Kombinované postižení - terminologická východiska Vymezení pojmu Těžké zdravotní postižení Souběžné postižení více vadami Kombinované vady Vícenásobné postižení Sdružené defekty Těžké a hluboké postižení Multihandicap Za postiženého vícenásobným postižením se považuje dítě, res. žák postižený současně dvěma nebo více vadami na sobě kauzálně nezávislými, z nichž každé by jej vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Klasifikace: 1. Skupina v níž je společným znakem MR. 2. Kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči. Specifickou skupinu tvoří děti hluchoslepé. 3. Děti autistické a s autistickými rysy. Etiologie: Pre – peri – postnatální příčiny. Kombinace příčin. Nejasná etiologie. Vznikají v různých etapách vývoje. Příčiny způsobují různé projevy, příznaky poruch, narušení či deficity. Nejzávažnější vznikají v prenatálním vývoji. Infekce, intoxikace. Indikace psychického charakteru. Traumata nebo fyzikální faktory. Vývojové poruchy. Metabolické poruchy a nutriční činitelé. Onemocnění CNS a smyslových orgánů. Onemocnění mozku velkého rozsahu. Vlivy prostředí. Chromozomální abnormality. Genetické vlivy. Prevalence: · Nejčastější výskyt je vázaný na poškození mozku, CNS. · Nejčastěji se vícenásobné postižení pojí s MR · MR bývá primárním symptomem postižení. · Dále kombinace MO, EPI, narušení komunikace, smyslové poruchy, poruchy chování vyplývající z MR, duševní poruchy. · Hluboký stupeň kombinovanéko postižení 0,1 % - 1 % populace. · Kombinace těžkých a středně těžkých stupňů 2 % - 2,5 % populace. Stručná charakteristika: · Členění do dvou skupin z hledisky míry podpory (dvě kategorie: LVP, TVP) · Široká škála projevů: · Limitovaná řeč nebo sdělení · Obtíže v motorice · Tendence zapomenout dovednosti z důvodu nepoužívání · Problémy zevšeobecňovat dovednosti · Potřeba podpory ve všech aktivitách Shrnutí: Kojenecké období: změny v motorickém projevu, OVŘ, podnětová deprivace. Batolecí období: nerovnoměrnost pohybového vývoje, omezená komunikativní funkce, rozvoj osobnosti omezen. Předškolní období: přetrvávají obtíže v motorice, NKS v různé míře, omezená senzomotorická inteligence. Školní období: problémy s osamostatněním, zařazení do vzdělávání, stimulační a podpůrné programy. Puberta a dospívání: průběh změn je odlišný, rozpor mezi fyzickým a duševním stavem, omezené komunikační kompetence. Otázky a úkoly: 1. Vymezte termín kombinované postižení, vyjmenujte jeho ekvivalenty, uveďte klasifikaci dle resortu školství. 2. Samostatně vyhledejte mezinárodně užívané pojmy v jazyce anglickém. 3. Jaké mohou být příčiny vzniku kombinovaného postižení? Zamyslete se nad prevencí vzniku v prenatálním období. 4. Charakterizujte kombinované postižení z hlediska projevů. 5. Nastudujte a rozveďte projevy kombinovaného postižení v jednotlivých věkových obdobích. Literatura: Opatřilová, D. 2013. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU. Vágnerová, M. 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. Zikl, P. 2011.Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada.