Zpráva ze speciálně pedagogického vyšetření Jméno: Miroslav Datum narození: srpen 2012 Bydliště: Škola: Z anamnézy: Středně těžká oboustranná nedoslýchavost. Sluchová vada byla diagnostikována v 06/ 2016. Sluchadla byla přidělena 10/ 2016. Dle potřeby užívá FM systém. V SPC je veden od 11/ 2016. Je v péči Dr. Lavičky, na logopedii chodí do AFC Brno. Scholarita: Mirek navštěvoval přípravnou třídu v běžné základní škole v místě bydliště. Nyní navštěvuje 2. třídu tamtéž, má k dispozici asistenta pedagoga. Při vyučování využívá pedagog či asistent pedagoga FM systém /dle potřeby) i mimo prostory třídy, např. na vycházkách, výletech, při návštěvě divadla apod. Průběh vyšetření: Mirek přichází v doprovodu matky. Kontakt navazuje bez obtíží, ochotně spolupracuje a zadávané úkoly plní dle pokynů. Je klidný a snaživý. Mirek se sluchadly slyší, reaguje adekvátně. Nezbytná je motivace k odpovědím, k delšímu sdělení návodnými otázkami. Pokyny je třeba zjednodušovat, ověřovat porozumění. V případě, že nerozumí, ne vždy toto sám sdělí a je třeba porozumění vždy ověřit vhodnými otázkami. Komunikace a řeč: Mirek komunikuje verbálně. Vyjadřuje se jednoduššími větami, používá souvětí. V poslechově náročnějších podmínkách či při komunikaci s více osobami se objevují přeslechy, často se opírá o odezírání, proto je nezbytné zajistit dobré podmínky pro odezírání. V oblasti artikulace jsou patrné drobné nepřesnosti, především u sykavek a vibrantů. Správnou artikulaci je třeba neustále procvičovat v domácím prostředí a pokračovat v docházení na individuální logopedii. Melodie není narušena, tempo řeči přiměřené. Porozumění jednodušším a kratším sdělením je dobré. Slabší je porozumění kontextu. Porozumění delších větných celků či pochopení delšího složitějšího sdělení (z obsahu zachytí více informací, místy uniká podstatná informace, kontext) dělají Mirkovi potíže. Pokyny, informace atd. je třeba opakovat a ověřovat porozumění. Slovní zásoba odpovídá věku. Při popisu nebo vyprávění, je třeba klást návodné otázky, je třeba rozvíjet dále samostatný projev. Sluchové vnímání: Sluchové vnímání a fonematické rozlišování je výrazně oslabeno. V oblasti sluchového vnímání je patrné oslabení především v syntéze a fonologické manipulaci, což také vychází z primární diagnózy (postižení sluchu). Při úkolech zaměřených na sluchovou syntézu se opírá o odezírání, v případě, že je odezírání umožněno, opraví se a slovo správně sestaví a následně vysloví. Při fonologické manipulaci byl Mirek úspěšný pouze v případě, že bylo zadání úkolu upraveno do podoby, kdy namísto zadání: Ve slově „mrak“ vyměň hlásku „m“ za „d“ (mrak – drak) na zadání: Ve slově „mrak“ vyměň hlásku „m“ za „d“. Slovo mrak si napiš. Poté, co slovo viděla napsané, hlásku zaměnila správně a následně vyslovila. Možnost opřít se o psanou podobu a využití vizualizace dopomohlo ke splnění úkolu v upravené podobě. Lépe se Mirkovi daří ve slovech, která zná. Rozlišování a identifikaci hlásek je však třeba intenzivně procvičovat, aby se snižovala chybovost v psaném projevu a nefixovaly si chyby. Zrakové vnímaní: bez korekce. V dovednostech, rozlišování detailů a identifikaci obrázků s odlišnou orientací v řadě je úspěšný. Oslabení je patrné ve zrakové diferenciaci (zrcadlové vidění). Motorika, grafomotorika: Hrubá i jemná motorika v normě. Při psaní a manipulaci preferuje chlapec pravou ruku. Úchop psacího náčiní je adekvátní (špetkový) s držením výše od špičky. Tlak na podložku je celkově slabší. Práceschopnost: Pracovní tempo je pomalejší, je třeba dostatečná tolerance na práci v časovém limitu a její kontrolu. Vzhledem k obtížím sluchového vnímání, potřebuje chlapec ve všech předmětech větší počet opakování na osvojení pojmů. Potřebuje delší čas k procvičování nového učiva a to zejména v českém jazyce. Matematika: V matematice rozvíjet početní představy, budovat pojmy a jejích vztahy. Aby nebylo počítání mechanické, prokládat jednoduché příklady slovním dopočítáváním. Je také vhodné pracovat s názorem, tím se bude snižovat chybovost ve výpočtech. Po delší, soustředěné práci je patrná zvýšená unavitelnost. Závěr: Mirek je milý, klidný, usměvavý a bystrý chlapec s oboustrannou středně těžkou percepční nedoslýchavostí. Sluchová vada je kompenzována sluchadly (binaurálně). Ve výuce i v domácím prostředí využívá FM systém (dle potřeby). V práci je chlapec pečlivý, úkoly plní svědomitě. Na zadanou práci se dokáže soustředit kratší dobu, je třeba využívat střídání činností. Řeč a jazykové dovednosti jsou ovlivněny sluchovou vadou po formální i obsahové stránce. Jedná se o chlapce, který vzhledem k primární diagnóze patří mezi děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání bylo doposud zajištěno na běžné ZŠ s podporou školského poradenského zařízení. Nyní na žádost maminky provedeno speciálně-pedagogické vyšetření, na základě kterého byla sestavena doporučení pro vzdělávání chlapce. Na základě vyšetření doporučujeme zařazení chlapce do 3. stupně podpůrných opatření a pokračovat ve vzdělávání na ZŠ v místě bydliště, za podpory individuálního vzdělávacího plánu (dále IVP) a asistenta pedagoga v rozsahu 30 hod./týdně. Mělo by se využívat dostupných pomůcek, materiálů ke kvalitnímu procvičování.