísavá práceschopnost, susp. se vztahem k dřívějšímu neurologickému nálezu (na EEG spec. abnormity). Ve čtení hraniční dyslexie. V pravopise???? Vzhledem k charakteru a míře speciálních vzdělávacích potřeb je nadále indikováno zařazení chlapce v Z Š logopedické, které primárně doporučujeme. Na základě rozhodnutí rodičů chlapec přechází do běžné ZŠ v místě bydliště, přestup do běžné ZŠ s riziky. Vzhledem k rozhodnutí rodičů bude další vzdělávání probíhat v režimu inkluzivního vzdělávání s nastavením podpůrných opatření.